ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام نوروزی اوباما: توافق هسته‌ای درها را به آینده‌ای روشن‌تر باز می‌کند

رییس‌جمهور آمریکا در پیام خود به ایرانیان گفت فرصت تاریخی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات پیش آمده که نباید از دست برود، اما کسانی هستند که با حل دیپلماتیک مسائل مخالفند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، بار دیگر از فرصت عید نوروز استفاده کرد و برای مردم و رهبران ایران پیامی سیاسی در مورد مذاکرات ‌هسته‌ای فرستاد.

پیام تبریک اوباما به مناسبت نوروز ۱۳۹۴ خورشیدی

اوباما در یک پیام ویدویی نوروز را به همه کسانی که آن را در سرتاسر دنیا جشن می‌گیرند تبریک گفت و گفت که یک توافق هسته‌ای می‌تواند درها را به آینده‌ای روشن‌تر باز کند.

رییس جمهور آمریکا از زمان بر سرکار آمدن خود تاکنون هرسال پیامی نوروزی خطاب به ایرانیان و رهبران ایران فرستاده است.

او در پیام ضبط شده خود به مناسبت نوروز ۱۳۹۴ خورشیدی که روی وب سایت کاخ سفید قرار دارد گفت که روز‌هایی حیاتی پیش روی هر دو کشور ایران و آمریکاست و سال جدید دربرگیرنده امیدها برای پیشرفت بین جمهوری اسلامی و جامعه جهانی است.

اوباما با اشاره به فرصت تاریخی حل اختلاف‌ها به ویژه بر سر مساله هسته ای ایران گفت: «این فرصت شاید دوباره به زودی تکرار نشود. معتقدم که ملت‌های ما موقعیتی تاریخی برای حل مسالمت‌آمیز این موضوع دارند، فرصتی که نباید از دست بدهیم.»

به گفته اوباما مذاکرات طرفین پیشرفت داشته اما اختلاف‌ها همچنان باقی است و افرادی در هر دو کشور و دیگر کشورها وجود دارند که با حل دیپلماتیک این موضوع مخالفند.

از جمله این مخالفت‌ها، نامه ۴۷ سناتور آمریکایی خطاب به رهبران ایران است که در روزهای گذشته منتشر شده و در آن، ضمن مخالفت با توافق احتمالی دولت آمریکا با ایران، هشدار داده‌اند که عمر این توافق تنها تا زمان ریاست جمهوری اوباماست.

پیام نوروزی بارک اوباما را زیرنویس فارسی ببینید:

نامه این سناتورها انتقادهای شدید دولت آمریکا را به همراه داشت و به عنوان تلاشی برای ضربه‌ زدن به روند مذاکرات تعبیر شد.

به گفته اوباما رهبران ایران باید به جامعه جهانی تضمین دهند برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. اگر آن‌ها نتوانند با توافقی منطقی موافقت کنند، ایران را در مسیر امروزی خود نگه خواهند داشت. راهی که ایران و ایرانیان را از بخش بزرگی از دنیا منزوی کرده است، دشواری‌های زیادی برای خانواده‌های ایرانی به بار آورده است و بسیاری از جوانان ایرانی را از کار و فرصت‌هایی که شایستگی آن‌ها را دارند محروم کرده است.

اوباما تأکید کرده است که اگر رهبران ایران با توافقی منطقی موافقت کنند، این موضوع می‌تواند به مسیر بهتری برای ایران بیانجامد: مسیر فرصت‌های بهتر برای مردم ایران، تجارت و رابطه بیشتر با جهان، سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر و فرصت‌های شغلی از جمله برای جوانان ایرانی، تبادلات فرهنگی بیشتر و فرصت‌هایی برای سفر دانشجویان ایرانی به دیگر کشورها و همکاری‌های بیشتر در زمینه‌هایی مانند علوم، فن‌آوری و نوآوری.

به گفته رییس‌جمهور آمریکا، برای دهه‌ها هر دو کشور با سوء‌تفاهم و ترس از هم جدا بوده‌اند. اکنون نوبهار است و فرصتی داریم تا پیشرفتی کنیم که به هر دو کشور و به دنیا برای سالیان متمادی سود برساند.

او همچنین ترجمه بخشی از یک غزل حافظ را خواند: نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی/ که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی. اوباما با اشاره به این شعر گفت که ایران و آمریکا فرصتی تاریخی برای حل مسالمت‌آمیز مسائل دارند و این فرصت نباید از دست برود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود به پیام نوروزی بارک اوباما واکنش نشان داد و نوشت: «ایرانی‌ها پیش‌تر انتخاب خود را کرده‌اند: تعامل با عزت.»

ظریف در ادامه نوشت: «اکنون نوبت آمریکایی‌ها و متحدانش است که انتخاب کنند: فشار یا توافق.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که ظریف را در مذاکرات همراهی می‌کند در صفحه توئیترش پیام ظریف را بازنشر کرد و تاکید کرد که این پیام پاسخی به اظهارات اوباماست.

در هفته گذشته، میشل اوباما، همسر رییس‌جمهور آمریکا، میزبان جشن نوروزی در کاخ سفید بود که در آن تعدادی از ایرانیان و آمریکایی‌های سرشناس دعوت شده بودند تا رسیدن بهار را کنار سفره سنتی هفت‌سین جشن بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    محمدرضا نقدی فرمانده بسیج ایران در پاسخ به پیام تبریک باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به مردم ایران به مناسبت نوروز گفت که مردم این کشور او را مجبور به خواندن دعای کمیل خواهند کرد و کاخ سفید را بر سرش خراب می‌کنند!!

  • nasim

    بدجوری دلت خوشه اوباملا؟!

  • hasani

    نقدی جوابت را داد. اینها شما را گذاشتند سر کار تا فقط تحریمها لغو شود!

  • Majid

    "او همچنین ترجمه بخشی از یک غزل حافظ را خواند: نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی/ که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی." خالق گًل در نوبهار خود و از سوی رحمتش گًل را میدماند اما اگر دلی از سنگ باشد و یا در گِل فرو رفته باشد آنوقت کوشیدن و یا به بقول رهبر معظم!؟ کش دادن را چه ثمر؟ و ای خوشا حافظ که حق پرست بودی و مسلمان و حافظ قرآن و نیستی که ببینی که خوشدلان به اشعارت چه میکشند ز دست معظمان عالم خود در دو سوی دنیا! خوشا و خوشا!

  • هوشنگ

    اقای اباما باید بداند شخصیت او که متاثر از شخصیت مادر سفیدپوست و خوش قلبش هست ( مادش بیشتر عمر خود را صرف کارهای خیریه کرد) در مقابل شخصیت و مرام اخوندا که مبتنی است بر فرصت طلبی و بدذاتی که قبل از انقلاب سینما می سوزاندند (مثل سوزاندن سینما رکس ابادان )که فضا را به ضرر شاه و شرایط را به نفع خود کردند کارایی ندارد و اخوند جماعت فقط زبان زور را خوب می فهمد نمونه اش قرارداد سعداباد است که 7 یا 8 ماه بعد از حمله امریکا به عراق(تحت تاثیر حمله امریکا به عراق) میان ایران و سه کشور اروپایی بسته شد و خامنه ای موقع انعقاد قرارداد خودش را به خواب زد تامسئولیتی به عهده نگیرد و مسئولیت را به گردن گروه خاتمی انداخت و در دوسال بعد زمانی که شرایط امریکا در عراق مساعد نبود از اجرای قرارداد سعداباد سرباز زد