ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت هجومی نئوکان ها!جنگ با ایران؟

پاول والدمن - اگر ایرانی ها میز مذاکره را بدون دستیابی به توافق ترک کنند، جمهوریخواهان آمریکایی اعلام می کنند که گزینه ای جز استفاده از زور وجود ندارد.

مدتی گذشته است و شما ممکن است فراموش کرده باشید که سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ برای «بازها»ی امنیت ملی آمریکا که به نئومحافظه کارها مشهورند چقدر فوق العاده بود. با وجود حادثه ی ۱۱ سپتامبری که هنوز در اذهان زنده بود و کاخ سفید و کنگره ای که در کنترل جمهوریخواهان قرار داشت مقاومت ناچیزی در مسیر تحقق رویای بازسازی نقشه ی خاورمیانه وجود داشت. خاورمیانه ای که مدت های مدیدی است ما را بسیار به دردسر انداخته است. بدون شک دموکرات ها به این مسیر نرفتند اما اغلب دموکرات ها فقط بسیار مشتاق بودند که نشان دهند صلح طلب های بزدلی نیستند. بنابراین به هیچ وجه مانع چندانی برای جنگی جدید ایجاد نکردند.

شکی نیست زمانی که لازم شد حمله به عراق توجیه شود «باز»ها باید کمی بزرگنمایی می کردند، کمی واقعیتها را وارونه جلوه می دادند و سناریوهای مسخره ای را همه جا آب و تاب می دادند. اما همه ی اینها وقتی می توانست ارزشمند باشد که ما در جنگ پیروز می شدیم. صدام حسین سرنگون می شد، ما به سرعت حکومت جدیدی تشکیل می دادیم و دموکراسی همچون سپیده دمِ درخشانِ دورانی نوین در کل منطقه سر بر می آورد و بوسیله ی قدرت بخشنده ی ارتش آمریکا به پیش برده می شد.

البته همه چیز اشتباه از آب در آمد. چهار هزار آمریکایی مردند، چندین تریلیون دلار هزینه شد،عراق به‌وسیله ی درگیری های قومی تکه تکه شد و یک پیروز اصلی جنگ ایران بود که به چشم خود دید ،یکی از دشمنان خطرناک اش به‌وسیله ی آمریکا حذف شد و یک حکومت دوست در بغداد بر سر کار آمد. نئوکان ها خودشان را تحقیر شده  و مورد تمسخر دیدند و حتی بدتر اینکه باراک اوباما را به عنوان رئیس جمهور آمریکا پیش چشم خود دیدند.

اما نئوکان ها به ایمان شان وفادار ماندند. آنها یک لحظه این ایده را رها نکردند که با کاربرد مناسب نیروی نظامی می توان هر کشوری در خاورمیانه را مجبور به پذیرش اراده ی آمریکا کرد. آنها می دانستند دوباره زمان شان فرا خواهد رسید.

و شاید حالا زمان شان رسیده باشد و یا حداقل به آن زمان نزدیک و نزدیکتر می شویم. ۴۷ سناتور که تقریبا همه ی جمهوریخواهان سنا هستند نامه ای به حکومت ایران فرستادند تا آنها را وادار کنند توافقی را که فعلا در حال مذاکره با آمریکا و پنج کشور دیگر است، امضاء نکنند. ممکن است این شکست شرم آوری برای روابط عمومی باشد اما اندیشه ی جمهوریخواهان را روشن کرد. آنها همگی با بنیامین نتانیاهو در این باره موافق اند که «توافق بد» با ایران بدتر از توافق نکردن است . تقریبا هر توافقی را که ایران با آن موافقت کند ،ماهیتا برای جمهوریخواهان توافق بدی به حساب می آید و اگر توافقی در کار نباشد گزینه ی جنگ آشکارتر می شود.

