ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو: تحقيقات در مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ايران پيشرفت محدودی دارد

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می گويد هنوز نمی‌تواند تأييد کند که تمام فعاليت‌های هسته‌ای ايران مقاصد صلح‌آميز داشته باشد.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در کمتر از يک هفته مانده به پايان مهلت مذاکرات هسته‌ای تهران و غرب گفته که تحقيقات بازرسان اين آژانس در مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ايران «پيشرفت محدودی» داشته است.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته هنوز نمی‌تواند تأييد کند که تمام فعاليت‌های هسته‌ای ايران با مقاصد صلح‌آميز باشد.

به گزارش رويترز، آمانو در عين حال گفت که ايران بر اساس توافق موقت با قدرت‌های جهانی، با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

آمانو از ايران خواسته تا در خصوص احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی‌اش با آژانس همکاری بيشتری داشته باشد.

اين سخنان آمانو در حالی بيان شده که تنها يک هفته به پايان مهلت مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ (آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) زمان باقی مانده است.

ايران و شش قدرت جهانی بر پايه توافق پيشين خود تا ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين مهلت دارند تا به چارچوب سياسی يک توافق جامع هسته‌ای دست پيدا کنند و سپس تا پايان ماه ژوئن / ۹ تير ۱۳۹۴ به جزئيات توافق بپردازند.

غرب به ماهيت برنامه اتمی ايران با ترديد می‌نگرد و بر اين باور است که تهران مقاصد نظامی را در برنامه هسته‌ای دنبال می‌کند و از همين رو از سال ۲۰۰۶ تحريم‌های گسترده‌ای را در چندين مرحله عليه ايران برقرار کرده است. مقامات جمهوری اسلامی اما می‌گويند که در برنامه اتمی صرفاً مقاصد صلح‌آميز را دنبال می‌کنند.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته هنوز نمی‌تواند تأييد کند که تمام فعاليت‌های هسته‌ای ايران با مقاصد صلح‌آميز باشد.

بازرسان آژانس در بخشی از تحقيقات خود درباره استفاده ايران از مواد هسته‌ای از جمله اورانيوم تحقيق می‌کنند که آيا ايران اين مواد را با مقاصد صلح‌آميز مورد استفاده قرار می‌دهد يا برای توليد بمب اتمی.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سال گذشته نیز در گزارش خود درباره ايران، از عدم شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ايش سخن گفته بود.

تهران اما می‌گويد «هيچ چيز پنهانی» در برنامه هسته‌ای ايران وجود ندارد و نگرانی‌های برخی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای ايران «بی‌پايه و اساس است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.