ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با تعلیق برنامه حمایتی اوباما؛ پنج میلیون مهاجر «غیرقانونی» در معرض اخراج

یک قاضی فدرال در جنوب تگزاس اجرای برنامه باراک اوباما برای حمایت از مهاجران بدون اوراق اقامت را به حالت تعلیق در آورد. اوباما درخواست تجدید نظرخواهد داد.

یک قاضی فدرال در جنوب تگزاس، اجرای برنامه باراک اوباما برای حمایت از مهاجران بدون اوراق اقامت یا اجازه کار را به حالت تعلیق درآورد. این حکم زندگی پنج میلیون نفر در آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ماموران مرزی آمریکا دو جوان را که اوراق اقامت ندارند دستگیر کرده‌اند

اندرو اسکات هننن، قاضی فدرال از منطقه جنوب تگزاس، عصر دوشنبه فوریه ۱۶ /۲۷ بهمن ماه حکمی صادر کرد که به موجب آن، اقدامات اجرایی دولت بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای اصلاح اجرایی قوانین مهاجرت غیر قانونی خوانده شد و به حالت تعلیق در آمد.

اقدام بعدی دولت اوباما، درخواست تجدید نظر این حکم است و این روند می‌تواند تا اقامه دعوی در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا ادامه یابد. در آنجا قضات این دیوان بر قانونی بودن یا نبودن برنامه اصلاح اجرایی قانون مهاجرت رای خواهند داد.

دولت اوباما قوانین مهاجرت را تغییر نداده اما در یک «اقدام اجرایی» تصمیم گرفته که از پیش از پنج میلیون نفر از مهاجرانی که سیاست‌مداران محافظه‌کار آمریکایی به آن‌ها «غیر قانونی» می‌گویند حمایت کند و مانع از اخراج آن‌ها از خاک آمریکا شود.

هننن، قاضی محافظه‌کاری است که توسط جورج دبلیو بوش، رئیس دولت سابق آمریکا، به مقام قضاوت فدرال منسوب شده است. او با شکایت ایالات‌هایی که با اقدامات اجرایی اوباما در قانون مهاجرت مخالف هستند و مایل‌اند که برای اخراج مهاجران «غیر قانونی» قدرت قانونی داشته باشند، این حکم را صادر کرده است.

اقدامات اجرایی دولت بارک اوباما در تطبیق قوانین مهاجرت ایالات متحده آمریکا با شرایط دوران حاضر، در ایالات‌هایی مانند تگزاس، نیومکزیکو و آریزونا جنجالی شده است. در این ایالت‌ها که بیشتر ساکنان آن از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه هستند، نسبت به مهاجرانی کهدر دوره‌های مختلف و عموما از مرز مکزیک برای یافتن کار سیاه وارد خاک آمریکا می‌شوند، نگرش خارجی‌ستیز وجود دارد.

بسیاری از این مهاجران فرزندانی دارند که که تمام کودکی و بزرگسالی خود را در آمریکا سپری کرده‌اند اما به دلیل نداشتن اوراق اقامت دائم یا اجازه کار، در معرض خطر اخراج از خاک آمریکا‌ هستند.

چه کسی و چه گونه مانع اقدامات اجرایی اوباما شده است؟

درست یک روز قبل از آغاز برنامه حمایتی دولت بارک اوباما از مهاجران «غیر قانونی»، یک ائتلاف از ۲۶ ایالت که در دادگاه قاضی هننن در جنوب تگزاس طرح دعوی کرده‌اند، توانستند حکم مورد نظر خود را از این دادگاه بگیرند: اقدامات اوباما غیرقانونی است و باید متوقف شود.

تعلیق برنامه اجرایی اوباما به این مفهوم است که مقامات اجرایی این ایالات‌ها می‌توانند همچنان مانند قبل مهاجرانی را که اوراق اقامت یا اجازه کار ندارند، اخراج کنند. همچنین این حکم به این ۲۶ ایالات فرصت می‌دهد تا مراحل قانونی را برای طرح دعوی در دیوان عالی ایالت متحده آمریکا طی کنند؛ این کار برای این است که بتوانند به طور دائم اقدامات اوباما رادر اصلاح اجرایی قوانین مهاجرت متوقف کنند.

قاضی هننن، در صدور حکم توقف اقدامات اجرایی اوباما، این برنامه را غیر قانونی خوانده و گفته که برنامه دولت اثری «برگشت ناپذیر» دارد که ایالات‌ها نمی‌توانند پس اجرایی شدن آن در صدد جبران بر آیند.

سخنگوی دولت اوباما، جاش ارنست، این حکم را محکوم کرده است و می‌گوید اوباما خلاف حکم این قاضی در تگزاس، بر اساس اختیارات قانونی رئیس جمهور می‌تواند اقدامات اجرایی در هر حوزه‌ای را طرح کند.

قاضی هننن اما مخالف است و می‌گوید اوباما بدون طی کردن مراحل قانونی، اساسا مشغول تغییر قانون مهاجرت است و این کار «بار مالی جبران ناپذیری» را به دوش ایالت‌ها خواهد گذاشت. او همچنین تاکید کرده که این برنامه «آزاد گذاشتن مهاجرت غیر قانونی» است. مهاجرت غیر قانونی به کشور آمریکا به موجب این اقدامات اجرایی افزایش خواهد یافت و کنترل این امر موجب تخلیه منابع مالی ایالت‌ها و به ویژه ایالت‌های مرزی خواهد شد.

کابینه اوباما در مقام دولت فدرال حق درخواست تجدید نظر در این حکم را دارد. آنها تصمیم گرفته‌اند از دادگاهی در نیواورلئانن درخواست تجدید نظر کنند.

دستور اوباما برای اصلاح قوانین مهاجرت بیشتر مربوط به کودکان، نوجوانان و جوانانی بوده که تمامی زندگی خود را در آمریکا سپری کرده‌اند اما به دلیل اینکه والدین آن‌ها به صورت غیر قانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند، اوراق اقامت یا اجازه کار ندارند و در معرض اخراج‌اند. اوباما در برنامه اجرایی‌اش به این قشر از مهاجران نسل دوم قول حمایت داده است.

حامیان اوباما در اصلاح اجرایی قوانین مهاجرت، حکم دادگاه فدرال در تگزاس را یک «شکست موقت» می‌خوانند و بر این باورند که اوباما در ‌‌نهایت با حمایت دیوان عالی آمریکا، مقابل مخالفان خواهد ایستاد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 89

    […] پذیرش درخواست اقامت موقت مهاجران صادر شد. گزارش خبری: با تعلیق برنامه حمایتی اوباما؛ پنج میلیون مهاجر «غیرقا… آلمان بیش از دو و نیم میلیون زیر خط فقر نسبی زندگی […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 88

    […] پذیرش درخواست اقامت موقت مهاجران صادر شد. گزارش خبری: با تعلیق برنامه حمایتی اوباما؛ پنج میلیون مهاجر «غیرقا… آلمان بیش از دو و نیم میلیون زیر خط فقر نسبی زندگی […]