روز یکشنبه یکی از این بازها «جاشوا موراوچیک «Joshua Muravchik » در مقاله ای در روزنامه «واشنگتن پست» آنچه را که بسیاری از «باز»ها احتمالا به آن فکر می کنند اما از بیانش هراس دارند را اظهار کرد: نمی توان رهبران ایران را متقاعد کرد، تحریم ها اثر نخواهد کرد و این امر فقط برای ما یک گزینه را باقی می گذارد.« آیا این به این معناست که تنها گزینه ی ما جنگ است؟ بله، هرچند یک رشته عملیات هوایی علیه زیرساخت های هسته ای ایران، از جنگی که اوباما علیه دولت اسلامی (داعش) به راه انداخته است به نیروی زمینی کمتری نیاز دارد.» به عبارت دیگر : نیاز به جنگ هر چه قدر فوری تر، جنگ آسان تر. اگر مایل اید حتی می توانید جنگ را به راحتی آب خوردن(cakewalk۱) بدانید.

چند نفر از نئوکان ها مقاله ی «موراوچیک» را خواندند و از شوق بال در آوردند؟ قطعا بعضی ها با وحشت واکنش نشان دادند. اما حالا این طور گفته می شود: «جنگ چیزی نیست که از آن بترسیم یا از آن اجتناب کنیم. به جنگ باید خوشامد گفت و بدون شرمندگی از آن طرفداری کرد. البته مطمئن خواهیم شد که مجبوریم بجنگیم. اگر بخواهیم صادق باشیم مایل بودیم جنگی در کار نباشد اما از جنگیدن شرمی نخواهیم داشت.»

این امر مخصوصا مهم است. مدت هاست به آنهایی که ما را به رفتن به جنگ عراق ترغیب می کردندگفته می شد شرم دقیقا همان چیزی است که آنها باید احساس کنند. اما چنین شرمی در مرام آنهایی که می دانند اگر بخواهید املت درست کنید گاهی باید یک مرغداری را با بمب نیست و نابود کنید جایی ندارد.  آنچه ایران حالا فراهم می کند نجات دوباره است. موفقیت در جنگ بعدی همه ی اشتباهات جنگ گذشته را پاک خواهد کرد. این بار درستش می کنیم.

ما با یک سری حملات دقیق هوائی، زیرساخت های اتمی ایرانی ها را نابود می کنیم و ویرانه هایی بدون تلفات غیرنظامی باقی می گذاریم و سپس این فرصت را به آنها می دهیم که رژیمی که مدت هاست سرکوب شان می کند را سرنگون کنند. معضل ایران که حل شود اسرائیل امن خواهد شد و درگیری های منطقه محو می شود و به پایان می رسد. این بار واقعا دموکراسی و آزادی همه جا را فرا می گیرد. و همه با نگاه تحسین آمیز به «باز»های نئوکان چشم می دوزند و می گویند :«شما درست می گفتید شما تمام این مدت درست می گفتید.»

این رویای نئوکان هاست و فهمیدنش دست کم تا زمانی که بمب ها شروع به افتادن کنند آسان تر از آن چیزی خواهد بود که فکرش را می کنید. یک سال و نیم آینده با پاشیدن بذر این رویا ، نوشتن مقاله در روزنامه ها، رفتن به تلویزیون ،سخنرانی کردن و پیشگویی های تیره و تار از سوی آنها ، ما شجاعت انجام هر کنشی را از دست می دهیم. اگر ایرانی ها میز مذاکره را ترک کنند اعلام می کنند که انتخابی جز اعمال زور نداریم. اگر توافقی در کار باشد اظهار می کنند دقیقا به دلیل ضعیف بودن توافق گزینه ای جز استفاده از زور وجود ندارد.

کسانی که مخالفت می کنند به عنوان افراد ضعیف النفسی که ایستادن در برابر آیت الله ها و طرح های شان برای نابودی اسرائیل و سپس ایالات متحده را رد می کنند از سوی نئوکان ها محکوم می شوند. زمانی که کاندیداهای جمهوریخواه ریاست جمهوری در رقابت های درون حزبی با هم رقابت می کنند تا سرسخت ترین و محکم ترین کاندیدا معلوم شود ،به آنها فشار می آورند که شدیدترین موضع ممکن را در قبال ایران بگیرند . اگر نوامبر آینده با بازگشت میمون یک جمهوریخواه به کاخ سفید همراه شود با پشتیبانی یک کنگره ی جمهوریخواه جنگ به زودی شروع می شود.

