ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران به ازای هر هزار بیمار، تنها یک پرستار خدمت می‌کند

بی‌توجهی وزارت بهداشت به مطالبات پرستاران موجب شده که این صنف، روز پرستار در ایران را تحریم کنند. وزیر بهداشت در این روز از بحران بودجه و کمبود ۷ هزار پرستار خبر داده است.

بی‌توجهی وزارت بهداشت به مطالبات پرستاران موجب شده که این صنف، روز پرستار در ایران را تحریم کنند. وزارت بهداشت در این روز از بحران بودجه و کمبود ۷ هزار پرستار در ایران خبر داد.

محمد شریفی مقدم، مدیرکل خانه پرستار، از کوچ پرستاران ایرانی به کشورهای منطقه از جمله ترکیه و قطر برای یافتن کار خبر داده و می‌گوید: «چون مسائل و مشکلات جامعه پرستاری کمتر مورد توجه وزیر بهداشت است، دولت نیز نسبت به موضوع بی‌توجه است.»

در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، شریفی مقدم با انتقاد از وضعیت پرستاران کشور گفته است مشکلات و مطالبات جامعه پرستاری به سمع و نظر حسن روحانی رسیده و «رئیس‌جمهوری ایران در جریان مسائل پرستاری قرارگرفته‌اند اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.»

به گفته مدیرکل خانه پرستاری، جامعه پرستاران ایران به دلیل همین بی‌توجهی‌های دولت و وزارت بهداشت، جشن روز پرستار را تحریم کرده‌اند. شریفی مقدم همچنین خبر داده که روز یکشنبه سوم اسفند ماه، پرستاران سراسر کشور قرار است در برابر مجلس شورای اسلامی در اعتراض به شرایط کاری‌شان، تجمع کنند.

کمبود ۷ هزار پرستار در ایران

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم «روز پرستار» که روز شنبه در سالن همایش‌های دانشگاه «شهید بهشتی» برگزار شد گفت که تعداد پرستاران در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار ۲ / ۱ نفر است.

این رقم در رابطه با بخش‌های بستری بیماران اعصاب و روان به شدت پایین است و برای هر ۱۰۰۰ نفر بیمار بستری شده در این بخش‌ها، تنها ۴ /۰ درصد نیروی پرستاری کشور اختصاص یافته است.

وزیر بهداشت شرایط پرستاران ایران را با افغانستان مقایسه کرده و گفته که در حوزه پرستاری، کشورهای منطقه مانند مصر و ترکیه اوضاع بهتری نسبت به ایران دارند.

قاضی‌زاده هاشمی به درخواست وزارت بهداشت برای جذب ۷ هزار نیرو اشاره کرده و گفته است که به جای ۷ هزار نیرو، تنها با استخدام ۲۴ پرستار برای این وزارت‌خانه موافقت شده است. بودجه وزارت بهداشت را دولت و مجلس باهم مشخص می‌کنند و با توجه بحران کاهش درآمدهای نفتی ایران، به نظر نمی‌آید که وضعیت پرستاران ایرانی در سال ۱۳۹۴ هم بهبود چندانی پیدا کند.

این در حالی است که حتی از بودجه فعلی سال ۱۳۹۳ هم، آنچه متعلق به وزارت بهداشت بوده توسط دولت پرداخت نشده است.

مدیرکل خانه پرستار اما مشکلات پرستاران ایرانی را به غیر از مسئله بودجه، به فرهنگ «پزشک‌سالاری» در وزارت بهداشت مرتبط می‌داند که مانع از توجه به جامعه پرستاری می‌شود. به تاکید او، بودجه‌های موجود پیش از آنکه به رسیدگی به بحران پرستاران کشور برسند، صرف حقوق پزشک‌ها می‌شوند.

بودجه وزارت بهداشت پرداخت نمی‌شود

به گفته وزیر بهداشت، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که در بودجه دولت مشخص شده، قرار بوده که به وزارت بهداشت ارائه شود. اما از این میزان، تنها ۳۰ درصد مبلغ به وزارتخانه تحویل داده شده است؛ یعنی از ۲۹۰۰ میلیارد تومان تنها ۳۰ درصد به خزانه وزارت بهداشت رسیده است. از هدفمندی یارانه‌ها نیز که باید ۱۰ درصد به وزارت بهداشت اختصاص می‌یافت، دولت تنها ۵۰ درصد این بدهی را پرداخت کرده؛ یعنی از ۴۸ هزار میلیارد ریال تنها ۲۱ هزار میلیارد ریال آن تحویل وزارت بهداشت شده است.

در ناامیدی از دریافت بودجه رسمی دولت برای وزارت بهداشت، درآمدهای خصوصی این وزارتخانه اکنون خرج بسیاری از پرستاران کشور را می‌دهد. به گفته وزیر، حقوق ۹۵ هزار نفر از پرستاران را مستقیما خود بیماران و دریافت‌کنندگان سرویس‌های خدمات بهداشتی پرداخت می‌کنند.

هاشمی همچنین توضیح می‌دهد که وزارت بهداشت در رابطه با حل مشکل کمبود بوده برای تأمین نیروهای پرستاری یک شرکت هلدینگ تأسیس کرده تا از طریق این شرکت هزینه‌ها جبران شود ولی این روش نیز نتوانسته کمبود بودجه را جبران کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.