ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور قرار تامین برای علی یونسی

دادستان ویژه روحانیت تهران احضار یونسی به دادسرای روحانیت را تایید کرده و گفته که پس از تحقیقات لازم، اظهارات او شنیده شده و در نهایت قرار تامین مناسب صادر شده است.

دادستان ویژه روحانیت تهران اعلام کرد که علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، به دادسرای ویژه روحانیت تهران احضار شده و برای او «قرار تامین مناسب» صادر شده است.

گفته می‌شود اظهارات جنجالی اخیر علی یونسی درباره نقش ایران در تحولات منطقه واکنش‌های مختلفی در محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه برانگیخته  و اعتراض مقامات دولت عراق را نیز به دنبال داشته است. متعاقب این اظهارات، او به شعبه دادیاری دادسرای ویژه روحانیت احضار و مورد بازپرسی قرار گرفته است.

محمد موحد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرده که در پی اظهارات علی یونسی گزارش‌های مختلفی از سوی دادستانی عمومی تهران و مراجع امنیتی رسید و بر همین اساس، آقای یونسی به دادسرای ویژه روحانیت احضار شد.

دادستان ویژه روحانیت تهران گفته که در نتیجه احضار یونسی تحقیقات لازم انجام شده، اظهارات او شنیده شده و در نهایت برای او قرار تامین مناسب صادر شده است.

این در حالی است که در ۲۶ اسفند، معاون علی یونسی، احضار دستیار رئیس‌جمهوری ایران درحوزه اقوام و اقلیت‌ها را تکذیب کرد و درحالی که خبرگزاری‌ها، خبر از احضار یونسی به دادگاه ویژه روحانیت داده بودند، سعید زارع، معاون او این خبر را حاشیه‌سازی رسانه‌های منتقد دولت دانست.

شنبه این هفته، ۲۱ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواهان پیگیری حقوقی سخنان او درباره «نفوذ ایران در عراق» شده بودند.

مشاور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران یکشنبه ۱۷ اسفندماه در سخنانی که با واکنش منفی وزارت خارجه عراق روبرو شد، گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته.»

نمایندگان مجلس ایران این اظهارات را «بحران آفرینی و تهدید امنیت ملی» خواندند. یونسی اما سه روز پس از این اظهارات در گفت‌وگو با شبکه العالم، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، با تصحیح سخنانش در همایش «ایران، ملیت، تاریخ و فرهنگ» گفته بود که ایران نمی‌خواهد تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به‌ویژه عراق را مخدوش کند.

این دومین بار است که رسانه‌های منتقد دولت مدعی می‌شوند که علی یونسی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.

خردادماه امسال روزنامه کیهان خبر داد بود که یونسی بعد از حضور در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل اظهارات‌ «بی‌جا و حاشیه‌ساز» مورد بازجویی قرار گرفته و تعهد کتبی داده است.

دادگاه ویژه روحانیت یکی از مراجع قضایی ایران است که به جرائم روحانیون ایران رسیدگی می‌کند. این دادگاه ویژه به دستور آیت‌الله خمینی رهبر وقت ایران تشکیل شد و در اصول قانون اساسی تدوین نشده است. دادگاه ویژه روحانیت مستقیم زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شود.

پیش‌تر نیز محافظه‌کاران و منتقدان دولت ایران علی یونسی را به سبب اظهاراتی درباره نقض حقوق بشر در ایران، تشویق به استفاده از نماد شیر و خورشید و آموزش زبان‌ مادری به اقلیت‌های مورد انتقاد قرار داده بودند.

علی یونسی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی ریاست وزارت اطلاعات را بر عهده داشت. رسانه‌های منتقد دولت از او به عنوان «اسفندیار رحیم مشایی در کابینه روحانی» نام می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.