ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه مذاکرات سیاسی و فنی مقام‌های ایران و آمریکا در ژنو

پس از پایان مذاکرات صبح، دیپلمات‌های دو کشور گفت‌وگوهای جدید را از بعداز ظهر آغاز کردند. به جز وزیران خارجه، وزیر انرژی آمریکا و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در ژنو حضور دارند.

با به پایان رسیدن گفت‌وگوهای صبح دوشنبه ۴ اسفند / ۲۳ فوریه میان مقامات ایران و آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای، هیئت‌های سیاسی و فنی دور جدیدی از مذاکرات را از بعدازظهر امروز آغاز کردند. خبرگزاری ایرنا گزارش داده است این مذاکرات از ساعت ۱۴ به وقت محلی در ژنو پیگیری شده است.

عکسی که وزارت امور خارجه آمریکا از مذاکرات روز ۲۳ فوریه منتشر کرده است

در این دور از مذاکرات نیز محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه دو کشور به همراه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، و همچنین سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امورخارجه و وندی شرمن فرد شماره ۳ وزارت خارجه آمریکا حضور دارند.

دومین دور مذاکرات دو جانبه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، که صبح روز دوشنبه ۲۳ فوریه در ژنو سوئیس آغاز شده بود، ظهر دوشنبه پس از حدود ۳ ساعت مذاکره پایان یافت.

علاوه بر مقامات ایرانی و آمریکایی، هلگا اشمیت، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ژنو حضور دارد.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است که درباره ادامه مذاکرات صحبت‌هایی شده ولی هنوز درباره تاریخ آن تصمیم‌گیری نشده است. در همین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول یک منبع نزدیک به مذاکرات در ژنو، اعلام کرده که به احتمال قوی ادامه مذاکرات هفته آینده خواهد بود.

مذاکرات در این دور به بندهای نهایی و حساس رسیده است. در عین حال، حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات اخیر، به منزله «تقویت جنبه فنی مذاکرات» ارزیابی شده و برخی تحلیلگران آن را «نشانه تغییر در روند گفت‌وگوها» دانسته‌اند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که همزمان با این گفت‌و‌گو‌ها، کار‌شناسان فنی ایرانی، آمریکایی و اروپایی نیز تشکیل جلسه دادند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا، یک‌شنبه شب ۲۲ فوریه نیز با حضور صالحی و مونیز با یکدیگر دیدار کرده بودند. معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا نیز در یک ساعت پایانی این مذاکرات، حضور داشتند.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ترکیب تازه هیأت مذاکره‌کننده را نشانه «اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان» خواند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز یک‌شنبه شب با تأکید بر جدیت همه طرف‌های مذاکرات برای رسیدن به یک راه‌حل گفت: «هنوز در مسایل کلیدی راه‌حل‌های کاملی به دست نیامده و هنوز زود است که بگوییم پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شده است.»

به گفته عراقچی، اکنون زمانی است که باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی صورت گیرد به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری‌تر کرده است.

عراقچی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات، آن را تکرار اظهارات هفته قبل باراک اوباما دانست و گفت: «همواره هم این سخنان تکرار شده از نظر ما هیچ تأثیری در میز مذاکره نخواهد داشت. تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد.» او اما تأکید کرد که اگر این نوع رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود ایران میز مذاکره را ترک خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود که اگر تا ۳۱ مارس به توافق سیاسی در کلیات و اصول دست پیدا نکنیم، میز مذاکره را ترک خواهیم کرد.

ایران و گروه ۱+۵، ۲۴ نوامبر گذشته توافق کرده بودند که تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ به مذاکرات خود ادامه بدهند. بر مبنای این توافق، قرار شده بود توافق نهایی تا اواخر ماه مارس به دست بیاید و پس از آن بر سر جزئیات گفت‌و گو شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    چند صدتا عکس دیگر بگیرند شاید فرجی حاصل شود!!