ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه ۸ مارس

گزارشگران بدون مرز از ۱۰ زن روزنامه‌نگار تقدیر کرد

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن از زنان روزنامه‌نگاری که در شرایط خطر و ناامنی کار می‌کنند تقدیر شده است. نوشین احمدی خراسانی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی در میان آنهاست.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، از ۱۰ زن روزنامه‌نگار به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، تقدیر کرده است. نوشین احمدی خراسانی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی در میان آنهاست.

ده زن برگزیده سازمان گزارشگران بدون مرز از کشورهایی می‌آیند که روزنامه‌نگاری زنان در آنها پر چالش است.

خدیجه اسماعیلووا از جمهوری آذربایجان، برنکیا اتانکویچ از صربستان، هالا هالا هتای از برمه، فریده نیکزاد از افغانستان، سولانژ لوسیکو نسیمیری از جمهوری کنگو، مائی آزانگو از لیبریا، مارسلا توراتی از مکزیک، زینت ارحیم از سوریه و فاطیما الافریقی از مراکش به همراه نوشین احمدی خراسانی، زنانی هستند که سازمان گزارشگران بدون مرز ار آنها تجلیل کرده است.

به نوشته وبسایت سازمان گزارشگران بدون مرز، حرفه‌‌ روزنامه‌نگاری که از دیرباز مردانه بود، حال زنانه شده است و برخی از زنان، کار کاوشگرانه و تحقیقی را برای افشای نقض حقوق بشر، فساد یا تابوها در جامعه‌شان برگزیده‌اند.

به همین دلیل کار کردن درباره این موضوع‌های حساس، آن‌ها را نیز چون همکاران مردشان، قربانی ترساندن، تهدید و تهاجم می‌‌کند و به دلیل زن بودن، شکل‌‌های ویژه‌‌‌‌‌ای از فشارها مانند «کارزارهای افتراآمیز و خشونت‌های جنسی تا تهدید خانواده‌ها» هم نصیب آنها می‌شود.

نوشین احمدی خراسانی، مؤسس و سردبیر سایت مدرسه فمنیستی که امسال از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز مورد تقدیر قرار گرفته، از چهره‌های شناخته شده جنبش زنان در ایران است. او از بیست سال پیش در حوزه حقوق زنان روزنامه‌نگاری می‌کند.

احمدی خراسانی که یکی از بنیان‌گذاران کمپین یک میلیون امضاست، از سال‌ها پیش قربانی فشار و آزارهای مأموران امنیتی- قضایی بوده و بارها بازداشت شده و به دلیل نوشته‌ها و فراخوان‌های انتشار یافته از سوی او در سایت‌ مدرسه فمنیستی، به نهادهای امنیتی احضار شده است. او ٢٠ خرداد ۱۳۹۱، به یک سال زندان محکوم شد که به مدت پنج سال تعلیق شده است.

سایت مدرسه فمینیستی در ایران مسدود است اما تعدادی از فعالان حقوق زنان در آن به انتشار مقالات و دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

بر اساس برآورد بنياد بين‌المللی رسانه‌های زنان (IWMF) در سال ۲۰۱۴، نزدیک به دو سوم از ۹۷۷ زن روزنامه‌نگار تأیید کرده‌اند که در ارتباط با فعالیت حرفه‌ای‌شان قربانی دهشت‌آفرینی، تهدید یا سوءاستفاده جنسی شده‌اند. در یک سوم این موارد رئیس‌هایشان مسئول این اقدام‌ها بوده‌اند. همچنین نیمی از زنان روزنامه‌نگار قربانی آزارهای جنسی و یک پنجم مورد خشونت جسمی قرار گرفته‌اند. اما با وجود پیامدهای این سوءاستفاده‌ها، همچنان بسیاری از روزنامه‌نگاران زن سکوت می‌کنند.

به دلیل همین تهدیدها و فشارها، برنامه اقدام سازمان ملل برای امنیت روزنامه‌نگاران و مبارزه با مصونیت کیفری از مجازات، با در نظر گرفتن خطرهای پیش روی روزنامه‌نگاران زن، در مورد امنیت روزنامه‌نگاران بر «ضرورت توجه بیشتر بر جنسیت» تأکید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.