ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله شهرستان سرپل ذهاب را لرزاند

ابعاد خسارات ناشی از این زلزله و تعداد مجروحان و کشته‌شدگان احتمالی هنوز مشخص نشده است. مرکز لرزه‌نگاری ایران وقوع این زلزله را تأیید کرده است.

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳/۶ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد دوشنبه، ۱۰ فروردین‌ماه، شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه را لرزاند.

سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با جمعیت ۸۵ هزار نفر

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله ساعت ۴۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه بامداد امروز در عمق پنج کیلومتری زمین رخ داده است.

بر اساس این گزارش، موقعیت این زلزله در عرض شمالی ۳۴ و ۳۶ و طول شرقی ۴۵ و ۷۱ در عمق پنج کیلومتری زمین بوده و مرکز آن در ۱۹ کیلومتری سرپل ذهاب و ۲۱ کیلومتری قصرشیرین و ۳۰ کیلومتری خانقین در عراق ثبت شده است.

تاکنون گزارشی از خسارات و تعداد مجروحان و کشته‌شدگان احتمالی در اثر این زمین‌لرزه مشخص نشده است.

سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با جمعیت ۸۵ هزار نفر دارای ۱۷۵ روستاست. دالاهو، در کوهستان زاگرس با طبیعت زیبا، یکی از مناطق گردشگری در ایران است که در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد. کتیبه و سنگ‌نوشته «آنوبانینی»، پادشاه لولوبی‌ها، که قدمت آن چهار هزار و  ۸۰۰ سال تخمین زده می‌شود، در سرپل ذهاب قرار دارد.

پیش از این در شهریور ماه ۱۳۹۱ نیز در سرپل ذهاب زلزله آمد، اما مرکز لرزه‌نگاری در آن زمان وقوع زلزله را تأیید نکرد و این شایعه درگرفت که خانه‌های سرپل ذهاب در اثر انفجار مهمات باقی‌مانده از جنگ هشت ساله با عراق لرزیده است. فرمانداری سرپل ذهاب در آن زمان این شایعه‌ها را تکذیب کرد و سرانجام، دلیل لرزش زمین مشخص نشد.

همچنین گزارش شده که زلزله دیگری در ساعت سه و ۱۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه بامداد امروز با قدرت ۲/۲ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان سنقر و کلیایی در ۸۶ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه را لرزانده است.

در سال ۹۲ بیش از ۲۰۰ زمین‌لرزه کوچک و بزرگ شهرهای استان کرمانشاهان به ویژه قصر شیرین را لرزاند و مردم را وحشت‌زده کرد.

ایران که ۹۰ درصد مساحتش را گسل‌های فراوانی پوشانده، یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان به شمار می‌آید.

زمین‌لرزه مورموری (۱۳۹۳)، زمین‌لرزه دشتی (۱۳۹۲)، زمین‌لرزه گوهران (۱۳۹۲)، زمین‌لرزه سراوان (۱۳۹۲) در سال‌های گذشته خبرساز بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا دادخواهی

    اخبارتون بسیار عالی و شفاف است