ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری بزرگ‌ترین جشن‌های چهارشنبه‌سوری در استکهلم و گوتنبرگ

شمار زیاد مهاجران ایرانی در سوئد و جذاب‌تر برگزار شدن این جشن در چند سال گذشته، باعث شده علاوه بر ایرانی‌ها، مهاجران غیر ایرانی و سوئدی‌های زیادی هم از آن استقبال کنند.

تئاتر ملی سوئد با همکاری تعدادی از انجمن‌های ایرانی در این کشور، قصد دارند جشن چهارشنبه سوری را برای ششمین سال پیاپی در قلب شهر استکهلم برگزار کنند. این برنامه در سال‌های گذشته با استقبالی گسترده روبه‌رو شده است.

مراسم چهارشنبه‌سوری در شهرهای دیگر سوئد از جمله گوتنبرگ، مالمو و سوندس‌وال نیز برگزار می‌شود.

شمار زیاد مهاجران ایرانی در سوئد و جذاب‌تر برگزار شدن این جشن در چند سال گذشته باعث شده است که علاوه بر ایرانی‌ها، مهاجران غیر ایرانی و سوئدی‌های زیادی هم از این جشن استقبال کنند تا جایی که گفته می‌شود این جشن یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود در کشورهایی است که ایرانیان مهاجر زیادی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

جشن چهار‌شنبه‌سوری امسال در استکهلم، روز سه‌شنبه ۱۷ مارس/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ و از ساعت ۱۸ (شش بعدازظهر) در «باغ شاه» آغاز می‌شود.

به گفته برگزار کنندگان این مراسم، جشن چهارشنبه‌سوری امسال مثل سال‌های گذشته دو بخش خواهد داشت. ابتدا در مراسمی، آتش چهارشنبه‌سوری به شکلی سنتی افروخته می‌‌شود تا در تمام طول شب روشن بماند و کسانی که می‌خواهند، از روی آن بپرند.

در بخش دوم، مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی کارهای خود را روی صحنه بزرگ این پارک اجرا خواهند کرد.

منصور حسینی، یکی از تهیه‌کنندگان تئاتر ملی سوئد و از برگزار کنندگان این جشن معتقد است که مراسم چهارشنبه‌سوری، تنها جشنی است که ایرانیان با گرایش‌های سیاسی و اجتماعی مختلف و متفاوت را دور هم جمع می‌کند.

او درباره ظرفیت‌های سیاسی این جشن هم معتقد است که «در بیرون ایران، اگر برنامه‌هایی نظیر چهارشنبه‌سوری به شکلی قابل ارتباط برای جامعه اکثریت برگزار شود، نگاه رسانه‌ها متوجه ایران می‌شود که می‌توان از چنین فرصت‌هایی برای ساختن افکار عمومی درباره ایران و ایرانیان استفاده کرد.»

چهارشنبه‌سوری گوتنبرگ ۲۴ ساله است

در میان شهرهای سوئد، قدمت جشن چهارشنبه‌سوری در شهر گوتنبرگ، ۲۴ سال است و هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. هفته گذشته اعلام شده است که در سال ۲۰۲۱ و همزمان با ۴۰۰ ساله شدن شهر گوتنبرگ، به «سه جشن مهم شهر» به مدت یک‌سال توجه ویژه خواهد شد. یکی از این سه جشن چهار‌شنبه‌سوری خواهد بود.

رضا طالبی، فعال سیاسی و اجتماعی از شهر گوتنبرگ معتقد است که این اتفاق موجب بازتاب بیشتر این برنامه در رسانه‌های گروهی خواهد شد.
طالبی که از برگزار کنندگان جشن چهار‌شنبه‌سوری در گوتنبرگ است به رادیو زمانه می‌گوید: «با توجه به جایگاهی که شهر گوتنبرگ برای چهار‌شنبه‌سوری قائل شده است، کیفیت این برنامه در طول سال‌های آینده بالاتر خواهد رفت و تعداد شرکت‌کنندگان غیر ایرانی‌تبار و به‌خصوص سوئدی‌ها در این جشن افزایش خواهد یافت. شرکت گسترده کودکان و نوجوانان در این جشن هم دیگر دستاورد ما خواهد بود که به زنده ماندن سنت‌های فرهنگی و تاریخی‌مان کمکی جدی می‌کند.»

کارل بیلد، وزیر خارجه وقت سوئد، در جشن چهار‌شنبه‌سوری سال گذشته در استکهلم، با مجریان برنامه عکس سلفی می‌گیرد

اهمیت جشن چهارشنبه‌سوری در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ در سال‌های اخیر به حدی بوده است که هر سال یکی از وزیران کابینه سوئد در این برنامه شرکت کرده است. از جمله سال گذشته، کارل بیلد، وزیر خارجه وقت سوئد در این جشن در استکهلم حاضر شد و برای شرکت‌کنندگان سخنرانی کرد.

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب)، برگزار می‌شود و از جشن‌های باستانی مردم ایران است.

واژه چهاشنبه‌سوری از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری، به معنی سرخ ساخته شده است.

در این شب، مردم آتش می‌افروزند و شعله‌‌های آن را تا وقت صبح و برآمدن خورشید، روشن نگاه می‌دارند. این آتش را در آغاز شامگاه روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند و هنگام پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو ، سرخی تو از من!»

این جمله به آن معناست که آتش، تمام رنگ‌پریدگی، زردی، بیماری و مشکلات را از آدمی بگیرد و به جای آن سرخی، گرمی و نیرو به او بدهد.

چهارشنبه‌سوری، جشنی نیست که وابسته به دین یا قوم خاصی باشد. به همین دلیل جشنی ملی و نقطه‌ای مشترک برای همبستگی به شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.