ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران بیانیه‌ مشترک را هنوز امضا نکرده

لحظه به لحظه با لوزان: موضوع‌های مرتبط به تحریم‌ها همچنان باقی‌ست

حمید بعیدی‌نژاد معاون ظریف در مورد زمان‌بندی تحریم‌ها گفت: «موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم.»

مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه کشورهای ۱+۵ شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان در لوزان سوئیس امروز سه‌شنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین به روز تعیین‌کننده رسیده است.

در آخرین تحول‌ها حمید بعیدی‌نژاد، معاون محمدجواد ظریف، در مورد زمان‌بندی تحریم‌ها که یکی از اختلاف‌های جدی بین ایران و گروه ۱+۵ است، گفت: «موضوع تحریم‌ها حل شده؛ نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم.» او در ادامه اما گفته که موضوع‌های مرتبط با تحریم‌ها همچنان باقی است.

حمید بعیدی‌نژاد: «موضوع تحریم‌ها حل شده.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ژنو بازگشت اما وزیر خارجه چین، وانگ یی شب سه‌شنبه، لوزان را ترک کرد. معاون وزیر خارجه چین به جای او در مذاکرات باقی می‌ماند.

یک مقام آمریکایی گفته است که مذاکرات ممکن است تا یک روز پس از ضرب‌الاجل ۱۱ فروردین ادامه یابند. حمید بعیدی‌نژاد، از تیم مذاکره‌کننده ایران هم این خبر را تایید کرد.

گزارش لحظه به لحظه... به وقت لوزان

۲۱:۰۰ - ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت به قدری «پیشرفت» داشته‌ایم که ارزشش را داشته باشد تا چهارشنبه در لوزان بمانیم. او گفته است که «چندین مشکل جدی» همچنان باقی مانده است. وزرای خارجه از جلسه چهارم خود خارج شده و برای صرف شام رفته‌اند.

۲۰:۱۵ - چهارمین جلسه هم ادامه خواهد داشت - چهارمین جلسه وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵  به اضافه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است بعد از استراحت ادامه یابد. در این جلسه به جای وزیر خارجه چین، وانگ یی، معاون او شرکت خواهد کرد. این چهارمین جلسه این گروه در روز ۱۱ فروردین ماه است.

۲۰:۱۰ - اولین امیدهای فابیوس  - لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته که ممکن است مذاکرات تمام طول شب ادامه پیدا کند. او گفته است که گفت‌و‌گو‌ها پیچده شده اما در حال پیشرفت است. فابیوس از منتقدان جدی روند مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران بوده است.

۲۰:۰۰ -  وزیر خارجه چین لوزان را ترک کرد - یک مقام غربی حاضر در مذاکرات به رویترز گفته است که وانگ یی، وزیر خارجه چین، لوزان را ترک کرده و با یک هواپیمای تجاری مسافربری به پکن بازگشته است. وزیر خارجه چین مذاکرات را شب روز سه شنبه ۱۱ فروردین روزی که قرار است ضرب‌الاجل مذاکرات باشد، ترک کرده است. معاون او در لوزان برای ادامه مذاکرات باقی خواهد ماند.

۱۹:۳۰ - جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید هم گفته است که احتمال دارد مذاکرات تا فردا، ۱۲ فروردین ماه، ادامه پیدا کند.

۱۸:۵۰ - موضوع تحریم‌ها حل شده - حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دقایقی پیش به صورت زنده و از طریق شبکه یک صدا و سیما گفت که نمی‌داند مذاکرات کی به نتیجه خواهد رسید. او تاکید کرد که تیم مذاکره کننده ۵+۱ همچنان باید هماهنگی درونی را بین خود گروه انجام دهند. این عضو از تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که ممکن است گفت‌و‌گو‌ها با اینکه بسیاری از نمایندگان دیشب را هم نخوابیده‌اند، تا ساعتی پس از نیمه شب ۱۱ فروردین ادامه یابد.

حمید بعیدی‌نژاد در مورد زمان‌بندی تحریم‌ها که یکی از اختلاف‌های جدی بین ایران و گروه ۵+۱ بود گفت: «موضوع تحریم‌ها حل شده نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. موضوعات مرتبط با تحریم هنوز روی میز باقی است و فقط این موضوعات نیست، بلکه موضوعات دیگری وجود دارد که امیدواریم امروز و امشب حل شود.»