بله،احتمالا یکبار دیگر لحظه ی دیدار نئوکان ها نزدیک است. شما هیجان زده نیستید؟۲

پانوشت:

*دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه مازندران- ایمیل مترجم

1- سابقه ی اصطلاح cakewalk بر می گردد به نمایش هایی که آمریکایی های آفریقایی تبار برای سرگرمی در قرن نوزدهم انجام می دادند. در این نمایش ها به برنده ی رقابت ،کیک جایزه داده می شد. اولین بار «کنت آدلمن» مامور عالیرتبه ی امنیت ملی آمریکا در دولت «ریگان» و عضو هیات سیاستگزاری دفاعی پنتاگون در دولت بوشِ پسر، پیش از جنگ عراق ،این اصطلاح را ، برای توصیف سهولت پیروزی در این جنگ به کار برد.
2- نمی دانم چرا وقتی خواستم این جمله را ترجمه کنم ناخودآگاه به طور طنز آمیزی این شعر عاشقانه ی مهدی اخوان ثالث به ذهنم آمد که :” لحظه ی دیدار نزدیک است/ باز من دیوانه ام، مستم/ باز می لرزد دلم ، دستم…”.راست گفته اند که نهایت تراژدی کمدی است.

لینک منبع: مجمع دیوانگان

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    انقلاب اسلامی آش دست پخت کارتر بود که حاصل تماسهای بهشتی در سفارت امریکا در تهران با سولیوان و آقای فالک مامور سیا و رمزی کلارک (وزیر دادگستری پیشین ایالات متحده) و‌ فیلیپ لوس در به نوفل لوشاتو با خمینی بود تا تعهد بگیرند بعد از شاه ٬ گروههای روشنفکر را کنار زده و دستورات را گوش دهند و حکومت مشروعه سلطنتی راه بیاندازند بهمین منظور در بهمن ۵۷ بلافاصله دهها ژنرال بیگناه شاه مثل جهانبانی را اعدام کردند تا امکان کودتا را از بین ببرند . بعد با حمله به کردستان و ترکمن صحرا به کشتار فله ای ترکمن ها و اکراد ها پرداختند و با با نا دیده گرفتن ملاقات شورای انقلابتان از روز اول با امریکاییها سند از سفارت ساختید تا بازرگان برکنار و تند روها را حاکم کردند و بلافاصله به کشتار روشنفکران و اعدام هزاران نفر شامل زنان حامله در دهه شصت پرداختند و با بولدوزر جسدها را شبانه دفن کردند. بعدا با ادامه جنگ بیحاصل هزاران نوجوان را بر روی میادین مین و بمب شیمیای در خاک عراق فرستادند. تا فول دکتر بنی صدر میگفت با ادامه جنگ و شهید شدن هزاران ایرانی ادامه حکومت اسلامی بیمه شود! و بعدا بلافاصله فروهر و فرخزاد و بختیار ها را تکه تکه کردند و مختاری و سیرجانی ها را کشتند. بعد به کوی دانشگاه حمله کردند و دانشجویان را به خیابان پرتاب کردند. بخاطر حمایت از نوچه شان در انتخابات قلابی ۸۸ به تجاوز و دست شکستن جوانان در کهریزک و کشتار نداها در خیابان کردند. تمام اینها با توافق کشورهای غربی و برای ایجاد تنش در منطقه بوده که منطقه را بخرابی و یک قرن بعقب بکشند و میلیونها تحصیلکرده را از زندان حکومت اسلامی جذب کار کردند و میلیونها دلار پول اختلاس را با اغوش باز در بانکهایشان ذخیره کردند و میلیونها دلار اسلحه فروختندو و قیمت نفت را به سی سال پیش برگردانند ولی انها هم روحانیون را نمیشاختند که بعد از چندی سراغ بمب و موشک رفتند.  برای اینهم اگر ظریف نشد راه دیگری پیدا میکنند تا زهررا بخورند....

