ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بغداد مصمم به ادامه نبرد با داعش است

نخست‌وزیر عراق در تکریت گفت هر سانتی‌متر از خاک عراق را که در دست نیروهای داعش است آزاد خواهند کرد. تکریت هنوز از امنیت کامل برخوردار نیست.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در فردای آزادسازی شهر تکریت توسط نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان شیعه از این شهر دیدن کرد و در آن‌جا گفت تمامی مناطقی که در دست «دولت اسلامی» (داعش) است را آزاد خواهند کرد.

تکریت روز سه‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین از دست نیروهای داعش آزاد شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر عبادی روز چهارشنبه یکم آوریل / ۱۲ فروردین به مرکز تکریت، بخش امن این شهر رفت و با سربازان عراقی دیدار کرد.

تکریت روز سه‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین از دست نیروهای داعش آزاد شد. این شهر از ماه ژوئن در کنترل داعش قرار داشت.

حیدر عبادی در سخنانی از تصمیم برای «آزادسازی هر سانتی‌متر» اشغال‌شده از خاک عراق خبر داد. او که پرچم بزرگ عراق را در دست داشت با نیروهایی که از یک ماه پیش در نبرد با داعش به‌سر می‌برند گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه «پیروزی» تکریت را «گامی بزرگ» در کارزار آزادسازی مناطق دیگر دانسته بود.

روز چهارشنبه نیروهای دولتی با ردیابی جهادگران داعش به امن‌سازی تکریت ادامه دادند. یک سرهنگ ارتش گفت نیروهای امنیتی عراق کنترل ۹۵ درصد شهر را در دست دارند اما هنوز درگیری‌های پراکنده وجود دارد.

کریم نوری، از مسئولان شبه‌نظامیان شیعه گروه بدر گفت تنها تک‌تیراندازان و ساختمان‌های زیادی که تله‌گذاری شده‌اند باقی مانده.

محمدسالم غبان، وزیر کشور عراق نیز در تکریت گفت نیروهای داعش تلاش کردند تا از رودخانه‌ای در شرق شهر عبور کنند.

به‌گفته فرمانده یک واحد شبه‌نظامی آن‌ها برای باز کردن راه فرار نیروهای‌شان از پناهگاهی در کوه‌ها حمله‌ای را انجام دادند.

محمدسالم غبان می‌گوید اکنون نگرانی بزرگ نیروهای دولتی پاکسازی شهر از تله‌های کارگذاری ‌شده توسط داعش است. نیروهای دولتی و شیعیان تاکنون توانسته‌اند ۱۸۵ ساختمان تله‌گذاری شده و ۹۰۰ ماده منفجره در خیابان‌ها را کشف کنند.

گروه‌های کارشناس نیز برای بازگرداندن خدمات عمومی مانند برق که در نبردها آسیب دیده‌اند در تکریت مستقر شده‌اند.

مقامات عراقی از هم‌اکنون اهداف بعدی را تعیین کرده‌اند. مهم‌ترین هدف آن‌ها آزادسازی شهر موصل، مرکز فعالیت داعش است.

خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق می‌گوید: «ما به انبار و نینوا می‌رسیم.» وزارت دفاع عراق نیز گفته است فتح تکریت آغاز راه برای آزادسازی منطقه نینواست که موصل هم در آن قرار دارد.

با این حال فتح موصل دشوارتر از آزادسازی تکریت خواهد بود چرا که بخش بزرگی از ساکنان تکریت که ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شوند، پیش از آغاز جنگ این شهر را ترک کرده بودند در حالی که موصل چنین وضعیتی ندارد و ۱۰ برابر تکریت جمعیت دارد.

هنوز هیچ آماری از تعداد کشته‌شدگان دو طرف در نبردهای آزادسازی تکریت اعلام نشده و دولت عراق نیز تاکنون در این‌باره سکوت کرده است.

همچنین سازمان‌های غیردولتی نگران آن هستند که شبه‌نظامیان شیعه به دنبال انتقام از جمعیت غیرنظامی در مناطق آزادشده باشند که بیشتر جمعیت آن‌ها را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. یان کوبیش، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در عراق، بر حفاظت از غیرنظامیان تأکید کرده و گفته است: «امنیت باید مطابق با اصول حقوق اساسی بشر تضمین شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.