ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشتاین‌مایر: مذاکرات هسته‌ای در مرحله حساسی قرار دارد

وزیر خارجه آلمان گفت در مذاکرات گام‌هایی به پیش برداشته شده اما موانع عمده‌ای باقی مانده‌اند. رئيس سازمان انرژی اتمی ايران نیز از توافق بر سر «۹۰ درصد مسائل فنی» خبر داد.

در پی دیدار وزیر امور خارجه ایران با وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا، فرانک ـ والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان گفت دو طرف بر این نظرند که توافق به هر قیمتی نباید صورت گیرد.

محمدجواد ظریف در کنار فرانک ـ والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان

وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه ۱۷ مارس / ۲۶ اسفند گزارش فرانک اشتاین‌مایر از مذاکرات شب گذشته با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرد.

روز دوشنبه به دعوت فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه و بریتانیا در بروکسل دیدار کردند.

اشتاین‌مایر در گزارش خود از این دیدار گفته است: «تصور من بر این است که ما در هفته‌های اخیر گام‌هایی به پیش برداشته‌ایم اما در این راه طولانی که پیموده‌ایم هنوز موانع عمده‌ای باقی مانده‌اند که باید بر آن‌ها فائق آمد.»

اشتاین‌مایر افزوده است: «ما بار دیگر روشن کردیم که توافق به هر قیمتی نباید صورت گیرد.»

به‌گفته وزیر خارجه آلمان در این توافق باید اطمینان حاصل شود که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. بنابر این ضروری است که ایران قابلیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور دائمی محدود سازد و همچنین امکان دسترسی ایران به پلوتونیوم به‌منظور جلوگیری از احتمال ساخت بمب، مسدود شود.

این دو اصل مورد نظر اشتاین‌مایر در توافق‌نامه‌ای که ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ / ۳ آذر ۱۳۹۲، پس از مذاکرات چهار روزه ايران و کشورهای ۵+۱ در ژنو امضا شد، به اشکال مختلف قید شده است.

وزیر خارجه آلمان با بیان این‌که شفافیت جامع از سوی ایران اعتماد از دست رفته را بازخواهد گرداند، افزود: «در مقابل ما تحریم‌ها علیه ایران را قدم به قدم کمتر کرده و آن‌ها را لغو خواهیم کرد.»

یکی از خواسته‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای برچیدن یک‌باره تحریم‌هاست اما کشورهای غربی با این موضوع مخالف‌اند.

فرانک اشتاین‌مایر مذاکرات هسته‌ای را در «مرحله حساسی» توصیف کرد و گفت مسائل فنی اکنون بر روی میز مذاکرات قرار دارند.

او گفت اکنون زمان آن فرارسیده که ایران تصمیمات سیاسی ضروری برای رسیدن به یک توافق دائمی را بگیرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

پس از دیدار بروکسل، محمدجواد ظریف مذاکرات با همتایان اروپایی خود را «خوب» توصیف کرد و گفت: «در دیدارهای دو جانبه درباره مسایل منطقه‌ای گفت‌وگو شد و در دیدار عمومی هم بحث‌های هسته‌ای یک‌بار دیگر مرور شد به‌ویژه درباره مسایلی که بیشتر به گفت‌وگو نیاز دارد، بحث کردیم.»

«اختلاف تنها بر سر یک مسأله فنی مهم باقی مانده»

در همین حال، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران روز سه‌شنبه پس از ديدار دوم خود با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در لوزان سوئيس اعلام کرد که در «۹۰ درصد مسائل فنی» توافق حاصل شده است.

صالحی گفت: «در عمده مسائل به نقاط تفاهم مشترک رسيده‌ايم، فقط يک مورد اختلاف که بسيار هم مهم است باقی مانده که در گفت‌وگوهای عصر امروز تلاش می‌کنيم، آن را حل و فصل کنيم.»

صالحی بدون آن‌که بگوید این «مورد بسیار مهم» چیست افزود درباره آن جلسه‌ای برگزار خواهد شد که وزیران امور خارجه ایران و آمریکا نیز در آن شرکت خواهند کرد.

روز دوشنبه یکی از مسئولان آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت مطمئن نیست که این مذاکرات در روز تعیین‌شده ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ به نتیجه برسد.

این دیپلمات آمریکایی گفت: «ما تلاش خواهیم کرد به این هدف [تا پایان مارس] برسیم اما صادقانه باید گفت معلوم نیست بتوانیم به آن دست یابیم.»

ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده‌اند که مذاکرات را تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ ادامه دهند. قرار است توافق کلی تا پایان ماه مارس به دست آید و سپس به جزئیات پرداخته شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    منظور ظریف از «توافق بر سر همه‌ چیز یا هیچ»: رفع تحریم و ادامه بمب سازی . منظور موگرینی از «توافق بر سر همه‌ چیز یا هیچ»: توقف بمب سازی و لغو تدریجی تحریم بر اساس تعطیل و یا کاهش بمب سازی. تعریف توافق دو طرف کاملا متضاد و امکانش صفردر صد است!

  • faryad

     میشود بگویید متن موافقت نامه چیست تا ما و مردم امریکا هم بدانند؟ چرا مخفیکاری ؟!