ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت داعش در عراق وخیم‌تر می‌شود

اگر پس از تکریت موصل هم تصرف شود، داعش مهم‌ترین کانون خود را از دست می‌دهد و در حالت تدافعی و عقب‌نشینی قرار می‌گیرد. حلقه محاصره دور داعش دارد تنگ می‌شود.

روز چهارشنبه (۱۱ مارس) نیروهای نظامی عراقی و نفرات مسلح سازمان شیعی "حشید شعبی" (داوطلبان مردمی) که از طرف ایران پشتیبانی می‌شود، به شهر تکریت وارد شدند اما شهر هنوز به صورت کامل تصرف نشده است. به گزارش رویترز، تکریت در روز پنج‌شنبه (۱۲ مارس) شاهد مقاومت نیروهای داعش و آتشباری مداوم نیروی مقابل آنها بود.

پیشروی به سوی تکریت

تکریت، در ژوئن سال گذشته به تصرف داعش درآمد. نیروهای داعش در کاخ‌ها و مراکز نظامی‌ای مستقر شدند که صدام حسین در شهر زادگاه خود بنا کرده بود. هم اکنون همین مراکز، کانون‌های اصلی مقاومت داعش برای حفظ تکریت را تشکیل می‌دهند.

آمریکا تا کنون در حمله به تکریت مشارکت اعلام‌شده‌ای نداشته است. نقش ایران در این حمله برجسته‌ است. در اخبار رسانه‌های حکومتی ایران آشکارا به حضور "مستشاران نظامی" ایران در حمله به تکریت اشاره می‌شود.

در همین حال حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش ادامه دارد. روز چهارشنبه گذشته، جنگنده‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف ۱۲ حمله علیه امکان‌های لجستیکی و نفری داعش در اطراف کرکوک و نیز فلوجه انجام دادند.

نبرد بر سر موصل

به نظر می‌رسد که پس از تصرف تکریت به دست ارتش عراق و گروه‌های مسلح شیعی، نوبت به عملیات این نیروها برای بازپس‌گیری موصل برسد. موصل بزرگترین شهری است که در اختیار داعش قرار دارد. این شهر مرکز کنونی "خلافت" محسوب می‌شود، مرکز نظامی که سنی‌های افراطی جنگجو برپا کردن آن را در عراق و سوریه هدف مقدم خود می‌دانند.

اگر موصل تصرف شود، داعش مهم‌ترین کانون خود را از دست می‌دهد و در حالت تدافعی و عقب‌نشینی قرار می‌گیرد. حلقه محاصره دور داعش دارد تنگ می‌شود. داعش اکنون برای پیشروی، به جای حملات گسترده به اقدامات تروریستی در حد حملات کوچک و انتحاری رو آورده است. در روزهای اخیر، استان انبار و برخی روستاهای کردی در سوریه شاهد این گونه حملات بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای به حمله داعشیان داخلی به علی مطهری اشاره و تصریح کرد: وقوع حوادثی از این دست نشان می‌دهد که مسئولان بلندپایه‌ی نظام یا از اداره‌ی مملکت عاجزند و توان مدیریت بحران‌آفرینان و خشونت‌طلبان را ندارند و یا با آنان همراه و همدلند که چنین سکوت توأم با رضایتی اختیار کرده‌اند. به گزارش کلمه، در بیانیه این شورا از عقلای نظام و به‌ویژه رئیس جمهوری خواسته شده که در راستای پاسداری از حقوق اساسی شهروندان ایران که بدان سوگند یاد کرده، از کنار چنین فجایعی خاموش و بی‌تفاوت نگذرند و راه را برای بی‌قانونی‌های بیشتر و جولان‌ باندهای خشونت‌پیشه و افراطی باز نگذارند.