معاون وزیر امور خارجه ایران به دوربین شبکه یک گفت: «به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو ۱+۵ مذاکره می‌کند. اعضای این گروه کشورهای متفاوتی هستند با منافع و دیدگاه‌های سیاسی متفاوت و طبیعی است که این کشور‌ها نیاز به هماهنگی‌های بیشتری برای اتخاذ مواضع مشترک بخصوص در مراحل پایانی مذاکرات دارند.»

بدیعی‌نژاد در ادامه گفت: «مسائلی از جمله موضوع تحریم‌ها، ‌ مباحث تحقیق و توسعه، و برخی مباحث مرتبط با غنی‌سازی که همواره از اوایل مباحثات جزو مسائل مهم تلقی می‌شدند در این مرحله پایانی نیز جزو مذاکرات قرار دارند.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مورد احتمال کشیده شدن مذاکرات به فردا گفت: «ما ضرب‌الاجل مصنوعی نداریم که بگوییم ساعت ۶ یا ۷ یا چنین چیزی». او افزود که تا هر وقت لازم باشد گفت‌و‌گو‌ها را ادامه می‌دهند.

۱۸:۰۶: - احتمال ادامه مذاکرات تا فردا - يک مقام ارشد آمريکايی به آسوشيتدپرس گفت برای رسيدن به طرح کلی توافق احتمال می رود مذاکرات تا فردا ادامه داشته باشد. این مقام مسئول که نخواست نام او برده شود گفت: «اگر همچنان پیشرفت داشته باشیم و اگر مفید باشد، فردا هم ادامه می‌دهیم.»

نشست وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ و هیأت مذاکره‌کننده ایرانی

۱۶:۵۸ - آیا توافق صورت می‌گیرد؟ - بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و عضو تیم مذاکرات فنی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا توافقی در کار خواهد بود، گفت: «ان شاء الله که این طور خواهد بود.» او در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف گفت: «حرکت اگر چه کند اما همچنان رو به جلوست.» از صبح امروز مذاکرات فنی به همراه علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، همزمان با گفت‌و‌گوهای وزرا در جریان بوده است.

۱۶:۴۰ - نتانیاهو: راه را برای رسیدن ایران به بمب هموار کردند - نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، می‌گوید که توافق حال ظهور گروه ۱+۵ با ایران «راه را برای دستیابی ایران به بمب اتمی هموار می‌کند.»

نخست وزیر در مراسمی در پارلمان اسرائیل روز سه‌شنبه هم‌زمان با مذاکرات ژنو گفت تفاهم‌های فعلی بسیاری از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران دست نخورده باقی می‌گذارند.

نتانیاهو در مورد شاخص مورد بحث «زمان گریز ایران به سمت سلاح هسته‌ای» گفت: که این زمان کمتر از یکسال خواهد بود. این شاخص بازه زمانی‌ای است که اگر ایران از تعهدات خود به گروه ۱+۵ تخطی کند بر اساس محاسبات سازمان‌های انرژی اتمی می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. محدودیت‌هایی فنی‌ای که گروه ۱+۵ برای ایران مشخص کرده‌اند قرار است این زمان را طوری برنامه‌ریزی کند که در صورت انحراف ایران از مفاد توافق، وقت برای مقابله با ایران باقی بماند.

۱۶:۳۹ - دلار ارزان شد - بهای نفت خام در جهان در راستای مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران یک دلار و ۱۴ سنت کاهش پیدا کرد. نفت خام اکنون بشکه‌ای ۵۵ دلار فروخته می‌شود. بهای دلار در تمام هفته گذشته در ایران سیل نزولی طی کرده است. دلار به نسبت دو روز گذشته ۱۱۰ تومان ارزان‌تر شده و بهای خرید دلار در بازار ارز تهران امروز ۳۲۳۵ تومان بود.

۱۶:۲۸ - سرگئی لاوروف به لوزان رسید و بالافاصله بدون صحبت با خبرنگاران به جلسه سوم وزرای خارجه ۱+۵ با ایران پیوست.

