ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض سازمان محیط زیست به طرح اسکان نوروزی مسافران در آشوراده

سازمان محیط زیست طرح فرمانداری بندر ترکمن برای اقامت مسافران در جزیره آشوراده را باعث نابودی ارزش‌های زیست‌محیطی و گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه می‌داند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران طرح اسکان مسافران نوروزی در جزیره حفاظت شده آشوراده را خلاف مقررات محیط زیست دانسته و به آن اعتراض کرده است.

به گفته اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست استان گلستان، طرح اسکان مسافران نوروزی در این جزیره از سوی برخی نهادهایی مطرح شده است که ممکن است از قوانین محیط زیست بی اطلاع باشند.

در نیمه اسفند ماه ۱۳۹۳،مرجان نازقلیچی،  فرماندار بندر ترکمن،  از اجرای طرح اسکان مسافران نوروزی برای نخستین بار در آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای خزر خبر داده و گفته بود مکان های اقامتی گردشگران در این جزیره با ظرفیت ۱۸۰ تخت آماده سازی شده است.

نازقلیچی مساحت چهار هکتاری اردوگاه ملی دانش آموزی در جزیره آشوراده و سالن بزرگ آن را مکانی مناسب برای اسکان و اقامت مسافران نوروزی عنوان کرده و گفته بود امکانات مورد نیاز خانواده ها برای طبخ غذا، فضای بازی و امکان ماهیگیری و استراحت در کنار ساحل نیز برای مسافران پیش بینی شده است.

این درحالی است که مسوولان محیط زیست بویژه در استان مازندران با اقامت مسافران در جزیره مخالفت دارند. به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، گرچه گردشگران زیادی از این جزیره و زیستگاه‌های حیات وحش آن بازدید می‌کنند، اما بازدید آن‌ها همواره باید یک روزه باشد و به جز تعدادی بسیار محدود کسی اجازه اقامت در این جزیره را ندارد.

سازمان حفاظت محیط زیست در بیان دلایل مخالفت خود با اقامت مسافران در آشوراده می‌گوید هرگونه استفاده تفرجگاهی و گردشگری از این جزیره ‌باید براساس ظرفیت‌سنجی و انجام ملاحظات زیست‌محیطی باشد، زیرا هرگونه فعالیت خارج از ظرفیت اکوسیستم مناطق چهارگانه که مغایر با ضوابط حاکم بر این مناطق باشد، موجب از بین بردن ارزش‌های اکولوژیکی و زیست‌محیطی آنها شده و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر دادن مجوز اقامت به گردشگران از سوی فرمانداری در حالی است که این جزیره که بخش اعظم آن بکر و دست نخورده است، فاقد امکانات اقامتی است و همین بر نگرانی حافظان محیط زیست افزوده است. نداشتن حداقل امکانات از جمله امکانات گرمایشی سبب خواهد شد مسافرانی که در چادر اقامت می‌کنند به برافروختن آتش اقدام کنند و این موضوع احتمال آتش سوزی در منابع طبیعی جزیره را به شدت افزایش خواهد داد.

در مردادماه سال ۱۳۹۳، آتش سوزی مهیبی با منشاء انسانی در آشوراده رخ داد که بزرگ‌ترین آتش سوزی طی ده سال گذشته در این جزیره بود.

سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه ۱۳۹۳ با طرح واگذاری جزیره آشوراده در دریای خزر به بخش گردشگری موافقت کرد. اما امضاء این موافقتنامه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالفت‌های بسیاری زیادی را علیه سازمان حفاظت محیط زیست برانگیخت و برخی از مدیران سابق این سازمان از رویه سازمان محیط زیست به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند.

پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد در نامه‌ای به معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال درخواست کرده است که براساس قانون این طرح از نظر حقوقی تا زمان تصویب آیین‌نامه اجرایی در دولت و همچنین ارزیابی زیست‌محیطی منطقه متوقف شود.

آشوراده با وسعتی در حدود ۶۷۰ کیلومتر مربع در مرکز شبه جزیره میانکاله در دریای خزر قرار دارد و تنها جزیره ایرانی این پهنه آبی به شمار می‌آید.

آشوراده بیش از چهار دهه است که تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. جزیره آشوراده در سده‌های گذشته به دلیل فعالیت‌های انسانی از جمله حفر کانال از توده اصلی خود، یعنی شبه جزیره میانکاله جدا افتاده است. بخش عمده‌ای از صید ماهیان خاویاری ایران نیز در اطراف آشوراده صورت می‌گیرد و این منطقه به این دلیل نیز مشهور است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.