ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادق طباطبایی درگذشت

صادق طباطبایی، معاون مهدی بازرگان و کسی که نام او به عنوان طراح اجرایی رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در تاریخ معاصر ایران مطرح است، در سن ۷۱ سالگی در آلمان در گذشت.

صادق طباطبایی، سخنگوی دولت مهدی بازرگان، روز دوم اسفندماه در سن ۷۱ سالگی در اثر ابتلا به سرطان ریه در آلمان درگذشت.

صادق طباطبایی در آلمان سرگرم معالجه سرطان بود و در دوسلدورف درگذشت.

صادق طباطبایی، معاون مهدی بازرگان و مشاور محمدعلی رجایی و کسی که نام او به عنوان طراح اجرایی رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در تاریخ معاصر ایران مطرح است، در سن ۷۱ سالگی در آلمان در گذشت.

صادق طباطبایی خواهرزاده سید موسی صدر بود. خوش‌لباسی، علاقه‌اش به موسیقی، و زیبایی ظاهری که میراث دایی‌اش بود، در صحنه سیاست ایران همیشه مطرح‌تر از نقش‌های سیاسی‌ای بود که پس از بازگشتش به ایران در سال ۱۳۵۷ به عهده گرفت.

طباطبایی که در روزهای دانشجویی در آلمان به طیف دانشجویان انقلابی مخالف حکومت محمدرضا شاه پهلوی پیوسته بود، در روز ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به همراه آیت‌الله روح‌الله خمینی به ایران آمد و بیشتر در سمت معاونت سیاسی و مشاور در وزارت خانه‌های مختلف از جمله وزارت کشور و سپس دفاتر نخست‌وزیرها، مهدی بازرگان و محمدعلی رجایی، مشغول به کار شد. او مدتی نیز سخنگوی دولت مهدی بازرگان بود و پس از استعفای بازرگان، خمینی او را به سرپرستی موقت دفتر نخست‌وزیری منصوب کرد.

او در مسند معاون سیاسی وزارت کشور دولت موقت، کسی است که سرپرست اجرایی رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به عهده گرفت؛ همه‌پرسی که در آن شرکت‌کنندگان به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند.

صادق طباطبایی و دایی‌اش، سید موسی صدر

طباطبایی در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی، کاندید شد اما رأی نیاورد و ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور شد. در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ هم این شایعه پخش شد که او قصد دارد کاندیدای ریاست جمهوری شود اما در نهایت نام طباطبایی به عنوان کاندیدا مطرح نشد.

اوایل دهه ۱۳۶۰، نقش طباطبایی در سیاست ایران کمرنگ‌تر شده بود. در دوران جنگ ایران و عراق، صادق طباطبایی پس از یک پرونده جنجالی و پر ابهام قاچاق تریاک از ایران به آلمان، در آلمان دستگیر و سپس آزاد شد اما دیگر در صحنه سیاسی ایران حضور نیافت و به تدریج از صحنه سیاست حذف شد. خود او نیز به تدریج در مقام منتقد در مورد جمهوری اسلامی ایران و سران آن صحبت‌هایی پراکنده‌ای کرد.

در سال‌های اخیر او سعی کرد خاطراتش را منتشر کند؛ تا کنون از طباطبایی سه جلد کتاب با عنوان‌های «جنبش دانشجویی ایران»، «لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطین» و «شکل‌گیری انقلاب اسلامی» منتشر شده است.

صادق طباطبایی به‌مانند بیشتر شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی، با دیگر شخصیت‌های سیاسی این رژیم رابطه خویشاوندی سببی و نسبی دارد. او برادر همسر سید احمد خمینی فرزند روح‌الله خمینی و دایی حسن خمینی است که در فضای سیاسی امروز ایران از شخصیت‌های نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان و مهدی هاشمی رفسنجانی است. او همچنین با سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، نسبت دارد و پسرخاله همسر خاتمی، زهره صادقی است.

طباطبایی همچنین بازمانده چندین روحانی سیاسی در تاریخ معاصر ایران و لبنان است. بزرگ‌ترین فرزند آیت‌الله سید محمدباقر سلطانی طباطبائی، نوه پسری آیت‌الله حاج سید صدرالدین صدر، خواهرزاده موسی صدر، طباطبایی در قم به دنیا آمد (۱۳۲۲)‌ و با اینکه تقریباً همه اقوام او تحصیلات حوزوی داشتند به آلمان رفت و در رشته بیوشیمی درس خواند. او در نهایت با دریافت دکترای بیوشیمی مشغول به تدریس شد.

در ماه‌های منتهی به انقلاب ۱۳۵۷، او به طور تمام‌وقت به نوفل لوشاتو رفته بود و به همراه صادق قطب‌زاده آیت‌الله سیدمحمد بهشتی و ابراهیم یزدی، مدیر برنامه‌های خمینی و به طور ویژه رابط او با رسانه‌های خارجی بود.

