ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ناگهانی نرخ دلار در ايران

نرخ دلار در ايران در روزهای اخير از ۳۴۰۰ به ۳۲۰۰ تومان کاهش يافته است. برخی از کارشناسان اقتصادی خوش‌بينی‌ها به مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب را یکی از دلایل این کاهش می‌دانند.

نرخ دلار در چند روز اخير در ايران نزديک به ۲۰۰ تومان کاهش يافته است. اين کاهش باعث شگفتی فعالان اقتصادی شده است.

ميثم رادپور که روزنامه شرق از او به نام «کارشناس طلا و ارز» نام برده، گفته که يکی از علت‌های کاهش نرخ دلار «به پايان سال بازمی‌گردد که همه به‌دنبال نقدکردن دلار و تبديل آن به ريال هستند.»

رادپور از خوش‌بينی‌ها به مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب و همچنين کاهش تقاضا برای خريد دلار به عنوان دلايل ديگری نام برده که باعث کاهش نرخ اين ارز شده است.

نرخ دلار در ايران هم‌اکنون به ۳۲۰۰ تومان رسيده است.

محمود جام‌ساز، اقتصاددان نيز به سايت فرارو گفته که تغييرات نرخ دلار در ايران «تحت تأثير انتظارات خوش‌بينانه يا بدبينانه نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای ايران با کشورهای ۵+۱ بوده است.»

با اين حال رادپور می‌گويد اين دلايل نمی‌تواند برای چنين ريزشی کافی باشد و «بايد به‌دنبال دليل محکم‌تری باشيم، اما دليل محکمی جز خبرهای غيررسمی و شايعات مبنی‌بر توافق نهايی در بازار وجود ندارد که آن هم نمی‌تواند دلار را تا اين حد به زير بکشد.»

به‌گفته وی کاهش «بسيار عجيب و غيرمنتظره» نرخ دلار «بازار را دچار شوک کرده است.»

رادپور کاهش نرخ دلار در ايران را به‌عنوان «ريزش به‌صورت اختلال در بازار» توصيف کرده و افزوده که «اگر خبر جديدی از مذاکرات به بيرون درز نکند، با توجه به کاهش قيمت جهانی نفت در بلندمدت، با افزايش نرخ دلار از روند معمول خود مواجه شويم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و آمريکا امروز با ديدار وزیران خارجه دو کشور در سوئيس برگزار می‌شود.

نرخ دلار در سال ۱۳۹۲ نيز بازار پر فراز و نشيبی را در ايران پشت سر گذاشت و به کمتر از سه هزار تومان رسيد اما به فاصله چند روز اين نرخ به ۳۲۰۰ تومان افزايش يافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاهش نرخ دلار در سال 1394

    […] کاهش ناگهانی نرخ دلار در ايران – زمانه […]

  • IRANIANS

    سال ۲۵۷۴ سال ( الله آدمکش) زدایی از ایران بزرگ.