ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاجره در شورای امنیت بر سر مناقشه اوکراین

پس از تصویب قطع‌نامه پیشنهادی روسیه توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره مناقشه اوکراین، نماینده آمریکا و بریتانیا، روسیه را به ریاکاری و تجاوز متهم کردند. کار به مشاجره کشید.

شامگاه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست روسیه قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن از طرفین درگیری در مناقشه اوکراین خواسته شده به توافق‌نامه صلح در مینسک احترام بگذارند و آتش‌بس را رعایت کنند. سپس بین برخی از اعضاء کار به مشاجره کشید. آمریکا، بریتانیا و اوکراین از یک‌سو، روسیه از سوی دیگر.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل

بر اساس توافق‌نامه صلح که ۱۲ فوریه در مینسک، پایتخت بلاروس منعقد شد، قرار بود از پایان شنبه ۱۴ فوریه بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان شرق اوکراین آتش‌بس برقرار شود، اما هنوز چند روز از این توافق‌نامه نگذشته که دو گروه متخاصم نبرد را از سر گرفته‌اند.

شامگاه گذشته جدایی‌طلبان بخش‌های دیگری از شهر استراتژیک دبالتسفه را تسخیر کردند. نبردهای خیابانی در این شهر ادامه دارد. بر اساس آخرین خبرها بیش از ۸۰ درصد از این شهر استراتژیک در دست جدایی‌طلبان شرق اوکراین است.

به گزارش رویترز، در قطع‌نامه شورای امنیت از طرفین درگیری خواسته شده که بلافاصله دست از جنگ بردارند و توافق‌نامه صلح را رعایت کنند. همچنین در این قطع‌نامه بر «استقلال» و «تمامیت ارضی» جمهوری اوکراین تأکید شده است. ۱۵ عضو شورای امنیت ملی از خشونت‌هایی که در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد «عمیقاً» اظهار نگرانی کرده‌اند. متن این قطع‌نامه را روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داده بود. هدف از تصویب این قطع‌نامه این بود که نمایانگر همبستگی و یکپارچگی اعضای شورای امنیت سازمان ملل در رویکرد به مناقشه اوکراین باشد. اما پس از تصویب قطع‌نامه کار به مشاجره کشید. آمریکا و بریتانیا و اوکراین از یک سو، روسیه از سوی دیگر.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل

به گفته ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل بحث‌هایی که در حاشیه تصویب قطع‌نامه اوکراین اتفاق افتاد، توهین‌آمیز و رنجش‌آور بوده است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پس از تصویب قطع‌نامه شورای امنیت، روسیه را به ریاکاری و تظاهر متهم کرد. او گفت: «دست از مسلح کردن جدایی‌طلبان بردارید. دست از تظاهر و انکار کارهایی که می‌کنید بردارید.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین روسیه را به تجاوز به خاک اوکراین متهم کرد و خطاب به نماینده روسیه گفت: «روسیه موافقت‌نامه‌هایی را امضا می‌کند و بعد هر چه در توان دارد برای تضعیف آن‌ها انجام می‌دهد. روسیه مدعی حمایت از حاکمیت ملی کشورهاست، اما طوری رفتار می‌کند که انگار مرزهای کشور همسایه‌اش وجود ندارد.»

لیال گرانت، نماینده بریتانیا در شورای امنیت هم به الحاق کریمه به خاک روسیه اشاره کرد و از دیگر اعضای شورای امنیت خواست که فریب وقایع اخیر در شرق اوکراین را نخورند و الحاق کریمه به خاک روسیه را از نظر دور نکنند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که به این ترتیب بین اعضای شورای امنیت جدل و مشاجره درگرفت. در یک سو روسیه قرار داشت و در سوی دیگر آمریکا، بریتانیا و اوکراین.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه پنج بار وقت گرفت و هر بار به تأکید گفت روسیه به بحران اوکراین دامن نزده است. به گفته چورکین این وظیفه کی‌یف است که به مناقشه اوکراین پایان دهد.

روسیه می‌گوید براساس توافق‌نامه مینسک، نیروهای ارتش اوکراین در شرق این کشور باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند و این کار نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد فرید فیضی

    با تقدیم تمنیات و احترامات نیک حضور تک تک شما. یک موضوع را قابل اصلاح میدانم و آن اینکه در قسمتی از متن آمده است: (15 عضو شورای امنیت ملی) به نظر بنده شورای امنیت ملی نه بل شورای امنیت ملل متحد میباشد. تشکر