صادق طباطبایی یک سال پس از تشخیص سرطان ریه در شهر دوسلدورف آلمان، درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م د ع اب

    نظرات بالا متاسفانه احساسی و بدون تحقیق هستند و در مورد ایشون چند نکته لازم به ذکر است صادق طباطبایی به اعتراف خودش رابط سرویس اطلاعاتی آلمان با خمینی بود. بدون شک این ارتباط میوه سالها همکاری اطلاعاتی در زمان حضور ایشان در کنفدراسیون و انجمنهای اسلامی است. گرچه حضور مامورین امنیتی در سازمانهای سیاسی امری عجیب نیست ولی همزمان چند شخصیت با شرایط مشابه در اطراف آفای خمینی حاضر بوده اند قطب زاده رابط اطلاعاتی فرانسه و یزدی که همین نقش را با امریکا دنبال کرده بود و بنی صدر . در حقیقت فشار دولتهای خارجی و فریب رژیم سلطنتی برای به جریان انداختن پرونده خمینی توسط مقاله اطلاعات و سپس اخراج او از عراق با حمایت فرانسه و مطبوعات غربی و برنامه ریزی اجرایی عوامل امنیتی غربی و اروپایی ممکن بود. دولتهای غربی سالها از کمک مرتجعین برای فشار و امتیاز گیری از شاه استفاده کرده بودند و اکنون برای تسلط بر منافع نفتی و هزینه کرد پول نفت اعراب می بایست برنامه جدیدی اجرا میشد. نقش طباطبایی از این لحاظ در تاریخ ویژه بوده و یکی از سرپلهای دریافت حقایق مکتوم انقلاب ایران بود.

  • افشین

    خوش تیپ بود و زیبا و اهل هنر و خوش خط و بیان ، به هرحال منشش با اینها که بر سر کارند متفاوت بود . .. خدایش رحمت کناد ... دوستانی که اینجا نظر میدن هیچکدوم دهنشون به خیر نمی‌چرخه گویا ...ادب مرد به زدولت اوست . خوب بود اگر مخالفان رژیم و منتقدانش ، خودشون رو از ادبیاتی که مورد استفاده طرفداران رژیم هست دور کنند و یه خورده متین و مؤدب‌تر اظهار نظر کنند ... در مورد شایعات نمیدونم ولی مردی بود هم مسلک ومرام دانشجویان کنفدراسیون ، که البته نسبت به اینان که هستند و حاکمند خیلی لیبرال‌تر بودند ...والبته از تباری بس نژاده و اصیل در خانواده آخوند‌ها و ملاها .... محل غبطه خیلی از این بر سرکار نشستگان و حکمفرمایان ...

  • Majid

    این آقازاده؟!؟  زمانیکه به چاقاق تریاک،  که مصرف آن باعث صدمه زدن به ریه و دستگاه تنفس میشود، مشغول بود هرگز تصور نمیکرد خود به سرطان ریه مبتلا شده و با عذاب و درد خداوند جانش را بگیرد. شاید این درسی باشد برای دیگر قاقایان و قاقازادهگان دیگر! شاید ولی قاقاگری یعنی نه وجدان داشتن و نه درس عبرت گرفتن. 

  • یک کاربر ساده

    مردی خوش تیپ و حاشیه ایی مسلک که در زمان جنگ عراق با ایران، دلال و واسطه تجاری سلاح و تسلیحات بود و با تماس‌های که رژیم جمهوری اسلامی با شبکه مافیا برای خرید احتیاجات ادامه آن جنگ فرسایشی داشت، نام او در قاچاق مواد مخدر به اروپا هم شنیده شد ولی بخاطر داشتن پاسپورت دیپلماتیک ، تحت تعقیب قرار نگرفت و بلافاصله آزاد شد.اگر مثلث بیق (بنی صدر،یزدی،قطب زاده) که مسئول رابطه با فرانسه، آمریکا، انگلیس و لیبی‌ و سوریه بودند، یکی‌ یکی‌ از دایره قدرت کنار گذاشته شدند ولی جناب طباطبایی خط و مرام آلمانی داشت و تا آخر هم به آنها وفادار ماند و رابطه جمهوری اسلامی با آلمان را محکم کرد و بیزنس، حق کنسولی و دلالی خود را داشت. ظاهر شیک و پیک واکس خورده او با باطن مذهبی‌ ارتجاعی او در تضاد بود و شاید از آن تیپ‌هایی‌ که مرگ را فقط برای همسایه میخواهند ... !

  • vahid

    با تبریک فراوان به ملت ایران یکی دیگر از***ها سقط شد

  • hamid rafi

    جز افرای بود که بعد از انقلاب و سقوط استبداد ولایت مطلقه شاه، در کنار خمینی، با خیانت به ملت ایران در ساختن استبداد ولایت مطلقه آخوند نقش فعال داشت! شاد باشید. حمید

  • nader

    یکی از واسطه ها در پاریس برای مذاکره  با غربی ها برای ایجاد حکومت ولایتی ! که بعدا  به اتهام اختلاس  دلالی در خرید اسلحه از کار برکنار شد.

  • حمید

    صادق آقا درگذشت و روز دیدارش با همکسواتان در جهنم درپیش!