ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الیاس نادران دولت را به پول‌شویی ارزهای آزادشده متهم کرد

به گفته این نماینده مجلس در ماه‌های اخیر مقادیر زیادی ارز توسط بانک مرکزی با چمدان از کشور خارج شده است. او منبع این ارزها را ارزهای آزادشده طبق توافق ژنو می‌داند.

الیاس نادران اعلام کرده که در ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز توسط بانک مرکزی با محموله‌هایی در چمدان از کشور خارج شده است. به گفته این نماینده مجلس «این ارزها همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو است.»

این نماینده مردم تهران در مجلس بر این باور است که به دلیل این‌که ایران همچنان تحریم دلاری است، ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو به کشور امارات متحده عربی تحویل داده شده‌اند و برای ایران هزینه واسطه در بر داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، نادران گفته است که دولت به این دلیل تصمیم گرفته که این درهم‌ها را دوباره به کشور ثالث بازگرداند. او اکنون در این باره از دولت خواسته که پاسخی شفاف برای این عملکرد خود ارائه دهد.

الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و از طیف سیاسی اصولگرایان است. او در در ابتدای جلسه علنی عصر روز دوشنبه چهارم اسفند ماه از خروج مقدار قابل توجهی درهم از ایران در ماه‌های اخیر پرده برداشت.

منبع این پول‌ها را نادران بانک مرکزی معرفی کرد و گفت: «چند محموله چمدان اسکناس ارزی که عمدتاً درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تأیید بانک مرکزی از کشور خارج شده‌اند.»

به گفته نادران یکی از این محموله‌ها در فرودگاه یافت شده و با دستور دادستان تهران توقیف و ضبط شده است. برای کسانی که حامل این محموله بوده‌اند پرونده قضایی تشکیل شده اما نادران نام آن‌ها را نمی‌برد.

نادران توضیح داده که آمریکایی‌ها بر خلاف تعهد آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی ایران، در  عمل از پرداخت دلار خودداری کرده‌اند. این خودداری به گفته نادران به این دلیل است که ایران همچنان «تحریم دلاری» است.

نماینده مردم تهران از عملکرد دولت در این زمینه شکایت دارد و معتقد است که پذیرش چنین پیشنهادی از سوی آمریکایی‌ها که به جای اینکه ارزها مستقیم به ایران واریز شود به کشوری ثالث داده شود هزینه قابل توجهی به ضرر ایران «به جیب آن کشور ثالث» فرستاده است.

نادران بر همین اساس تصریح کرد در مرحله دوم بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه زیاد تبدیل به دلار و سپس وارد کشور شده و بخش دیگر آن هم به کشور دیگری رفته است.

کشور امارات متحده عربی به مقامات ایرانی گفته است: «چون شما هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم هستید، لذا این ارزها را فقط می‌توانید به تهران ببرید و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارید».

به گفته نادران به این ترتیب دولت به پول‌شویی روی آورده و به صورت فیزیکی این ارزها را «از طریق برخی افراد خاص» از کشور خارج کرده است.

سؤال نماینده اصولگرای مجلس از دولت حسن روحانی این است: «چرا اساساً چنین توافقی صورت گرفته و ما پذیرفته‌ایم که این پول‌ها را آن هم به‌صورت غیردلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با مکانیسم غیررسمی و پرداخت هزینه و ریسک به خارج از کشور منتقل کنیم؟»

نادران با تکرار بی‌اعتمادی رهبر ایران به ایالات متحده آمریکا و با استفاده از همان واژگان مورد استفاده آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، نتیجه می‌گیرد که «بار دیگر اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در مقابل تعهدات مکتوب، عینی و جزئی خود در آزادسازی ۷ میلیارد دلار و ماهی ۷۰۰ میلیون دلار در تمدید توافقنامه موقت ژنو هم پایبند نبوده و به‌دنبال تحقیر ملت ایران هستند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    هردم ازاین باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد! بازهم دلال و پولشویی ؟! چمدان چمدان پول متعلق بمردم ایران را بخارج میبرند و آب هم رویش !