۱۵:۵۸ - دعوا بر سر ذخایر اورانیوم است - ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه جان کاری به لوزان رفته است به خبرنگاران گفت: «مساله نهایی توافق با ایرانیان بر سر میزان ذخایر اورانیوم است». هارف که جوان‌تر از تمام اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکاست در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده و عکس‌های جلسات را به بیرون مخابره می‌کند.

۱۵:۵۰ - جای خامنه‌ای خالی است - یک دیپلمات غربی که به شرط نا‌شناس بودن با روزنامه «نیویورک تایمز» صحبت کرده می‌گوید، در لوزان «جای آیت‌الله خامنه‌ای خالی است.»

۱۵:۴۵ -  بازگشت لاوروف - هواپیمای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ژنو نشست. او مذاکرات لوزان را ترک کرده بود اما گفته بود که اگر ۱+۵ و ایران به نتیجه برسند برای امضای توافقنامه باز خواهد گشت. مقامات روسیه اعلام کردند که او به سمت لوزان خواهد رفت.  ژنو و لوزان هردو در کنار دریاچه ژنو و به فاصله ۶۰ کیلومتر از هم قرار دارند. اگر چنانچه وزیر خارجه روسیه به لوزان برود، ۴۲ دقیقه دیگر باید در مذاکرات حاضر شود. قرار بر این است که بیانیه مشترک ایران و گروه ۵+۱ در ژنو و در مقر سازمان ملل متحد امضا شود.

۱۵:۱۰ - «حل اختلاف‌های فنی به کندی پیش می‌رود» - بهروز کمالوندی، سرپرست معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران به همراه تیم این سازمان از جمله علی‌اکبر صالحی با ادوارد مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده، امروز جلسه دارند. این تیم مسئولیت حل اختلاف‌های فنی را به عهده ‌گرفته‌اند. کمالوندی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «مشغول حل اختلاف‌ها هستیم اما همه چیز به کندی پیش می‌رود.»

در دیدارهای تیم‌های فنی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی، نیز حضور دارند. روند مذاکرات به این شکل است که تیم‌های فنی باید با زبان سیاسی، مشکلات فنی را به تیم سیاسی انتقال دهند که تیم سیاسی نیز مشکلات یا تفاهم‌ها را به جلسه وزرای خارجه منتقل می‌کند.

علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، هر دو فیزیکدان هسته‌ای‌اند و هردو در سال‌های گذشته بخشی از تحصیلاتشان را در «دانشگاه مؤسسه تکنولوژی ماساچوست» (ام آی تی) گذرانده‌اند. آن‌ها که یکدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کنند قرار است که به مسائل فنی اختلاف‌ها رسیدگی کنند و راه حل پیدا کنند.

۱۴:۴۵ - آغاز جلسه سوم وزرای خارجه - وزرای خارجه ایران، آلمان، آمریکا، چین و فرانسه به همراه رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا جلسه سوم خود را سه‌شنبه ۱۱ فروردین آغاز کردند. پیش از آغاز جلسه، یک مقام ارشد تیم ایران به خبرنگاران گفت هنوز چیزی امضاء نشده است.

۱۴:۴۰ - واریز ۴۹۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران - به گزارش ایرنا بانک مرکزی اعلام کرده که با واریز قسط پنجم از دور سوم آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده ایران، مجموعا معادل ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار از مرحله سوم توافقات، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

۱۴:۱۵ - «هنوز تصمیمی گرفته نشده» - یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران پس از پایان جلسه دوم وزرای خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد امضای یک «بیانه کلی و اسناد الحاقی» در پایان مذاکرات روز ۱۱ فروردین گفت: «گفت‌و‌گو‌ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.»

۱۴:۰۰ - لاوروف امیدوار است - وزیر امور خارجه روسیه، در راه مذاکرات و در کنفرانس خبری‌ای گفت: «به اعتقاد من، چشم‌انداز بسیار خوب و امیدوار کننده است.»

۱۳:۵۰ - پایان دومین جلسه وزرای خارجه - جلسه دوم وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهان  به اضافه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمام شد. این جلسه بیش از یک ساعت به طول انجامید و تمامی مذاکره‌کننده‌ها به غیر از وزیر خارجه روسیه در این جلسه شرکت کردند.