  • farid

    حکومت اسلامی عنوان کتاب خمینی بود که همان حکومت مشروعه شیخ نوری ضد جریان مشروطه خواهی در ۱۰۰ سال پیش بود. بعدا برای فریب مردم در رفراندم ٬حکومت را حذف و جمهوری را جایگزین کردند….. که همه طبق قانون اساسی شان همان حکومت ولایت مطلق فقیه میباشد که در پاریس مورد تایید کارتر و شرکا قرار گرفته بود تا جزیره ثبات خاور میانه را به میدان حنگ و ترور تبدیل نمایند…… انموقع که خبرنگار بی بی سی در اخرین مصاحبه شاه بغض الود از سخن شاه بر ادامه افزایش قیمت نفت شکایت میکرد تا حالا که حزب اله به دفتر بی بی سی در سال نو گل سرخ میفرستد سی و پننجسال گذشته و مردم ایران در این مدت تاوان سخت و دردناکی راپس داده اند…. حالا بخاطر وجود حکومت اسلامیشان  نفت را زیر ۴۰ دلار میخرند و میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه میفروشند....

  • nader

    بروید حکومت اسامی را بکوبید که در داخل سرکوب و چپاول و در خارج نیز تروریست اموزش میدهد و موشک و خمپاره میفرستد و دنبال آزمایش کلا هک اتمی است .  چرا برای حکومت مالزی و اندونزی  و سنگاپور خط و نشان نمیکشند که با وجود مسلمان بودن اکثریت مردم  ٬به پیشرفتشان ادامه میدهند؟!

  • فرزاد

    عابد جان، دوست عزیز، مشکل جامعۀ ایران صرفاً آخوندیسم تبهکار و حکومت مافیایی سپاه پاسداران نیست، اصل موضوع به میزان بلوغ جامعه در شکل دادن یک ساختار دمکراتیک و هارمونیک بر مبنای اصول حقوق بشر باشد، تعغیر حکومتها با خشونت افسار گسیخته تکرار فاجعه است و نیروی پیروز اگر فرهیخته ترین انسانها باشند، قدرت، آنان را فاسد خواهد کرد. پاسخی ساده و سطحی به این معادله، تولیدگر افعی دیگری خواهد بود. ما درد مشترکی داریم ولی رشد و توسعۀ فرهنگی زمان میبرد. و گر نه نیروی جانشین از این ملاها هارتر خواهند بود. اگر یانکی ها به ایران هجوم بیآورند (که امروز بولتن سفیر سابق بوش- چینی در سازمان ملل در نیویورک تایمز پیشنهاد کرده)، اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که آذربایجان، کردستان، خوزستان را از ایران جدا خواهند کرد و قتل عامهایی در ایران خواهد شد که قتل عامهای اسد و میلوسویچ را فقط در پاورقیهای کتب تاریخ خواهند نوشت. تنها زمانی این حکومت حاضر به معامله خواهد بود که اطمینان حاصل کنند که در صورت عقب نشینی مسالمت آمیز، ما از آنها انتقام نخواهیم گرفت (آنها مسئول مرگ برادر من و پسر عمۀ من و دهها دوست من در نوجوانی هستند) ولی خون را با خون نمی توان شست و از لحاظ ویژگیهای شخصیتی ما میبایستی متفاوت از خمینی ها و خلخالی ها و اسدالله لاجوردی ها باشیم. سال نو را بشما تبریک میگویم. پاینده و سرافراز باشید.

