ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بشار اسد سخنان جان کری را مثبت خواند

در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا که گفته بود ابالات متحده در نهایت باید با سوریه مذاکره کند، بشار اسد اعلام کرد که این رویکرد باید از حرف به عمل تبدیل شود.

بشار اسد، رهبر سوریه سخنان روز یکشنبه وزیر خارجه آمریکا درباره امکان مذاکره را مثبت ارزیابی کرد اما گفت این رویکرد باید از حرف به عمل تبدیل شود. از سوی دیگر روسیه در تدارک نشست مقامات دولتی سوریه و اپوزیسیون این کشور در مسکو است.

بشار اسد گفت زمانی می‌توان از تغییر واقعی در رویکرد کشورها سخن گفت که این کشورها حمايت‌های خود از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند.

بشار اسد روز دوشنبه ۱۶ مارس / ۲۵ اسفندماه در مصاحبه با واحد مرکزی خبر ایران که خبرگزاری رسمی سوریه نیز آن را بازتاب داده، گفت: «اگر تغيير موضع کشورهای جهان در قبال سوريه صادقانه باشد اين مسأله مثبت است و می‌تواند تأثير خود را بر تحولات ميدانی در سوريه نيز بگذارد.»

اسد افزود: «ما در اين مرحله به اين‌گونه اظهارات گوش می‌دهيم و منتظر اقدامی عملی از سوی اين کشورها هستيم و آن موقع است که تصميم می‌گيريم.»

این سخنان یک روز پس از گفت‌وگوی شبکه سی‌بی‌اس با جان کری بیان می‌شود که در آن کری گفته بود ایالات متحده برای تغییر سیاسی در سوریه در نهایت باید با رژیم اسد مذاکره کند.

بشار اسد در همین حال افزود: «ما فقط به حرف‌های مردم سوريه گوش می‌دهيم نه هر چيزی که از سوی کشورهای خارجی مطرح شود و بايد بگويم که هر آن‌چه اين کشورها مطرح می‌کنند بيهوده است.»

رهبر سوریه همچنین گفت زمانی می‌توان از تغییر واقعی در رویکرد کشورها در قبال سوریه سخن گفت که این کشورها حمايت‌های خود از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند. بشار اسد از زمان آغاز اعتراضات در این کشور در مارس ۲۰۱۱ تاکنون تمام گروه‌های مخالف خود را «تروریست» خطاب کرده است.

جان کری در سخنان روز یکشنبه خود گفته بود ایالات متحده و کشورهای دیگر که او از آن‌ها نامی نبرد، تلاش می‌کنند تا روند دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه احیا شود. در این جنگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پناهنده شده‌اند.

جان کری: اصرار ما بر کشاندن اسد به پای میز مذاکره است

جان کری بدون اشاره به چرایی ضرورت مذاکره با بشار اسد افزود: «اصرار ما بر کشاندن او (اسد) به پای میز مذاکره است و این امر نیازمند افزایش انواع فشارها بر اوست.»

گروه‌های مخالف حکومت سوریه این سخنان وزیر خارجه آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند مذاکره با حکومتی که دست به کشتار مردم خود زده است قابل قبول نیست. برخی از مخالفان نیز گفته‌اند مذاکره با حکومت تنها با گذاشتن شرط امکان‌پذیر است.

دولت آمریکا سخنان جان کری را تدقیق کرده و گفته است ایالات متحده از مذاکراتی پشتیبانی می‌کند که در آن مقامات سوریه شرکت داشته باشند و نه بشار اسد.

فشار روسیه برای از سرگیری مذاکرات دولت سوریه و مخالفانش

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد روسیه استفان میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه را دعوت کرده است تا در دومین دور مذاکرات دمشق و اپوزیسیون سوریه در آغاز ماه آوریل در مسکو شرکت کند.

دور نخست مذاکرات در پایان ماه ژانویه در مسکو از سوی گروه‌های اصلی مخالف حکومت اسد نادیده گرفته شد. آن‌ها برکناری بشار اسد را می‌خواهند و روسیه این خواسته را نمی‌پذیرد.

موضع‌گیری فرانسه و بریتانیا در این‌باره تغییری نکرده است. پاریس روز دوشنبه اعلام کرد که اسد نمی‌تواند بخشی از راه‌ حل مذاکرات سوریه باشد. فرانسه از «حل و فصل سیاسی مذاکره میان احزاب مختلف سوریه» دفاع می‌کند اما بشار اسد را خارج از این چارچوب می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بعدا حرف کری را تکذیب کردند! کری را بفرستید کلاس سیاست که توافق با حکومت اسلامی را لو ندهد!

  • بهنام

    کاملآ مشخص و واضح است که دولت آمریکا با ملایان حاکم بر ایران بر سر مسئله هسته ای و باقی ماندن اسد جنایتکار در قدرت ، بده و بستان کثیفی انجام داده و در واقع به تمامی مردم آزادیخواه جهان خیانت نموده و به این دیکتاتور سفاک مشروعیت بخشیده است .

  • بهنام

    اگر سایه آمریکا بر سر مردم دنیا نبود ، دنیا به مراتب جای بهتری برای صلح و آرامش بود . دویست و بیست هزار کشته طبق آمارهای غیر رسمی که تعداد بسیار بیش از این است توسط یک خائن وطن فروش نوکر حکومت ننگین اسلامی ایران و این هم شاباش آمریکا به خاطر این جنایتهای تاریخی و نسل کشی مردم مظلوم سوریه . دنیا به ابتذال کشیده شده و اخلاق نابود گشته و این فقط تزویر و ریا و خشونت تام و تمام است که حکمرانی میکند . با این کار بسیار بسیار غلط و اشتباه شیطان بزرگ ، مابقی دیکتاتورهای جهان جان دوباره ای گرفته و به کشتار و سرکوب هر چه بیشتر ملتهای خود دست میزنند هدف آمریکا نگاه داشتن اسد جنایتکار در جایگاه نامشروع خود و گرفتن امتیازات سود آور در مقابل چین و روسیه و حتی اسرائیل میباشد . به امید سرنگونی و نابودی هر چه زودتر تمامی دیکتاتورهای خونخوار ، از علی خامنه ای گرفته تا اسد جنایتکار و اردوغان فاسد تا ملک سلمان دلقک تازه به دوران رسیده سرزمین جهل ، عربستان .