ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی جنتی: هیچ مقام قضایی و هیچ گروهی حق ندارد مقابل مجوزهای موسیقی ارشاد بایستد

به دنبال لغو مجوز برگزاری چند کنسرت در ایران، وزیر ارشاد بر هم زنندگان کنسرت‌ها را عناصر خودسر خوانده که فضای بدی را علیه موسیقی راه انداخته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند‌ماه، بار دیگر به روند لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف ایران واکنش نشان داده و گفته است که هیچ مقام قضایی و هیچ گروهی حق ندارد مقابل مجوزهای موسیقی ارشاد بایستد. علی جنتی پیش‌تر هم گفته بود که این وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ایستاده است.»

جنتی گفته که بین مراجع درباره موسیقی اختلاف‌نظر وجود دارد و گروهی آن را حرام می‌دانند و گروهی خیر اما ملاک‌ وزارت‌خانه او در این زمینه فتاوای رهبر ایران است که به گفته او «هنرشناس» است.

او در گفته‌های خود به کسانی اشاره کرده که اگر «یکی حتی قلم خود را روی میز بزند، می‌گویند اشکال شرعی دارد» و گفته: «برخی برای ائمه نیز شبهه‌ شرعی ایجاد می‌کنند.»

وزیر ارشاد ایران گفته است: «پیش از انقلاب من شاهد بودم که شب میلاد امام علی فردی برای مداحی بلند شد اما یکی از آقایان علما اشاره کرد که او بنشیند چرا که مداحی او شبهه‌ شرعی دارد. وقتی کسی مدح امام علی برایش شبهه‌ شرعی دارد، سایر موسیقی‌ها چه خواهد شد.»

او بر هم زنندگان کنسرت‌ها را عناصر خودسر خوانده که فضای بدی را علیه موسیقی راه انداخته‌اند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارشاد برای صدور مجوز به «حفظ و دفاع از ارزش‌های اسلامی» توجه دارد و «لذا وقتی مجوزی در حوزه سینما، تئاتر یا موسیقی صادر می‌شود، در آن دقیقاً به معیارهای ارزشی توجه شده، به‌خصوص در حوزه موسیقی و بالاخص موسیقی سنتی و کلاسیک، شعرها و ترانه‌ها و آهنگ‌ها در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

جنتی همچنین گفته است: «با توجه به این مسائل دیگر معنا ندارد که یک جایی، یک مقام قضایی یا یک گروه دیگری جلوی موسیقی سنتی را بگیرد یا جلوی اجرای یک موسیقی که مجوز دارد را بگیرد، یا در دانشگاه از برگزاری یک کنسرت موسیقی که مجوز هم دارد و اجرای آن هم به صورت تفکیک جنسیتی انجام می‌شود، جلوگیری کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استانداران را خطاب قرار داده و از آنها خواسته که با جدیت تمام از مجوزهای صادر شده حمایت و دفاع کنند: «نباید اجازه بدهند که این مجوزها بی‌ارزش شود زیرا نباید سیاست یک بام و دو هوا در کشور باشد و این‌گونه نباشد که یک مساله‌ای در یک جایی شرعی باشد و در جای دیگر شرعی نباشد.»

در روزهای گذشته خبر لغو برگزاری دو کنسرت در ایران منتشر شد. نخستین مورد لغو کنسرت علیرضا قربانی در روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه توسط معاونت فرهنگی دانشگاه بهشتی بود. این کنسرت قرار بود ساعت ۱۶ روز دوشنبه در دانشگاه بهشتی تهران برگزار شود.

به گفته مسئولان برگزاری این کنسرت، تمامی مراحل اداری از جمله هماهنگی‌های لازم با مسئولان دانشگاه انجام شده بود.

هفته گذشته نیز کنسرت علیرضا قربانی در مشهد لغو شده بود. مسئولان قضائی با اشاره به «اعتراض امت حزب‌الله و مخالفت‌های امام جمعه شهر گل‌بهار» و «مغایرت داشتن کنسرت موسیقی با فرهنگ مردم»، خواهان لغو برگزاری این کنسرت شدند.

روز یک‌شنبه ۱۰ اسفندماه هم خبر لغو کنسرت سیروان خسروی منتشر شد. این کنسرت قرار بود در روزهای نهم و دهم اسفند‌ماه در بوشهر برگزار شود که به دلایل نامشخصی لغو شد.

پیش‌تر نیز کنسرت سیروان خسروی در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ دی‌ماه، دو روز قبل از اجرا و در همین تاریخ در بهمن‌ماه، سه روز قبل از اجرا لغو شده بود.

«خانه موسیقی» هم روز یک‌شنبه ۱۰ اسفند‌ماه در بیانیه‌ای به لغو کنسرت‌ها اعتراض کرد و محدودیت‌های عرصه موسیقی را در سه دهه گذشته بی‌سابقه دانست.

خانه موسیقی این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را «پروژه جدید و نخ‌نمای گروهی از سیاسیون ناشی و بازنده انتخابات برای فشار آوردن به دولت منتخب و به منظور بهره‌برداری های خاص سیاسی دانست.»

لغو کنسرت‌های موسیقی در دو سال اخیر افزایش چشمگیری یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در یک سال گذشته ۲۰ کنسرت موسیقی در ایران لغو شده‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    برو جلو بابا خدا پدرت را نیامرزد . در مملکت خراب شده ای که هر آخوند و ملای بی سر و پایی برای خود حکومت تشکیل داده ، واقعآ سخن از قانون و مجوزهای قانونی مسخره است .

  • hamid

    دنیای خر تو خری شده!! استبداد ولایت مطلقه آخوند آنقدر فضاحت کرده، که صدای وزیرش هم در آمده! خدا به ایران رحم کند و صاحبخانه را از بیتفاوتی و بی‌ مسئولیتی بیرون آورد که ایران در خطر سقوط است! شاد باشید. حمید