ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز انتقادها از بیانیه لوزان در بدو ورود ظریف به تهران

محمدجواد ظریف در پی ورود به تهران از حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از مذاکرات هسته‌ای تشکر کرد. مخالفان درون حکومت اما نتایج مذاکرات لوزان را به باد انتقاد گرفته‌اند.

صبح روز جمعه ۱۴ فروردین‌ماه هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای لوزان در میان استقبال گروهی از مردم وارد تهران شد.

محمدجواد ظريف در میان استقبال گروهی از مردم وارد تهران شد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به تهران به بيانيه پايانی مذاکرات لوزان اشاره کرد و گفت: «مجموعه راه‌ حل‌های اعلام شده در اين بيانيه می‌تواند مبنای سند نهايی مذاکرات هسته‌ای باشد.»

دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس، سرانجام پس از هشت روز، عصر روز پنج‌شنبه ۱۳ فروردین‌ماه با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت و اعلام شد که ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند.

محمدجواد ظريف در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد که اعضای هیأت مذاکره‌کننده نيز در آن حضور داشتند، از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران برای آن‌چه «حمايت‌های بی‌نظير از تيم مذاکره‌کننده» و «راهنمايی‌ها»ی او عنوان کرد، تشکر نمود.

ظریف همچنین از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز تقدیر کرد و گفت او از مذاکرات هسته‌ای «حمایت شجاعانه» کرد.

ظریف گفت: «با واقع‌بينی طرف مقابل تا تيرماه سند بر مبنای راه حل‌هايی نگارش می‌شود که در روزها و ماه‌های گذشته درباره آن بحث و تبادل نظر شد. »

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران نيز در این نشست از رهبر و رئيس جمهوری ایران تشکر کرد و گفت آينده را «بسيار روشن و تابناک» می‌بیند.

محمدجواد ظريف و علی‌اکبر صالحی در نشست رسانه‌ای فرودگاه مهرآباد پس از بازگشت از لوزان

صالحی از محمدجواد ظریف نیز تقدیر کرد و حضور او را در رأس دستگاه دیپلماسی ایران «تقدیر الهی» دانست.

بیانیه پایانی لوزان؛ «افسار پاره» یا «فاجعه»

هنوز یک روز از انتشار بیانیه پایانی لوزان نگذشته است که نیروهای مخالف دولت اعتراض‌های خود را آغاز کرده‌اند. حسين شريعتمداری مدير مسئول روزنامه کيهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد این بيانيه گفت: «نام توافق دو مرحله‌ای را بيانيه مطبوعاتی گذاشتيم.»

وی افزود: «در يک کلمه بايد گفت که اسب زين شده را داده‌ايم و افسار پاره تحويل گرفته‌ايم.»

خبرگزاری فارس نیز در مقاله‌ای به تفاوت‌های بیانیه‌هایی که وزارت‌های امور خارجه  ایران و آمریکا آن‌ها را منتشر کرده‌اند پرداخته و نوشته است تفاوت‌ها «بسیار اساسی» است. فارس پس از اشاره به موارد تفاوت دو بیانیه نوشته است: «اگر متنی که وزارت خارجه آمریکا منتشرکرده صحت ندارد و متن وزارت خارجه ایران دقیق است، وزارت خارجه کشورمان باید بلافاصله با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب متن آمریکایی، تأکید کند که چنین توافقاتی حاصل نشده و آن‌چه مورد توافق قرار گرفته، متن ایرانی است. در غیر این صورت، اگر متن آمریکایی جزئیات توافقی باشد که متن ایرانی به صورت کلیات بدان پرداخته، به معنی واقعی کلمه یک فاجعه رخ داده است.»

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده دیگر واکنش‌های مخالفان مذاکرات هسته‌ای در مورد تفاهم‌های مطرح‌شده در بیانیه مشترک لوزان چگونه خواهد بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

هیأت مذاکره‌کننده ایران از ششم تا سيزدهم فروردين ۱۳۹۴ در سوئيس به مذاکره با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ پرداخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هادی خان

    همه چیزی که دولت احمدی نژاد طی 8 سال با زحمت و خون دل و گدر از تحریم ها وباج ندادن به بیگانه ها بدست آورده بود رو این بی شرف های بی غیرت به باد دادن. خاک بر سر تیم مذاکره کننده. آبرو و حرمت ایرانیها رو از بین برد. ظریف و روحانی هر دو شون بی غیرت و بی دین و احمق هستند و فقط میخوان که غرور و عزت ایرانیها رو پایمال کنن.

  • hamid

    تسلیم به خواست ملت، نه تسلیم به خواست دشمن! راه حل در گفتن حقآیق به ملت بود و است! گفتن اینکه میخواستیم بدون اطلاع شما بمب بسازیم ثروت ملی را خرج آن کردیم! مساله لو رفت و ۱۰سال شما در سختی بودید! اشتباه کردیم پوزش میخواهیم و برای گرفتن بهانه از دشمنان ایران بساط اتمی را جمع میکنیم تا دشمنان ایران بهانه ای برای دخالت نداشته باشند و مجبور به امضا هیچ قراردادی بر ضد حقوق ملی نشویم! ممکن است بگویید استبداد هرگز حاضر نخواهد شد! پس چون کبک سر زیر برف نکنیم و از استبداد بخواهیم به ما مردم ایران تسلیم شود،نه به دشمنان ایران. شاد باشید. حمید

  • البدیداتت

    فتحعلی شاه زمان کار خودشو کرد.دولت الان دست بی غیرتها و بی دین ها افتاده