ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نمک دریاچه مهارلو بمب زیست محیطی است»

به گفته کارشناسان منابع آبی، نمک دریاچه مهارلو در استان فارس ۳۵ برابر حد مجاز آرسنیک دارد و استفاده گسترده صنایع از آن الودگی‌های فراوان زیست محیطی به بار آورده است.

کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند نمک دریاچه مهارلو به شدت به ماده سمی آرسنیک آلوده است و برداشت و استفاده از آن مانند یک «بمب زیست محیطی» عمل می‌کند.

نمک دریاچه مهارلو ۳۵ برابر حد مجاز آرسنیک دارد

عزت‌الله رییسی اردکانی، استاد دانشگاه شیراز و کارشناس منابع آبی روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه  در نشست علمی «چالش‌های زیست‌محیطی منابع آب و روش‌های حل آن» در دانشگاه شیراز اعلام کرد میزان آرسنیک موجود در کف دریاچه مهارلو ۳۵ برابر حد مجاز است.

به گفته این کارشناس هیدرولوژی، با تبخیر آب دریاچه مهارلو، میزان آرسنیک در نمک آن افزایش یافته است. بنابراین برداشت از نمک آلوده به آرسنیک و فلزات سنگین و استفاده از آن در صنایعی مانند پتروشیمی باعث می‌شود که این مواد آلاینده به رودخانه‌هایی همچون کُر باز گردد و چرخه محیط زیست را در دیگر نقاط استان فارس مختل کند.

ورود فاضلاب شهر شیراز و مناطق دیگر به این دریاچه باعث بالا رفتن میزان سموم مختلف و فلزات سنگین در آن شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز تأکید کرد اقدام برای برداشت از منابع نمک دریاچه مهارلو در حالی است که نمک مورد نیاز صنایع را می‌توان از گنبدهای نمکی سروستان و خرامه در استان فارس تأمین کرد اما صنایع به دلیل اندکی هزینه اضافی حاضر به انجام این کار نیستند و ترجیح می‌دهند از نمک آلوده دریاچه مهارلو استفاده کنند.

به گفته رییسی اردکانی، فاضلاب بسیاری از کارخانه‌ها و بیمارستان‌های شهر شیراز وارد رودخانه خشک می‌شود و برخی در طول مسیر این رودخانه این فاضلاب را به درون مزرعه پمپاژ می‌کنند و در این مسیر هم فاضلاب شهرک صنعتی به شکل مطلوب تصفیه نمی‌شود و همراه با فلزات سنگین وارد دریاچه مهارلو می‌شود.

فاضلاب، چالش بزرگ استان فارس

رییسی اردکانی همچنین از تأسیس نشدن شبکه فاضلاب در بیشتر شهرهای استان فارس به‌عنوان یکی از چالش‌های فراروی منابع آب زیرزمینی از نظر آلودگی یاد کرد و گفت: «زمانی که می‌گوییم شیرابه فاضلاب صنعتی را وارد رودخانه نکنید می‌گویند پنج هزار کارگر بیکار می‌شوند و این در حالی است که نباید منافع ملی را به منافع کوتاه‌مدت اقتصادی این‌گونه طرح‌های صنعتی بفروشیم».

او همچنین گفت سال‌هاست که دستگاه تصفیه فاضلاب در شهر جدید صدرا در شمال غرب شیراز کار نمی‌کند و فاضلاب این شهر مستقیم وارد محیط زیست می‌شود.

در حالی که پنج سال پیش محل‌هایی برای پسماندهای ویژه در استان فارس پیش‌بینی شده است، اما هنوز اقدامی برای تأسیس سایت‌های پسماند ویژه صورت نگرفته و بنابراین کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی این‌گونه پسماندها را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند که در صورت وقوع زلزله یا آتش‌سوزی، این واحدها به‌مثابه بمبی محیط زیست اطراف خود را تخریب می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    محیط زیست ایران در این سی سال نابود شد ....افسوس که فریادرسی نیست .