۱۲:۴۰ ـ  «اورانیوم ایران باید خارج شود» ـ تایمز نوشته آموس يادلين، رئيس پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفته است در صورت عدم توافق بر سر انتقال اورانيوم ايران به خارج از کشور مذاکرات هسته‌ای شکست خواهد خورد. او گفته در صورتی که اورانیوم ایران خارج نشود این کشور تنها یک سال با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.

۱۲:۳۰ - انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن در حاشیه گزارش‌های خبری که واشنگتن و دیگر کشورهای عضو ۱+۵ ممکن است با ایران توافق هسته‌ای امضاء کنند، با مقام ارشد سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌و‌گو کرده است. در این گفت‌و‌گوی تحلیلی انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن رابطه تعداد سانترافیوژهای فعال در ایران را با زمان ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای اگر چنانچه از تعهداتی که به گوره ۱+۵ داده فاصله بگیرد مقایسه کرده است. در این عکس، زمان گریز ایران به سمت سلاح هسته‌ای با تعداد سانترافیوژهای فعال مقایسه شده است:

۱۲:۲۰ - بیانیه‌ای نوشته شده و ایران امضا نکرده است - آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام رسمی که به شرط ناشناس ماندن با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند، اعلام کرده است که ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز سه‌شنبه ۱۱ فروردین‌ماه، تا پایان روز یک بیانیه کلی را در مورد توافق برای تداوم در یک فاز جدید از گفت‌وگوها امضا کنند. این بیانیه یک توافقنامه کلی است و جزئیات قرار است در فاز جدید مشخص شوند. فاز جدید گفت‌وگوها به‌منظور دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ضرب‌الاجل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

دو مقامی که با آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند می‌گویند که بیانیه مشترک هنوز توسط ایران امضا نشده اما نسخه اول آن تهیه شده است. این بیانیه قرار است به با تعدادی اسناد الحاقی همراه باشد که نشان می‌دهد تفاهم به حدی هست که طرفین مذاکره بتوانند ادعا کنند وارد فاز جدیدی شده‌اند. این بیانیه همچنین پیشرفت‌های مذاکرات تا کنون را نشان خواهد داد. همچنین اسناد الحاقی جزئیات فنی تفاهم‌های تا کنون حاصل‌شده را هم در بر می‌گیرند.

انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گیرد که برخی مقام‌های حاضر در لوزان می‌گویند که انتظارات برای رسيدن به يک توافق محکم و با ثبات کاهش يافته و آنها خود را برای تمام سناريوها آماده کرده‌اند.

کاریکاتور از هادی حیدری

۱۲:۱۰ - چیزی حل و فصل نشده - خبرگزاری فرانسه پس از مذاکرات امروز صبح هیئت ایرانی با وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵، به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش منتشر نشده نوشته است: «چیزی حل و فصل نشده». یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز ضمن «پُر پیچ‌وخم» خواندن مذاکرات گفته است: «امیدوارم امروز به نتیجه‌ای برسیم.» یک دیپلمات دیگر نسبت به این‌که مذاکرات در این شکل خود ادامه پیدا کند اظهار تردید کرده و گفته است «این آخرین ساعات گفت‌وگوهاست و وزیران از چند روز پیش اینجا هستند در حالی‌که برنامه‌های دیگری هم دارند و ماندن در اینجا مشکل خواهد بود.»

۱۲:۰۰ -  وزیر خارجه روسیه باز می‌گردد - سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که شب یکشنبه ۹ فروردین به مذاکرات پیوسته بود و روز ۱۰ فروردین مذاکرات را به مقصد مسکو ترک کرده بود، اکنون اعلام کرده است که راهی لوزان است که برای امضای احتمالی بیانیه در این شهر باشد. او قرار است که عصر روز سه شنبه به مذاکرات ملحق شود. امضای بیانیه قرار است در ژنو و در مقر سازمان ملل اتفاق بیافتند.

۱۱:۵۷ - جلسه وزرا آغاز شد - دومین جلسه روز سه‌شنبه وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ آغاز شد.

