ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگترین عملیات دولت عراق علیه داعش به تعلیق در آمد

پيکارجويان داعش طی دو روز گذشته موفق شدند، شهر تکريت را حفظ کنند. نیروهای عراقی گفته‌اند به‌دلیل تله‌های انفجاری در بسیاری نقاط شهر حملات خود را متوقف کرده‌اند.

گروه دولت اسلامی (داعش) در پی مکث دولت عراق در ادامه حمله به تکريت، موفق به حفظ اين شهر شده است. نیروهای دولتی عراق به همراه کردها، قبایل سنی و شبه‌نظامیان شیعه که داعشی‌ها را محاصره کرده بودند، می‌گویند تمامی نقاط تکریت بمب‌گذاری شده و در حال حاضر نمی‌توان به حملات ادامه داد.

نزديک به دو سوم نيروهايی که در عمليات تکریت شرکت دارند را نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۷ مارس / ۲۶ اسفند به‌نقل از منابع شبه‌نظامیان شیعه که در کنار نیروهای دولتی عراق می‌جنگند، نوشته است پیکارجویان داعش در خیابان‌ها، ساختمان‌ها و روی پل‌ها بمب کار گذاشته‌اند و همین موضوع موجب شده تا عملیات حمله به تکریت به حالت تعلیق در آید.

نیویورک تایمز نیز نوشته است جهادگران دولت اسلامی طی دو روز گذشته موفق شدند، بخش‌هايی از شهر تکريت را در برابر نيروی بزرگ دولتی عراق بازپس بگيرند.

اين در حالی است که به گفته مقامات عراقی،‌ آنها برای پشتيبانی بيشتر، حفظ جان غير نظاميان و همچنين جلوگيری از تخريب اموال و دارايی‌های مردم،‌ پيشروی خود به سمت تکريت را متوقف کرده‌اند.

عمليات بازپس‌گيری تکريت با شرکت ارتش عراق، شبه‌نظاميان شيعه و برخی از نيروهای مسلح قبايل سنی از پنجشنبه ۱۲ مارس متوقف شده است.

اين عمليات در نزديکی مقبره صدام حسين در روستای "آئوجا" آرام گرفته است. مکانی که برای هر دو طرف چه از منظر سياسی و چه به لحاظ هويتی معنادار و نمادين است.

در فيلمی که اخيراً خبرگزاری آسوشيتدپرس منتشر کرده، سقف آرامگاه صدام حسين ريزش کرده و سراسر منطقه نيز با خاک يکسان شده است.

مقامات عراق و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شيعه اعلام کرده‌اند که از هفته گذشته آرامگاه صدام حسين را در کنترل داشته‌اند. اين منابع گفته‌اند که تعداد زيادی از جنگجويان دولت اسلامی که در تکريت بودند، به محاصره نيروهای دولتی و شبه‌نظاميان شيعه درآمده‌اند.

بر اساس اطلاع اين مقامات، عمليات باز پس گيری تکريت ممکن است در چند روز آينده از سر گرفته شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که یکشنبه یک منبع آگاه در مرکز فرماندهی نظامی گفته بود برای باز پس‌گیری کامل شهر به «نیروهای آموزش‌دیده‌ و حرفه‌ای» بیشتری برای درگیری‌های کوچه به کوچه نیاز است.

کنترل تکریت در دست داعش

گزارش‌ها از عراق حاکی از آن است که با وجود آنکه تعداد کمی از پيکارجويان دولت اسلامی در تکريت حضور دارند، کنترل اين شهر همچنان در دست آنها است.

اين در حالی است که محمد سلم الغبان، وزير کشور عراق می‌گويد، اين توقف «عمدی و موقتی» است. او اين مکث را «فرصتی برای مردم تکريت» می‌داند تا برای حفظ جانشان شهر را ترک کنند.

وزير کشور عراق در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی دولتی العراقيه گفته نيروهای نظامی می‌خواهند تلاش کنند تا جايی که ممکن است تلفات کاهش پيدا کند و زيرساخت‌های شهر حفظ شود.

به گفته مقامات عراق هدف اوليه اين بود که کنترل روستاهای اطراف تکريت را به مردم محلی از جمله سنی‌هايی که به شبه‌نظاميان شيعه پيوسته‌اند، بازگردانند.

