ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممانعت نيروهای امنيتی از گردهمایی خانواده‌های اعدامیان سیاسی در خاوران

بنابر گزارش‌ها از تهران، نيروهای امنيتی مسيرهای ورودی به خاوران را مسدود کردند. خانواده‌های اعدامیان سیاسی دهه ۶۰ به طور سنتی جمعه اول شهریور و جمعه آخر هر سال گردهم می‌آیند.

درهای گورستان جمعی «خاوران» همچنان بسته است. خانواده‌ها و نزديکان اعدامیان سياسی سال ۶۷ و  دهه ۶۰ در ايران جمعه ۲۲ اسفندماه، با دخالت نيروهای امنيتی از حضور در گورستان جمعی «خاوران» بازماندند.

خاوران اسفندماه ۱۳۹۳

بنابر گزارش‌ها از تهران، نيروهای امنيتی با مسدود کردن مسيرهای ورودی به خاوران، به شناسايی افرادی پرداخته‌اند که قصد ورود به اين مکان را داشته‌اند. اين در حالی است که شهريور‌ماه امسال، تعدادی از خانواده‌ها موفق شده‌ بودند در سالگرد این اعدام‌ها به خاوران راه پيدا کنند.

گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران و در کنار قبرستان بهائيان و ارامنه ايران قرار دارد. حکومت جمهوری اسلامی ايران پس از اعدام‌ بيش از ۴۰۰۰ تن از مخالفان سياسی خود در سال ۶۷، اجساد تعدادی از اين زندانيان را در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در اين مکان دفن کرد.

ادامه یک سنت سیاسی

خانواده‌ها و نزديکان اين اعداميان، به طور سنتی در جمعه اول شهريور و جمعه آخر هرسال برای يادبود اين زندانيان سياسی گردهم می‌آيند.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران گمان می‌رفت بر خلاف دوران محمود احمدی‌نژاد امکان حضور خانواده‌ها و نزديکان قربانيان کشتار سال ۶۷ در اين مراسم فراهم شود. در دوران رياست جمهوری احمدی‌نژاد برخورد با نزديکان و خانواده‌های اين زندانيان شدت گرفته بود.

در تابستان ۶۷ قضات شرع ايران بنابر فتوايی از آيت‌الله خمينی رهبر وقت ايران، بيش از ۴۰۰۰ تن زندانی سياسی را در دادگاه‌هايی چند دقيقه‌ای به اعدام محکوم کردند. اين دادگاه‌ها در شرايطی برگزار می‌شد که برای بسياری از متهمان، پيش‌تر حکم زندان صادر شده بود و يا اساساً دوران محکوميت آنها به پايان رسيده بود.

فتاوی آيت‌الله خمينی طيف‌های گسترده‌ای از گروه‌ها چپ تا مذهبی و مسلح در اپوزيسيون ايران را شامل می‌شد.

مقامات جمهوری اسلامی ايران تا کنون درباره اعدام‌ طيف‌های گسترده‌ای از مخالفان سياسی خود در فاصله ماه‌های مرداد تا شهریور سال ۶۷ سکوت کرده‌اند. در معدود موضع‌گيری مسئولان ارشد حکومت ايران، اعتراض آيت‌الله حسينعلی منتظری، قائم مقام رهبر وقت ايران منجر به عزلش از اين مقام شد.

طی بيش از دو دهه گذشته خانواده‌ها و نزديکان اين اعداميان بارها به سبب پيگيری حقيقت اين اعدام‌ها و برگزاری مراسم يادبود برای قربانيان سال ۶۷ و همچنين  دهه ۶۰ با بازداشت و احکام زندان مواجه شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    خدا بیامرزدشان، روحشان شاد و یادشان گرامی باد.حمید

  • nasim

    از خون شهیدان  راه آزادی لاله در آمده......  حکومت ارتجاع از خاک انها نیز وحشت میکند!