  • افشین

    احسنت فرزاد .:-) :-) :-) :-)

  • َعابد

    چه چشم انداز زیبایی! مگر یک قدرت خارجی ایران را از دست ایرانی ها نجات بدهد. مردم ایران به کرات ثابت کرده اند که فاقد رشد اجتماعی کافی برای داشتن سرزمینی به این مهمی هستند و هیچ نور امیدی هم در افق دیده نمی شود. پس به امید دیدار برادران یانکی در تهرانی پاک و متمدن و عاری از ملا و چادر!

  • فرزاد

    آقای بهروز بر روی قبری که گریه میکنید درونش مرده نیست!! این حرفها که هر کس به اسرائیل انتقاد کرد فردی "یهودی ستیز" است دیگر کهنه شده و بدرد نیتانیاهو و فاکس نیوز میخورد. شماها حتی نوم چامسکی و نورمن فینکل استین و حتی نمایندۀ سازمان ملل پیرامون جنگ اسرائیل با مردم فلسطین در سال 2009 که ایشان و دو نویسندۀ دیگر را اشاره کردم، یهودی ستیز مینامید در صورتی که همه اینها خود یهودی هستند!! اگر مایلید که از این حرفها بزنید لطفا از پلاتفرمهایی استفاده کنید که مردم بشما نخندند. " یک توافق بد، بدتراز توافق نکردن است" یعنی چه؟ این حرفهای ضدمردمی ترین جمهوری خواهان امریکا و لیکود اسرئیل و اخیراً فرانسه است که در دهۀ 60 میلادی تکنولوژی و شیوۀ تولید سلاحهای اتمی را به اسرائیل داد (این فرانسۀ سارتر و کامو و فوکو نیست، اینها مشتی تاجر هستند که حتی قالی زیر پای مادربزرگشان را به قیمت مناسب خواهند فروخت - به وضعیت مهاجران در آنجا توجه کنید - یک نمونه این است که مسلمانان ده درصد جمعیت آن کشور هستند ولی 60 درصد زندانیان در فرانسه). آیا شما میگوید آن پنج کشور دیگر (مذاکره کنندگان بجز فرانسه) همه مایلند یک قرارداد بد امضا کنند و خامنه ای سر همه را شیره خواهد مالید و مخفیانه بمب درست خواهد کرد، اگر چنین است تن شما به یک دوش آب سرد نیاز دارد، موقعی که بیدار شدید فیلم مستند "شهروند شماره چهار" که ماه گذشته جایزۀ اسکار را برد ببینید، در این فیلم اسنودن به ما نشان میدهد که "سازمان امنیت ملی" امریکا چه کارها کرده و میکند، این فیلم مستند جالبتر از فیلم "ویلن زن روی پشت بام است"، آنرا را ببینید. بعد از کلکی که غرب به پوتین زد و از خشونت جهت سرنگونی قذافی در لیبی استفاده کرد، آنها تا شاید چندین دهه نتوانند روسیه را همراه خود در سازمان ملل برای حمله به ایران کنند، و اگر منظور اسرائیل است، لطفا از دنیای خیال بیرون بیایید، حمله اتمی به هر کشوری در این زمانه احتمالاً رو بسوی جنگ جهانی سوق خواهد. و تا زمانی که " دیزی کاتر" هست چرا از بمب اتم استفاده کرد. لطفاً نترسید !! شاید شما بیشتر لازم است مطلب پیرامون فشار به اسرائیل جهت الحاق به معاهدۀ " ان- پی-تی " بنویسید تا نگرانیهای راست ارتجایی- افراطی در امریکا و اسرائیل. سال نو شما مبارک بهروز خان.

  • Behrouz

    یک مسلمان افراطی مقاله یک چپی ***ناشناس را ــــ که همه چیز را از زاویه توطئه و نئوکان میبیند ــــ می پسندد۰ چند دقیقه جستجو نشان میدهد که پاول والدمن، یک چپی ***افراطی است که همه چیز را از دریچه توطئه می بیند و چون ضد یهود است لذا دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه مازندران را خوش آمده است. یک توافق بد، ملایان را جری تر کرده و نتیجه آن یک جنگ تمام عیار و هیروشیما و ناکاساکی شدن شهرهای ایران خواهد بود. با این نظر موافقم که یک توافق بد، بدتراز توافق نکردن است.

