ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه توکلی به روحانی در مورد مذاکرات هسته‌ای: موافقت‌نامه‌ها بايد به تصويب مجلس برسد

احمد توکلی، نماينده مجلس ايران هشدار داده که اگر دولت ايران در جريان مذاکرات هسته‌ای، تعهدی الزام‌آور بدهد، مجلس می‌تواند آن را بپذيرد يا نپذيرد.

احمد توکلی از نمايندگان اصولگرای مجلس ايران در آستانه پايان مذاکرات هسته‌ای، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئيس‌جمهور گفته که موافقت‌نامه‌های بين‌المللی بايد به تصويب مجلس برسد.

هشدار احمد توکلی به اين معناست که ممکن است مجلس ايران با تعهدات دولت در مذاکرات هسته‌ای مخالفت و عملاً آن‌ها را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، توکلی در اين نامه افزوده که شورای نگهبان هر نوشته‌ای را که برای دولت الزام‌آور باشد محتاج تصويب‌ مجلس دانسته است.

اين نماينده مجلس می‌گويد نتيجه مذاکرات هسته‌ای اگر برای ايران الزام‌آور باشد، «بعداً از قبول و اجرای آن گريزی نيست.»

نامه اين نماينده مجلس ايران تقريباً مشابه اقدام ۴۷ سناتور آمريکايی است که چند هفته پيش در نامه‌ای خطاب به رهبران ايران ضمن مخالفت با توافق احتمالی دولت آمريکا با ايران، هشدار دادند که عمر اين توافق تنها تا زمان رياست جمهوری اوباماست.

نامه اين سناتورها انتقادهای شديد دولت آمريکا را به همراه داشت و به‌عنوان تلاشی برای ضربه‌ زدن به روند مذاکرات تعبير شد.

آيت‌الله علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران نيز نامه اين سناتورها را نشانه «فروپاشی اخلاق سياسی در نظام آمريکا» دانست و گفت: « دولتی تعهدی می‌کند و می‌رود و دولت بعدی که آمد، تعهد به جای خود باقی است. نقض تعهد نمی‌کنند… اين [نامه] نهايت فروپاشی اخلاق سياسی است. و نشان‌دهنده اين است که آن دستگاه [نظام سياسی آمريکا] واقعاً قابل ادامه نيست يعنی آن دستگاه، دستگاه متلاشی شده است.»

اکنون احمد توکلی در حالی هشدار داده اگر دولت ايران در جريان مذاکرات هسته‌ای، تعهدی الزام‌آور بدهد، مجلس می‌تواند آن را بپذيرد يا نپذيرد که رهبر جمهوری اسلامی از نامه سناتورهای آمريکايی و هشدار آن‌ها درباره لغو توافق احتمالی در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرده بود.

به‌گفته احمد توکلی «تصويب مجلس پس از اقدام دولت در پذيرش هر مکتوب الزام‌آوری تحت هر عنوان می‌تواند صورت بگيرد يا نگيرد.»

اين هشدار توکلی به اين معناست که ممکن است مجلس ايران با تعهدات دولت در مذاکرات هسته‌ای مخالفت و عملاً آن‌ها را لغو کند. با اين حال رهبران ايران به اين پرسش پاسخ نداده‌اند که اگر مجلس مانع اجرای توافق هسته‌ای شود، آيا نشانه «نقض تعهد» و «فروپاشی اخلاق سياسی» در نظام جمهوری اسلامی است؟

نامه توکلی همزمان با مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل بريتانيا، فرانسه، روسيه، آمريکا، چين و آلمان در لوزان سوئیس نوشته شده است. این مذاکرات از چند روز پيش به‌طور فشرده و سخت ادامه دارد اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه درباره مذاکرات گفته که چند متر تا خط پايان مانده اما اين چند متر آخر هميشه سخت‌ترين بخش است.

نيويورک تايمز نيز به نقل از مقام‌های آمريکايی خبر داده که مذاکرات ديروز و امروز پنج‌شنبه ۲ آوريل / ۱۳ فروردين جان کری، وزير خارجه آمريکا و محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در مورد لغو تحريم‌ها و محدود کردن ظرفيت تحقيقات و توسعه سانتريفوژهای پيشرفته ايران بوده است.

اين دور از مذاکرات قرار بود سه‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين به پايان برسد اما تا امروز تمديد شده است. هدف اين مذاکرات پايان دادن به بن‌بست هسته‌ای ۱۲ ساله ايران با غرب است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.