ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نام واقعی جان جهادی: محمد اموازی

جلاد داعش در ویدئوهای مربوط به سر بریدن گروگان‌ها همواره با نقاب دیده می‌شد. نام او پیش از این به دلایل عملیاتی اعلام نشده بود.

نام واقعی «جان جهادی» که در ویدئوهای مربوط به سر بریدن گروگان‌های داعش همواره با نقاب دیده می‌شد، اعلام شده است.

بی‌بی‌سی اعلام کرده که نام این فرد «محمد اموازی» و دارای اصلیت کویتی است. او بریتانیایی و ساکن غرب لندن بوده و سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا قبلا او را شناسایی کرده بودند.

نام او که به جلاد داعش معروف است، پیش از این به دلیل آنچه دلایل «عملیاتی» خوانده شده، اعلام نشده بود. اموازی در ویدئوهای مربوط به بریده شدن سر روزنامه‌نگار امریکایی استیون ستلوف، امدادگر بریتانیایی دیوید هینز، راننده تاکسی بریتانیایی، آلن هنینگ و امدادگر آمریکایی عبدالرحمان (پیتر) کاسیگ حضور داشت. در تمام این ویدئو‌ها این شخص با لباس سیاه و نقاب سیاه دیده می‌شد و چیزی جز چشم‌ها و بینی او مشخص نبود.

معلوم نیست که نیروهای امنیتی بریتانیا چه زمانی هویت او را کشف کرده‌اند اما مشخص شده که او فردی قابل توجه برای MI5 بوده و دست کم از سال ۲۰۱۱ به دلیل نقشی که در یک پرونده نیمه محرمانه مرتبط با افراط گرایی در خارج از بریتاینا داشته، تحت نظر قرار داشته است.

تاکنون هیچ یک از مقام‌های امنیتی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند و اطلاعات بیشتری نداده‌اند.

پیش از از این از اموازی، به عنوان عضو یک شبکه ۱۳ نفره مرتبط با افراط گرایان در لندن نام برده می‌شد که دست کم دو نفر آن‌ها تحت بازداشت خانگی قرار داشتند.

ماه گذشته، اموازی در ویدئویی ظاهر شد که در آن گروگان‌های ژاپنی، هارورا یوکاوا و کنجی گاتو تهدید به مرگ شدند و مدت کوتاهی پس از آن قتل آن‌ها اعلام شد.

واشنگتن پست مدتی قبل گزارش کرده بود که دوستان اموازی گفته‌اند او متعلق به یک خانواده «خوب» بوده و در دانشگاه در رشته برنامه‌ریزی برای کامپیو‌تر درس خوانده است.

بر اساس همین گزارش‌، او همدست فردی مظنون است که در سال ۲۰۰۶ به سومالی سفر کرده و گفته می‌شود در تجهیز و حمایت مالی گروه الشباب در سومالی، نقش داشته است.

همچنین گفته می‌شود که او در سال ۲۰۱۲ به سوریه هم سفر کرده و بعدا به داعش پیوسته است.

اما پلیس بریتانیا درباره این گزارش‌ها اظهارنظری نکرده است.

ریچارد والتون، فرمانده مبارزه با تروریسم پلیس متروپولیتن گفته است: «ما قبلا از رسانه‌ها خواسته بودیم که وارد جزئیات تحقیقات ما نشوند. ما هویت هیچ کس را در این مرحله تایید نمی‌کنیم و اطلاعات بیشتری در مورد روند این تحقیقات حیاتی نخواهیم داد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    درنده خویان اسلام گرا که به نام دین جعلی و من در آوردی ( محمد ) آدم میکشند .