۱۱:۴۹ -  شکاف‌ها هنوز وجود دارد - به گزارش تلويزيون دولتی خبری ايران (پرس تی وی) در گروه۱+۵ شکاف وجود دارد. چين و روسيه با برداشتن يکجای تحريم‌های سازمان ملل موافقند ولی مقامات اروپايی لغو تدريجی تحريم‌ها را می‌خواهند.

۱۱:۳۵ - تنظيم يک توافقنامه کلی - يک مقام رسمی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته ايران و قدرت‌های جهانی در حال تنظيم يک توافقنامه کلی هستند که مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن ادامه دهند. و احتمالا توافق دو مرحله‌ای خواهد بود. به گفته اين مقام ارشد، مذاکره‌کنندگان به اين نتيجه رسيده‌اند که با ارائه يک توافقنامه کلی به همراه اسناد جزئی توافق‌شده مشترک می‌توانند مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن ادامه دهند.

۱۱:۳۲ - فوتبال و مذاکرات هسته‌ای ـ امروز احتمالاً در ميانه بازی فوتبال دوستانه ايران و سوئد، نتيجه مذاکرات هسته‌ای روشن شده است و شايد بتوان اين موضوع را در واکنش‌های بازيکنان نيز دنبال کرد.

۱۱:۲۶ - این آخرین شانس است - يک ديپلمات ارشد غربی به رويترز گفت: «با اوضاعی که در خاورميانه هست، و با وجود تندروهای ايران و کنگره، در صورت عدم توافق تا ۳۱ مارس يعنی امروز عملاً هيچ شانس ديگری برای ادامه مذاکرات نخواهيم داشت.»

۱۰:۲۵ ـ جلسه مشترک صالحی و مونیز ـ جلسه مشترک علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا به پایان رسید. در این نشست عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن نیز حضور داشتند.

۱۰:۱۵ -  در صورت عدم توافق نهایی توافق دوم امضا شود ـ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنان حسین موسويان ديپلمات پيشين هسته‌ای ايران در ميزگرد هسته‌ای دانشگاه هارواد آمريکا را منتشر کرده که در آن گفته است: «اگر مذاکره کنندگان نتوانند به توافق نهايی دست يابند، برای پيشرفت مذاکرات می‌توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ايران در مقابل رفع برخی از تحريم‌های اساسی به‌طور هميشگی باشد و برای توافق نهايی آخر چند ماه ديگری هم مذاکره کنند.»

موسویان همچنین گفته است: «طولانی کردن مذاکرات و تمديد مجدد توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ به ضرر ايران خواهد بود، چون تحريم‌های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قيمت نفت، دولت ايران در اجرای برنامه‌های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود.»

۱۰:۰۰ - مذاکرات قرار نیست تمدید شود - مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، گفته است مهلت مذاکرات قرار نیست تمدید شود. به نظر می‌آید که با توجه به طرح دو مرحله‌ای کردن مذاکرات و اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای، به شدت با مذاکرات دو مرحله‌ای مخالفت کرده است، این یک بازی رتوریکی از سوی تیم مذاکره کننده باشد به این مفهوم که توافق احتمالی امروز را دو مرحله‌ای جلوه ندهد.  تیم مذاکره کننده ایران از روز چهارشنبه پنجم فروردین برای مذاکرات هسته‌ای در لوزان بسر می‌برد.

۹:۴۰ ـ  ایران باید به‌طور دائم از دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای دور بماند - فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است مذاکرات در حال حاضر در مرحله «بحرانی» قرار دارد. او گفته است: «ما برای رسیدن به نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.» اشتاین‌مایر درباره طول مدت توافقنامه با ایران نیز گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که پس از ۱۰ سال [برنامه هسته‌ای ایران] توسعه تقریباً انفجاری داشته باشد، بلکه ما باید مراقب باشیم که ایران همچنان قابل بازرسی باشد و به‌طور دائم از دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای دور بماند.» ایران در توافق هسته‌ای می‌خواهد پس از ۱۰ سال برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت به پیش برد اما کشورهای غربی خواهان محدودیت بیشتر هستند.

حسین موسويان ديپلمات پيشين هسته‌ای ايران: در صورت دست نيافتن به توافق نهايی، می توان توافق دومی را امضا کرد.