  • فرزاد

    "مجموعۀ صنایع نظامی" امریکا معتاد به جنگ و ایجاد نزاع بین کشورهاست تا بتواند سالانه تریلیونها دلار به جیب زند و نئوکانها فقط یک زیر مجموعۀ آنها هستند (و همه آنها آگاهانه این خدمت را به "مصن" انجام نمیدهند، بدین معنا که دولت امریکا مزدور مستقیم این "دولت پنهان" نیست). در 10 سپتامبر 2001 دونلد رامزفلد وزیر دفاع وقت اعلام (در یک مصاحبۀ مطبوعاتی که فیلمش موجود است) که بیش از 4 تریلیون (4 و 12 تا صفر پشت سرش) از حساب و منابع مالی پنتاگون ناپدید شده، و فردای آنروز حملات 11 سپتامبر اتفاق افتاد (البته این موضوع میتواند اتفاقی باشد ولی موضوع آن پولهای گمشده هیچوقت توسط انها نه طرح شد و نه پیگیری). در سال 2009 از آقای بن برنکی (مدیر بانک مرکزی امریکا - که متعلق به بخش خصوصی است و نه نمایندۀ مردم امریکا) در سنا سوال شد که 9.5 (نه و نیم) تریلیون دلار از خزانۀ ملی غیب شده این پول کجاست؟ که ایشان پاسخ داد: من اطلاعی ندارم که این همه پول به کجا رفته!! "مجموعۀ صنایع نظامی" همیشه بدنبال پیدا کردن و خلق کردن نزاعهای کاذب بین کشورهاست تا بتواند سلاحهای زرادخانه های خود را بفروش برساند، و هر موقع هم بتواند اموال مردم امریکا را به چپاول میبرد (از این نمونه ها زیاد است مثلاً در جریان سقوط صدام 6 میلیارد دلار پول سوار یک هواپیما میشود و غیبش میزند ...). امروز بر همه مسلم شده که عمدۀ درگیریها در خاورمیانه و افریقا زیر سر همین گروه است و بزرگترین عامل پیشرفت داعش حمایت اینها است که در تمامی کشورهای جهان مزدور محلی (و یا تربیت شده) دارند. این موضوع من را یاد پدرم میآندازد که میگفت: در زمان مصدق یک آقایی که ما نمی شناختیمش ولی یک کسی بود که از همۀ ما هم لری بختیاری بهتر حرف میزد و مثلاً میگفت: تو که عشق علی منه دلته/نفت ملی سی چنته (تو که عشق علی را در قلب داری چه نیازی به نفت ملی داری)؛ و یکی از رفقای ما یه بچه تقس بود و در همین موقع تنبان این آقا را کشید پائین و همۀ ما دیدیم که آقا ختنه نشده بود و ما هم یک فصل کتک سیر بهش زدیم (آقا جاسوس انگلیس بود). منظور این است که جریان (دولت پنهان بین المللی) تجربیات بسیار دارد، ولی جریان ما (طرفداران صلح، حقوق بشر و عدالت اجتماعی) نیز ابزارهایی چون انترنت و تکنولولژی ارتباطات جمعی، اعتراضات اجتماعی و هک مسئولانه (جولیان آسانژ و ادوارد اسنودن و ...) و دیگر ابزارها را در دست داریم . بنابراین من آینده امیدوارنه میبینم. سال نو بر تمامی هموطنانم و بخصوص به دوستان درویش و بهایی و دانشجویان در بند را تبریک میگویم.

  • کیوان

    ما اماده ایم

  • choobin

    احمق های دیوانه وجنگ طلب . در مورد ایران هم اشتباه از اب در میاد .این سناتورها ی دیوانه فکر می کنند دنیا ملک شخصی انهاست