ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف:‌ درباره برخی موضوعات گام‌هايی رو به جلو برداشته شده است

وزير خارجه ايران می‌گويد اگر در مذاکرات هسته‌ای طرفين نتوانند در جزئيات به توافق برسند، توافقی در کار نخواهد بود.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران می‌گويد در دور تازه مذاکرات هسته‌ای که از جمعه تا دوشنبه (اول تا چهارم اسفند) در ژنو برگزار شد، «درباره برخی موضوعات گام‌هايی رو به جلو برداشته شده است.»

محمدجواد ظریف، وزير خارجه ايران:‌ تا زمانی که به نتيجه قطعی و نهايی نرسيم قضاوت همچنان زود است.

ظريف درباره اين گام‌های به گفته‌ای او «رو به جلو» در مذاکرات هسته‌ای توضيحی نداده است.

وزير خارجه ايران روز سه‌شنبه پنجم اسفند به واحد مرکزی خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران گفت: «اگر نتوانيم در جزئيات به توافق برسيم بسيار سخت است که بتوانيم درباره يک توافق صحبت کنيم.»

وی افزود: «توافق جزئی و کلی نخواهيم داشت بلکه معتقديم بايد توافق همزمان پيش برود البته ما در يک لحظه نمی‌توانيم درباره همه موضوعات توافق کنيم بنابراين لازم است که موضوعات را تک تک جلو ببريم و الان هم داريم همين کار را انجام می‌دهيم.»

در چهارمين روز گفت‌وگوهای اتمی در ژنو، سه دور مذاکرات فشرده بين هيأت‌های ايرانی و آمريکايی صورت گرفت که عصر دوشنبه ۲۳ فوريه / چهارم اسفند بدون نتيجه‌ای روشن پايان يافت.

محورهای مذاکرات طرفين در حال حاضر، ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق است.

آسوشيتدپرس به نقل از محافل مطلع ‌آمريکايی گزارش داده که تعداد سانتريفوژهای ايران می‌تواند ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه باشد و در طول زمان و تحت نظارت‌ها، به ۱۰ هزار دستگاه برسد.

به پيشنهاد آمريکا‌، تأسيسات آب سنگين اراک بايد با انجام اصلاحات کاربری، به توليد پلوتونيوم کمتر بپردازد و سايت فوردو نيز به مرکزی تحقيقاتی تبديل شود.

محافل ديپلماتيک گفته‌اند که تحريم‌ها در قبال برآورده شدن اين پيشنهادها، به صورت گام به گام لغو خواهند شد و برنامه هسته‌ای ايران نيز برای دست‌کم ۱۰ سال تحت نظارت بين‌المللی قرار خواهد داشت اما ظريف می‌گويد در مذاکرات «اگر به حقوق مردم احترام گذاشته نشود و دستاوردهای فنی ناديده گرفته شود توافقی در کار نخواهد بود.»

ايران برچيدن سانتريفوژهای نسل جديد خود را نپذيرفته و خواهات لغو يک‌باره همه تحريم‌هاست.

وزير خارجه ايران درباره آينده مذاکرات هسته‌ای گفته است:‌ «تا زمانی که به نتيجه قطعی و نهايی نرسيم قضاوت همچنان زود است زيرا اين‌گونه مذاکرات با يک جمله ممکن است به بن‌بست کشيده شود و يا از بن‌بست خارج شود بايد صبر کرد و توافق در جزئيات هم حاصل شود.»

ظريف می‌گويد: «به تمديد فکر نمی‌کنيم زيرا معتقديم تمديد مذاکرات به نفع هيچ‌کس و به نفع حل موضوعات هم نيست.»

گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و کشورهای ۱+۵ هفته آينده در حاشيه اجلاس شورای حقوق بشر ادامه خواهد يافت. اين اجلاس از ۲ تا ۲۵ مارس جريان خواهد داشت. مهلت چهارماهه دستيابی به توافق سياسی نيز در همين بازه زمانی به پايان می‌رسد.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.