۰۹:۱۰ ـ ۵۹ درصد شهروندان آمریکا موافق توافق‌اند - روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی آمریکا نظرسنجی‌ای درباره توافقنامه هسته‌ای با ایران ترتیب داده‌اند که بر اساس آن ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان از رسیدن به این توافقنامه با تهران حمایت کرده و ۳۱ درصد مخالف آن بوده‌اند.

۸:۴۵ ـ پایان نشست صبح وزيران خارجه ـ نشست وزيران خارجه ايران و کشورهای ۱+۵ که صبح امروز سه‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین در هتل بو ریواژ لوزان آغاز شده بود، پس از يک ساعت به پایان رسید.

۸:۰۰ -  احتمال تمدید مذاکرات ـ آنتوان ماريوتی خبرنگار شبکه تلويزيونی فرانس ۲۴ در لوزان سوئيس از احتمال تمديد چند ساعته يا چند روزه مذاکرات هسته‌ای خبر داده و در مورد مدت توافقنامه گفته است گروه ۱+۵ و تهران بر سر ۱۰ سال نخست نظر مشترکی دارند، اما مشکل بر سر سال يازدهم تا پانزدهم است. او افزوده است هیأت ایرانی توافقی را که فراتر از ۱۰ سال باشد قبول ندارد اما به‌طور مشخص فرانسه می‌خواهد توافق تا ۱۵ سال افزايش يابد. ماریوتی با اشاره به توافق قبلی ایران و کشورهای ۱+۵ که ساعت سه صبح به دست آمد، گفته است اگر لازم باشد طرف‌های مذاکره تا روز چهارشنبه هم مذاکره خواهند کرد. اگر پيشرفتی وجود داشته باشد شايد هم تا روز پنج‌شنبه باقی بمانند.

۰۷:۳۰ -  نشست صبح وزيران خارجه ـ از نیم ساعت پیش نشست وزیران خارجه  کشورهای ۱+۵ آغاز شد و سپس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی نیز به آن‌ها پیوستند. بدین ترتیب روز سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

۰۷:۰۰ ـ  هيچ توافقی نهايی نشده است ـ حميد بعيدی‌نژاد، عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران در ساعات پايانی روز دوشنبه به وقت محلی گفت در مذاکرات هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد. او افزود: « تا اين لحظه هيچ توافقی نهايی نشده است. اگر فردا شب راه‌حلی به دست نيامد همه درباره اين فکر می‌کنند که چه کار کنند ولی تا اين لحظه کسی در مذاکرات به اين نپرداخته است.»

هدف این مذاکرات، پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای ۱۲ ساله ایران با غرب است. مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب از آذرماه ۱۳۹۲ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و طرفین تلاش می‌کنند تا به توافق دست پیدا کنند. این توافق قرار است امروز به‌دست آید اما برخی نیز از احتمال تمدید مذاکرات سخن می‌گویند.

گزراش تصویری از لوزان:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ادعاي جديد نتانياهو عليه ايران

    […] لحظه به لحظه با لوزان: موضوع … […]

  • hasani

    بابا دست بکشید ازین گزارش لحظه به لحظه . اینها میخواستند تحریمها لغو و به بمب سازی هم ادامه دهند!

  • Majid

    این گزارشهای لحظه ای که دست تا شانه به خون نظام ظالم حکومتی به نظر میاید در تدوین آن دست داشته باشد اگر هم خواننده ای داشته باشد همانا که در قماش ظریف با لبخند های مصنوعی مو نالیزهایش و یا در جرگه صالحی با دست به آسمان برداشتنهای نمایشی او میباشند. ولی دیر یا زود خالق لوزه و دهان و زبان رهبر معظم ایشان و خالق یکایک سر تا پای همگیشان به  خدمت لوزان و دهان و زبان پر فریب و مکارشان خواهد رسید.  و آنوقت دیگر آن لحظات در میان آتش جهنم همچون  قرنهایی بر ایشان خواهد گذشت. ولی خوب کجاست  گوشان شنوا در این اصطبل لوزان و یا در آن آخور لویزان!

  • بهنام

    هم 1 + 5 و هم ایران ، مردم جهان را سر کار گذاشته اند و دارند بازی میدهند . توافق قابل دست یابی است ولی اجرا از طرف ایران یک خیال باطل و خواب خرگوشیست .