ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس قوه قضاییه: ‌هیچ اشکالی بر حصر وارد نیست

رئیس قوه قضاییه ایران گفته بنای ما در دستگاه قضا، ظلم و تعدی به کسی نیست. او حصر رهبران جنبش سبز را قانونی دانسته و به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا اعتراض کرده است.

رئیس قوه قضاییه ایران گفته که بنای ما در دستگاه قضا، ظلم و تعدی به کسی نیست. او حصر رهبران جنبش سبز را قانونی دانسته و گفته هیچ ایرادی بر آن وارد نیست.


صادق آملی لاریجانی که در یک کنگره برای بزرگداشت دو شهید سخن می‌گفت، به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا درباره حصر رهبران جنبش سبز در ایران اشاره کرد و آن را اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران نامید. او گفت: «وزارت خارجه آمریکا مطلبی در مورد ایران و قوه قضاییه بیان کرده و به صراحت در امور داخلی ما دخالت کرده است و بیان کرده کسانی نباید در حصر باشند و به قضات و محققان ما هم می‌گویند قانون اساسی شما اجازه حصر نمی‌دهد.»

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که با عنوان «چهارمین سالگرد بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز» منتشر شده، آمده است: «از چهار سال قبل مهدی کروبی و میر‌حسین موسوی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ و از مقامات رسمی سابق حکومت، به همراه زهرا رهنورد، فعال حقوق زنان و همسر آقای موسوی بدون تفهیم اتهام در بازداشت خانگی به سر می‌برند. قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی ایران را موظف به تأمین حقوق بشر و آزادی‌های ابتدایی شهروندان کرده است. از این رو نمی‌توان کسی را به شکل غیر‌قانونی بازداشت کرد. ایالات متحده هر دولتی، از جمله جمهوری اسلامی ایران را به احترام به تعهدات بین‌المللی و آزادی تمامی زندانیان سیاسی خود فرا می‌خواند.»

رئیس قوه قضاییه ایران در پاسخ به این بیانیه، خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفته است: «به وزارت امور خارجه آمریکا و بزرگ‌تر از آن یعنی رئیس جمهور آمریکا باید بگویم که شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید چرا که این ملت حاضر نیستند عزت خود را پای شخصی بریزند و کسی هم حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد و امثال این‌ها یاوه‌هایی‌ست که در گذشته نیز بیان شده است.»

آملی لاریجانی در ادامه گفته که قوه قضاییه ایران به کسی ظلم و تعدی نمی‌کند و مشی آن عدالت است. او اما اضافه کرده در مورد کسانی که به تعبیر او در جریان فتنه تأثیرگذار بودند، حق مردم بر گردن این قوه است: «کسانی در این کشور بساط فتنه پهن کرده‌اند تا راه را برای اجانب باز کنند. نمی‌خواهم بگویم آن‌ها قصد چنین کاری داشتند یا خیر، اما نباید این کار را می‌کردند. در هر صورت رسیدگی به وضع آن‌ها و کیفیت رفتار با آن‌ها تحت موازین شرعی و قانونی است. از این رو آنچه تاکنون گذشته بر مسیر قانون بوده و هیچ اشکالی بر آن نیست.»

آملی لارجانی اما تنها کسی نیست که به بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داده. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  هم در پاسخ به این بیانیه آن را مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران و مغایر با تعهدات صریح دولت آمریکا در بیانیه الجزایر دانسته است.

افخم مقامات آمریکایی را دعوت کرده که «به جای این‌گونه اظهار نظر‌ها و توصیه‌های نامربوط به سایر کشور‌ها»، به گزارش‌های رو به افزایش و نگرانی مراجع مستقل درباره حقوق شهروندی اتباع آن کشور توجه کنند و جلوی تکرار حوادثی مانند قتل ۳ دانشجوی مسلمان آمریکایی را بگیرند.

مدتی قبل نیز رئیس قوه قضاییه ایران با اشاره به «مصوبه شورای عالی امنیت ملی درخصوص حصر سران فتنه»، گفته بود که «برخی عوامل فتنه گفته‌اند اصلاً نتیجه محاکمه برایشان مهم نیست و آنان تریبونی می‌خواهند که حرف‌های خود را بزنند».

او این موضوع را به‌عنوان دلیل برگزار نکردن دادگاه سران فتنه مطرح کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    باز هم یکی از این برادران جانی اظهار عقیده کرد و شخصیت مذموم و ناپسند و تنفر آمیز خود را به همه نشان داد . البته من هیچ سنخیتی با جنبش به اصطلاح سبز و غیره ندارم و کلآ نظام اسلامی را از بیخ و بن قبول ندارم ، و بر این عقیده ام که این نظام را به هیچوجه نمیتوان اصلاح کرد و اصلاح نظام را خوش باوری و ساده لوحی میدانم ، ولی معتقدم که مسئله حصر یک مسئله غیر قانونی و ضد بشریست و بهتر است در چهار چوب قانون با آنها برخورد شود ، البته اگر جرمی مرتکب شده اند با ادله کافی ، نه با اتهامات واهی و ادله من در آوردی و سلیقه ای . آنگ سان سوچی در کشور برمه هم سالیان زیادی در حصر خانگی به سر میبرد و سرانجام نظامیان برمه به این نتیجه رسیدند که برای تعامل با دنیا مجبورند او را از حصر بیرون آورند و اکنون خانم سوچی به یکی از بارزترین و محبوبترین شخصیتهای آزادیخواه جهان مبدل گشته است .