ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع گسترده کرد‌های ترکیه برای شنیدن پیام نوروزی اوجالان

در اين پيام اوجالان با وجود جنگ لفظی آشکار با آنکارا، تعهد خود را به روند صلح بيان می‌کند. همچنین او ادامه سه دهه درگیری مسلحانه با دولت ترکیه را «تاب‌نیاوردنی» دانست.

ده‌ها هزار تن از کرد‌های ترکيه شنبه (۲۱ مارس/يکم فروردين) در جنوب شرقی اين کشور برای گوش دادن به پيام صوتی عبدالله اوجالان رهبرزندانی حزب کارگران کردستان تجمع کردند. در اين پيام اوجالان با وجود جنگ لفظی آشکار با آنکارا، تعهد خود را به روند صلح بيان می‌کند.

در طول گردهمايی، تصوير اوجالان بر روی پرده‌های بزرگ به نمايش در آمد و پرچم‌های پ ک ک نيز برافراشته شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوجالان در پيامی صوتی، ادامه سه دهه قيام گروه نظامی پ ک ک عليه دولت ترکيه را «تاب‌نياوردنی» و «دردناک» دانست.

همزمان منابع نزدیک به کردهای ترکیه از شرکت بیش از یک میلیون تن در این مراسم خبر دادند.

در اين تجمع که در دیاربکر، بزرگترين شهر کردنشين جنوب شرقی ترکيه برگزار شد، مردان جوان کرد با لباس‌های چريکی سبز و زنان در لباس‌های روشن رقصيدند. آنها در جشن نوروز به آهنگ‌های محلی و حماسی و همچنين پيام صوتی رهبر زندانی خود گوش دادند.

در طول گردهمايی، تصوير اوجالان بر روی پرده‌های بزرگ به نمايش در آمد و پرچم‌های حزب کارگران کردستان(پ ک ک) نيز برافراشته شد.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکيه، در زمان نخست‌وزيری خود در سال ۲۰۱۲، گفت‌و‌گوهای خود را با اوجالان برای پايان دادن به بيش از سه دهه قیام که در آن بيش از ۴۰ هزار تن کشته شدند، آغاز کرد.

به نظر اوجالان اين شورش‌ها تصوير ترکيه را درخارج از کشور لکه‌دار کرده است.

عبدالله اوجالان بیش از يک دهه پيش طی یک عملیات امنیتی دستگير شد. خبر دستگيری او را بولنت اجويت، نخست‌وزير وقت ترکيه اعلام کرد. نخست‌وزیر وقت ترکیه گفته بود که جزئيات دستگيری‌اش هيچ‌گاه افشا نخواهد شد. اوجالان از سال ۱۹۹۹ در جزيره‌‌ای نزديک استانبول زندانی است.

در جریان محاکمه اوجالان، هواداران او تظاهرات گسترده‌ای را در بسیاری از شهرهای جهان سازمان دادند.

حزب پ ک ک از طرف آمريکا، اتحاديه اروپا و همچنين دولت ترکيه به عنوان يک حزب تروريستی شناخته می‌شود.

بالا گرفتن تنش با دولت ترکیه

در این گرد‌همایی اکرم باران يکی از اعضای پ ک ک، در ميان جمعيت گفت:«ما اين روز را جشن می گيريم در حالی که از هزاران شهيد خود و نابودی روستاها و از بين رفتن آيين‌های خود رنج می‌بريم.» او ادامه داد: «ما روند صلح را ادامه می دهيم و انتظار داريم مردم کرد که اميد شرق ميانه هستند به صلح دست يابند.»

نيروهای پ ک ک در سال گذشته چندین عمليات برای بيرون راندن نيروهای داعش از مناطق کردنشين سوريه انجام دادند.

کردهای ترکيه ۲۰ درصد از جمعيت ۷۸ ميليونی ترکيه را تشکيل می‌دهند.

طی ماه‌های اخير، از آنجا که دولت ترکيه پس از عقب‌نشينی کردها در سال ۲۰۱۳، آنها را در جنگ با داعش حمايت بسيار اندکی کرد، تنش ميان نيروهای کرد و دولت ترکيه بالا گرفته است.

اين تنش‌ها پس از انتخابات پارلمانی ماه ژوئن نيز ادامه يافت.

چندی پیش احمد داود اوغلو، نخست وزير ترکيه، ايده‌های اين حزب را «بی‌احترامی به دموکراسی» خواند. با وجود اين عبدالله اوجالان که در ميان هوادارانش به «آپو» شهرت دارد، برای پيشبرد روند صلح طرح تازه‌ای مبنی بر«خلع سلاح پ ک ک» را مطرح کرده است.

پ ک ک از سال ۱۹۸۴ به دنبال تشکيل حکومت مستقل کردی در جنوب شرقی ترکيه بود. اما در حال حاضر خواسته‌های آنها شامل خودمختاری برای دولت‌های محلی، آموزش و پرورش به زبان کردی و تغييرات اساسی در قوانين امنيتی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    اوجلان یا دیوانه شده است و یا تحت فشار خواستار خلع سلاح کردها شده است و یا اینکه با چنین تاکتیکی تلاش برای آزادی خود و پیوستن به کردها را دارد . پ ک ک خوب میداند که صرف نظر کردن از جنگ با ارتش ترکیه که حامی ادمکشان داعش است،یک خطای بزرگ و حماقت کامل است. اگر چه کردها به اوجلان احترام میگذارند،ولی آنان ازادی خود را در جنگ با عرب سوسمارخور و ترکهای  عثمانی بی فرهنگ و نژادپرست میدانند! پیروز باد مبارزات هموطنان کردمان از زیر یوق ترک و عرب!