ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک قدرت‌های غربی: اکنون ایران باید تصميمی دشوار بگیرد

قدرت‌های جهانی می‌گويند با توافق بدی که خطوط قرمز را ناديده بگيرد، موافق نيستند. این بیانیه شاید شکاف میان واشینگتن و پاریس را بر سر توافق با ایران کمتر کند.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان چهار کشور عضو گروه ۱+۵ در بيانيه‌ای مشترک اعلام کردند که زمان «تصميم‌گيری دشوار» ايران فرا رسيده است.

ايران و قدرت‌های جهانی تا ۱۱ فروردين مهلت دارند تا به چارچوب سياسی يک توافق جامع هسته‌ای دست پيدا کنند

وزيران خارجه اين چهار کشور در لندن، در خصوص مذاکرات هسته‌ای با هم گفت‌وگو کردند و نتيجه آن بيانيه مشترکی شد که از سوی فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا منتشر شد.

فدريکا موگرينی، مسئول ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا، جان کری، لوران فابيوس، فيليپ هاموند و فرانک والتر اشتان‌ماير وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در اين بيانيه گفته‌اند که در مذاکرات هسته‌ای «پيشرفت‌هايی» به دست آمده اما «مسائل مهمی» هم وجود دارد که در خصوص آن‌ها هنوز «به توافق نرسيده‌اند.»

در اين بيانيه تأکید شده که اکنون نوبت ايران است که «تصميم‌های دشوار بگيرد.»

این بیانیه به نحوی شکاف میان واشنگتن و آمریکا را نیز پر می‌کند. پاریس خواهان «سختگیری» بیشتری در توافق نهایی با ایران است.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران در تازه‌ترين اظهار نظر خود گفته که طرف مقابل بايد تصميم نهايی را بگيرد.

به گفته روحانی، «در مذاکرات گام‌هايی پيش گذاشته شده است در برخی از مواردی که اختلاف نظر بود الان نقطه مشترکی برايش به وجود آمده که می‌تواند برای توافق نهايی مبنا قرار بگيرد.»

جان کری، وزير خارجه آمريکا اما می‌گويد «اختلافات مهم» همچنان در مذاکرات باقی مانده است.

در اين بيانيه آمده که هر گونه راه‌حلی بايد «جامع، درازمدت و قابل راستی‌آزمايی» باشد و کشورهای عضو گروه ۱+۵ با توافقی که اين موارد را در بر نگيرد، «موافق نيستند» و «توافق بدی» که خطوط قرمز را ناديده بگيرد، امضا نخواهند کرد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در لوزان سوئيس برگزار شد و قرار است پنجم فروردين اين مذاکرات از سر گرفته شود.

ايران و شش قدرت جهانی بر پايه توافق پيشين خود تا ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين مهلت دارند تا به چارچوب سياسی يک توافق جامع هسته‌ای دست پيدا کنند و سپس تا پايان ماه ژوئن / ۹ تير ۱۳۹۴ به جزئيات توافق بپردازند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ايران نیز چندی پيش گفته بود که ايران از نظر زمانی مقيد است تا حداکثر ۱۱ فروردين مذاکرات با گروه ۱+۵ را هم در جزئيات و هم در کليات به سرانجام برساند اما طرفين در حال حاضر، در خصوص «ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق» اختلاف نظرهای جدی دارند.

طرفين در آستانه پايان مهلت مذاکرات، مواضع سرسختانه‌ای گرفته‌اند. از جمله آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نخستين سخنرانی خود در سال نو شمسی گفته که «اقدامات برگشت ناپذير» را در صنعت هسته‌ای کشور نمی‌پذيرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.