ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف رسیدگی به پرونده بنزین‌های «سرطان‌زا» با تغییر قاضی

در حالی که پرونده توليد بنزين آلوده به مراحل پايانی نزديک شده بود، قاضی پرونده تغيير کرد. وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد متهم شماره یک این پرونده است.

پيمان حاج محمود عطار، وکيل شاکیان مسعود ميرکاظمی، وزير نفت دولت پيشين ايران، می‌گويد که به سرانجام رسيدگی به اين پرونده «خوش‌بين» نيست.

مسعود ميرکاظمی، عضو پیشین سپاه، در حالی در دولت دهم وزير نفت شد که هيچ تجربه‌ای در این صنعت نداشت

عطار به خبرگزاری کار ايران، ايلنا گفته است که اين پرونده «روند خوبی» را طی می‌کرده و به «نتايج قابل قبولی» رسيده بود اما با جابه‌جايی بازپرس و آمدن بازپرس جديد «پرونده عملاً به صورت معلق باقی‌مانده است.»

ميرکاظمی متهم شده که در دولت پيشين ايران با تأکيد بر توليد بنزين پتروشيمی، خواستار «خودکفايی» ايران در عرصه توليد بنزين بوده که این مسأله به قيمت آلودگی شديد محيط زيست، به خصوص در شهر تهران تمام شده است.

سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت نفت دولت پيشين را متهم به توليد بنزين سرطان‌زا کرده است. اين در حالی است که منتقدان دولت می‌گويند سازمان محيط زيست هنوز نتوانسته شواهد قطعی برای سرطان‌زا بودن بنزين‌های پتروشيمی ارائه دهد.

ردپای معاونان وزیر در پرونده

حاج محمود عطار می‌گويد: «بعد از گذشت يک سال از شکايت مطرح شده، قاضی نسبت به پرونده اشراف پيدا کرده بود و مراحل پايانی اتخاذ تصميم را می‌پيمود اما در حال حاضر با تغييراتی که در قاضی پرونده رخ داده، بلا اقدام مانده است لذا تا قاضی جديد بخواهد اين پرونده قطور را بخواند و در جريان مکاتباتی که بين مرجع قضايی و مراجع ذيربط شده، جلسات و لوايحی که رد و بدل شده، قرار گيرد ماه‌ها به طول می‌انجامد و مشخص نيست به چه نتيجه‌ای می‌انجامد.»

به گفته اين وکيل دادگستری، «قطعا ميرکاظمی به تنهايی در توليد و توزيع بنزين پتروشيمی دست نداشته بلکه معاونان و کارخانه‌هایی که اين بنزين را توليد می‌کردند نيز همگی مسئوليت دارند و بايد پاسخگو باشند.»

موضوع آلوده بودن بنزين‌های توليدی در پتروشيمی اختلافات زيادی در ايران برانگيخت. توليد اين بنزين‌ها که در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، در دولت حسن روحانی متوقف شد.

پيمان حاج محمود عطار، عليرضا دقيقی و مصطفی ترک همدانی، سه وکيل دادگستری هستند که عليه وزير پيشين نفت شکايت کرده‌اند.

مسعود ميرکاظمی که پيشتر عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده، با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، وزیر بازرگانی شد. او در دور دوم دولت احمدی‌نژاد پس از سال ۱۳۸۸، با رأی شکننده‌ای به عنوان وزير نفت انتخاب شد در حالی که هيچ تجربه‌ای در صنعت نفت نداشت و در سخنرانی روز رأی اعتماد در مجلس، به جای بشکه،  از تُن به عنوان واحد اندازه‌گيری نفت استفاده کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظر

    چند صد نفر یا چند هزار نفر بر اثر تولید این نوع بنزین در ایران سرطان گرفتند؟ چند صد نفر تا کنون مرده ‌اند؟ آیا کسی می‌داند؟