ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مذاکرات هسته‌ای ممکن است تا پایان مارس به نتیجه‌ای نرسد»

پس از پنج ساعت مذاکره وزیران خارجه ایران و آمریکا در لوزان، اختلاف نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان برطرف نشده است.

ایران و آمریکا در راه دستیابی به راه حل مسأله هسته‌ای ایران کمی پیشرفت کرده‌اند اما واشنگتن می‌گوید از تهران انتظار دارد برای رفع نگرانی جامعه جهانی تصمیم‌گیری کند.

اختلاف نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان برطرف نشده است.

به‌گزارش رویترز، هیأت نمایندگی ایران پس از روز نخست این مذاکرات، شامگاه دوشنبه ۱۶ مارس / ۲۵ اسفند به بروکسل رفت تا با وزیران خارجه کشورهای اروپایی دیدار کند.

در پی مذاکرات محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در روز دوشنبه، یکی از مسئولان آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت مطمئن نیست که این مذاکرات در روز تعیین‌شده ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ به نتیجه برسد.

ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده‌اند که مذاکرات را تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ ادامه دهند. قرار است توافق کلی تا پایان ماه مارس به دست آید و سپس به جزئیات پرداخته شود.

این دیپلمات آمریکایی گفت: «ما تلاش خواهیم کرد به این هدف [تا پایان مارس] برسیم اما صادقانه باید گفت معلوم نیست بتوانیم به آن دست یابیم.»

او افزود: «ایران باید باز هم دست به انتخاب‌های دشوار و ضروری بزند تا نگرانی‌های جدی باقی مانده در مورد برنامه هسته‌ای خود را برطرف سازد.»

هیأت نمایندگی ایران در جریان مذاکرات روز دوشنبه موضوع نامه ۴۷ سناتور آمریکایی را نیز مطرح کردند. این سناتورها گفته بودند توافق احتمالی با ایران در صورت کنار رفتن باراک اوباما از ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند نقض شود.

دیپلمات آمریکایی گفت: «زمانی که شما با یک موضوع جدی روبه‌رو هستید چنین اقداماتی کمکی [به حل مشکل] نمی‌کنند.»

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در یک نشست رسانه‌ای در بروکسل گفت: «ما خواهان توافق هستیم اما توافقی کاملاً مستحکم. پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز مسائل مهمی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این مذاکرات خوش‌بین است. او گفت: «هنوز اختلاف‌هایی وجود دارند که باید حل شوند و من امیدوارم اروپا بتواند در این راه کمک کند.»

پس از دیدار هیأت نمایندگی ایران با وزیران خارجه اروپا این هیأت به لوزان باز خواهد گشت تا از روز سه‌شنبه به مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد.

تقویم مذاکرات به دلیل فرارسیدن نوروز در روز شنبه ممکن است جابه‌جا شود. مسئولان نزدیک به مذاکرات تأیید کرده‌اند که رسیدن به یک توافق تا زمان تعیین شده در پایان ماه مارس دشوار به نظر می‌رسد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است نمایندگان به‌منظور دستیابی به آن‌چه باید صورت گیرد این هفته به مذاکرات ادامه می‌دهند. او افزود: «در برخی از مسائل ما به یک راه حل نزدیک شده‌ایم. در همین حال، در مورد مسائل دیگر اختلاف نظر داریم.»

محورهای مذاکرات طرفین در حال حاضر، میزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق است.

گروه ۱+۵ یک برنامه دو مرحله‌ای را در نظر گرفته است: در مرحله نخست می‌بایست برنامه هسته‌ای ایران محدود شود و سپس در مرحله دوم این محدودیت‌ها را می‌توان کاهش داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    رکی فیصل در مصاحبه با بی بی سی ادامه داد: همیشه گفته ام هر چیزی که نتیجه این مذاکرات هسته ای باشد ما هم مثل آن را می خواهیم. اگر ایران دارای توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی داشته باشد نه تنها عربستان سعودی بلکه کل جهان خواهان در پیش گرفتن بدون مانع این روند خواهد بود. این اعتراض اصلی ما به روند 1+5 است. شاهزاده ترکی فیصل برادر زاده ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان سعودی و برادر سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور است. وی افزود: اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی را داشته باشد عربستان سعودی تنها کشوری نخواهد بود که خواهان این موضوع است. ترکی فیصل با هشدار نسبت به گسترش دایره فناوری هسته ای مدعی شد: ایران هم اکنون بازیگر مانع ساز در برخی مناطق جهان عرب چه در سوریه، عراق، فلسطین یا بحرین است. پایان دادن به نگرانی ها درباره گسترش سلاح هسته ای پایان مشکلات ما با ایران نخواهد بود. به نظر می رسد هم اکنون ایران اشغال خود را در عراق گسترش می دهد و این موضوع غیرقابل قبول است.