ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس عراقچی: ايران قرار نيست امتيازی بدهد

رهبران جمهوری اسلامی می‌گويند حاضر نيستند توافقی را بپذيرند که شامل «اقدامات برگشت ناپذير» در صنعت هسته‌ای کشور باشد.

عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران و عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای در واکنش به سخنان باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا گفته که ايران در مذاکرات هسته‌ای قرار نيست امتيازی بدهد.

به‌گفته عباس عراقچی ايران به دنبال اين است که «در توافق تعادل و توازن ايجاد شود.»

اوباما در مصاحبه‌ای با روزنامه هافينگتون پست گفته بود ايران بايد برای توافق جامع هسته‌ای «امتيازات بيشتری» بدهد.

به‌گفته اوباما، تضمين «راستی‌آزمايی سرزده و مستمر برنامه اتمی ايران» در دست‌يابی به توافق مؤثر است.

اما عراقچی می‌گويد اگر توافقی به دست آيد، اقدامات هر دو طرف بايد «قابل راستی‌آزمايی و اثبات» باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) عراقچی گفت: «اقداماتی که ايران متعهد می‌شود توسط آژانس و اقدامات طرف مقابل بايد در عمل اثبات شود.»

به‌گفته وی ايران به دنبال اين است که «در توافق تعادل و توازن ايجاد شود.»

مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی در حالی به پايان مهلت خود در ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين نزديک می‌شود که مواضع طرفين نشان نمی‌دهد که رسيدن به توافق جامعه دست‌يافتنی باشد.

قدرت‌های جهانی در بيانيه تازه خود گفته‌اند که ايران اکنون بايد «تصميم‌های دشوار» بگيرد اما ايران در مقابل می‌گويد اين غرب است که بايد تصميم بگيرد.

رهبران ايران همچنين می‌گويند در توافق جامع بايد لغو فوری و کامل همه تحريم‌ها گنجانده شود اما کشورهای عضو گروه ۱+۵ اين خواسته تهران را نمی‌پذيرند. آمريکا می‌گويد رفع تحريم‌ها بايد تدريجی و در مقابل پايبندی ايران به تضمين‌هايی باشد که نشان بدهد اين کشور در برنامه اتمی مقاصد صلح‌آميز را دنبال می‌کند.

غرب به ماهيت برنامه اتمی ايران با ترديد می‌نگرد و بر اين باور است که تهران مقاصد نظامی را در برنامه هسته‌ای دنبال می‌کند و از همين رو از سال ۲۰۰۶ تحريم‌های گسترده‌ای را در چندين مرحله عليه ايران برقرار کرده است. مقامات جمهوری اسلامی اما می‌گويند که در برنامه اتمی صرفاً مقاصد صلح‌آميز را دنبال می‌کنند.

تأثير روزافزون تحريم‌ها بر اقتصاد ايران و اصرار تهران برای ادامه برنامه هسته‌ای سبب شده که ايران و قدرت‌های جهانی در سال‌های گذشته بارها با هم مذاکره کنند، مذاکراتی که به‌طور عمده نتيجه‌ای نداشته است.

با اين حال از سال ۱۳۹۲ و پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئيس‌جمهور جديد ايران دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای بين ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان آغاز شد و با وجود گذشت ۱۵ ماه از مذاکرات مستمر که چندين مرحله انجام شده، هنوز توافقی به دست نيامده است.

رهبران جمهوری اسلامی می‌گويند حاضر نيستند توافقی را بپذيرند که شامل «اقدامات برگشت ناپذير» درصنعت هسته‌ای کشور باشد.

فدريکا موگرينی، مسئول ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا، جان کری، لوران فابيوس، فيليپ هاموند و فرانک والتر اشتان‌ماير وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان دو روز پيش در بيانيه مشترک خود گفتند که در مذاکرات هسته‌ای «پيشرفت‌هايی» به دست آمده اما «مسائل مهمی» هم وجود دارد که در مورد آن‌ها هنوز «به توافق نرسيده‌اند.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در لوزان سوئیس برگزار شد و قرار است پنجم فروردین این مذاکرات از سر گرفته شود.

طرفين در حال حاضر، در خصوص «ميزان و نوع غنی‌سازی، لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق» اختلاف نظرهای جدی دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    hdvhk hljdhc kldni! ایران امتیاز نمیده دیکتاتور ایران التماس میکنه که کمی از ان تحریم ها که بی اثرند بردارید دیگه ازین گه ها نمی خورم اقتصاد هم که تخمینی شیطان اکبر گفت مال خره واینا زیرش زائیدن!