انتقاد از دولت عراق در پی توقف عملیات

در پی توقف عمليات تکريت منتقدان، دولت عراق را به سبب عدم توانايی در پيشبرد اين تهاجم که با حضور نزديک به ۳۰ هزار نيروی نظامی برنامه‌ريزی شده بود، به چالش کشيده‌اند. ‌

اين منتقدان توقف عمليات باز پس گيری تکريت را نشانه‌ای بد برای تلاش‌های آينده در جهت ريشه‌کنی داعش در شهر‌ه‌های بزرگتری همچون موصل دانسته‌اند.

نزديک به دو سوم نيروهايی که در عمليات تکریت شرکت دارند را نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) تشکیل می‌دهند. این نیروها که پس از فتوای آيت‌الله علی حسينی سيستانی، مرجع شيعيان به جنگ با داعش فراخوانده شدند، از طرف ایران پشتیبانی می‌شوند.

همزمان با این تحولات نگرانی‌‌های بين‌المللی از خشونت عليه شهروندان تکريت و تخريب اموال آنها در اين شهر عمدتاً سنی‌نشين افزايش پيدا کرده است. پیش‌تر نیز نهادهای بین‌المللی گزارش‌هایی از بدرفتاری شبه‌نظامیان شیعه منتشر کرده بودند.

عدنان يونس، سخنگوی هلال احمر در صلاح‌الدين گفته است که حداکثر ۲۰ درصد از شهروندان تکريت يعنی در حدود ۳۰ هزار تن، همچنان در اين شهر باقی‌مانده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یه انسان

    لعنت خدا بر شما.

  • جواد احسانی

    شعار ،تکریت را بدون آمریکا آزاد کردیم چی شد؟ خرم شهر را هم خدا آزاد کرد؛جام زهر راهم صدام ملعون به امام راحل خوراند۰ولی خدا کاری نکرد ،اما عزرائیل کرد۰

  • hasani

    مسرور بارزانی، رئیس اطلاعات کردستان عراق، در واکنش به حضور شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی گفته است: «ما همه با هم باید با داعش بجنگیم. اما اگر انتقام‌جویی و مقابله به مثل در میان گروه‌های مذهبی و قومی به راه بیفتد، این خود به مسئله‌ای بسیار دشوارتر تبدیل خواهد شد.» آقای بارزانی که روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه، با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد در ادامه گفت که این خود «مسئله‌ای بسیار دشوارتر از داعش» ایجاد خواهد کرد

  • nader

    نيروي انتظامي در هنگام بازي تیم های فولاد اهواز و الهلال عربستان اقدام به دستگيري جوانان عرب كه دشداشة و عقال پوشيده بودند، كرد. اين بازي در ورزشگاه الغدير اهواز امروز سه شنبه ١٧/٣/٢٠١٥ برگزار شد. نيروي انتظامي در اطراف ورزشگاه مستقر و افرادسني كه دشداشة پوشيدن را بازداشت و با ماشينهاي خود حدود١٠٠٠ نفر از تماشاگران را بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل كردند تا كنون خبري از سرنوشت بازداشت شدگان در دست نيست. طبق گزارش منابع داخلي، هزاران نفر از جوانان خشمگين نسبت به عكس العمل نيروي انتظامي و وضعيت موجود در منطقه و همچنين موضوع خودسوزي يونس عساكره تظاهرات كردند

  • Faryad

    میخواستند با موشک های اهدایی سپاه  و اتش زدن  و خراب کردن خانه ها درست مثل سوریه  تمام مردم سنی را کشتار کنند.

  • شاهین امینی

    فقط دو سه روز امریکا بمباران نکرد ورق بر گشت

  • بهنام

    پس این برادران قاچاقچی سپاه قدس کجا رفتند ؟ لابد در حال قاچاق و اختلاس در عراق هستند . قاسمک سلیمانی کجاست ؟ لابد داره به جای مشاوره به حیدرک عبادی ماساژ میده .

  • بهنام

    یک افتضاح دیگر برای حکومت ننگین جمهوری اسلامی .