ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما طرح کنگره برای دخالت در مذاکره هسته‌ای ايران را وتو می‌کند

طرح اخیر کنگره آمریکا، اوباما را از تعليق يا حذف تحريم‌های ایران تا ۶۰ روز بعد از توافق نهايی و بدون تأیید این کنگره منع می‌کند.

کاخ سفيد اعلام کرده باراک اوباما رئيس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، طرحی را وتو خواهد کرد که کنگره در نظر داشت در رابطه با مذاکره هسته‌ای گروه ۱+۵ با ايران به تصويب برساند.

یک سناتور جمهوری‌خواه گفته اوباما حس می‌کند تنها نماینده شهروندان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، بر اساس اين طرح که بعدازظهر جمعه توسط گروهی از سناتورهای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مطرح شده است، هر توافقی ميان آمريکا و ساير کشورهای مذاکره‌کننده با ايران بايد به تأیید کنگره برسد.

اين طرح رئيس‌جمهوری آمريکا را ملزم می‌کرد که متن هر گونه توافقی با ايران را تا پنج روز بعد از توافق نهايی تسليم کنگره کند. همچنين اين طرح اوباما را از تعليق يا هر گونه حذف تحريم‌ها تا ۶۰ روز بعد از توافق نهايی با ايران منع می‌کرد.

سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد شنبه ۲۸ فوريه، با اعلام خبر وتو از سوی اوباما تصريح کرده است: «برای رئيس‌جمهوری کاملاً روشن است که اکنون زمان تصويب قانون جديد در مورد ايران نيست. در صورت ارسال اين طرح به رئيس‌جمهوری، او آن را وتو خواهد کرد.»

باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و از پشتيبانان اين طرح، در واکنش به اين خبر گفته است «بسيار نوميدکننده است که رئيس‌جمهوری فکر می‌کند که خود تنها نماينده شهروندان کشور ما است.»

او جمعه بعدازظهر در دفاع از لايحه پيشنهادی گفته بود که اين اقدام برای نشان دادن درستی تحريم‌هايی است که کنگره تصويب کرده است. بنابراين اين گروه از سناتورها خواستار «يک فرايند بازنگری مسئولانه بودند که به کنگره اين فرصت را خواهد داد تا هر توافقی را پيش از برداشتن تحريم‌ها از سوی نهاد اجرايی تأييد يا رد کند.»

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    برادر کری و همکاران ! بابا جان مثل اینکه حکومت اسلامی بدجوری گذاشته تان سرکار! ظاهرا خودت هم نمیدانی موضوع توافق چیه ؟!

  • hasani

    اوضاع مشکوک شده! چرا موافقتنامه محرمانه است ؟ حتی برای کنگره آمریکا؟