ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد شدید نتانیاهو از تفاهم‌نامه لوزان

تل‌آویو از بیانیه مشترک ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان نگران است. نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است با تفاهم‌نامه لوزان کشورش همچنان از سوی ایران تهدید می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، پس از انتشار بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای لوزان، صبح جمعه ۳ آوريل / ۱۴ فروردين به‌وقت اروپا با باراک اوباما تماس گرفت و گفت: «توافق بر اساس این تفاهم‌نامه موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل قراردادی بر اساس شرایط موجود در این تفاهم‌نامه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد بلکه برعکس «راه را بر ایران هموار خواهد ساخت».

نتانیاهو همچنین گفت این توافقنامه ایران را قادر می‌سازد تا به توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه دهد و خطر یک «جنگ وحشتناک» را افزایش دهد.

شامگاه پنج‌شنبه ۲ آوريل / ۱۳ فروردين مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان در لوزان سوئیس، با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت و اعلام شد که ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب کلی یک تفاهم‌نامه‌ توافق کرده‌اند.

در این تفاهم‌نامه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدودتر کرده و متعهد شده است که ظرفیت غنی‌سازی خود را به دو سوم کاهش دهد و ۹۵ درصد اورانیوم غنی‌شده را یا به درصد پایین مورد قبول گروه ۵+۱ تبدیل و یا از کشور خارج کند. همچنین برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت جهانی قرار خواهد گرفت. در صورت رعایت تمام مواد توافقنامه از سوی ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه تهران نیز لغو خواهند شد. توافق نهایی در این زمینه‌ها در پایان ماه ژوئن (تیر) صورت خواهد گرفت.

کاخ سفید گفته است باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی خود با نتانیاهو برخلاف نظر او تفاهم‌نامه لوزان را «گامی مهم» برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت دانسته که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان داده که ایالات متحده از امنیت اسرائیل حمایت می‌کند.

در حالی که اسرائیل نگران تفاهم‌نامه لوزان است، پنج‌شنبه شب در تهران گروهی از مردم به خیابان‌ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند. بسیاری از آن‌ها با تکان دادن پرچم‌های سفید و یا پرچم ایران علامت پیروزی نشان می‌دادند. برای ایرانی‌ها لغو تحریم‌ها مسأله مهمی است تا وضعیت دشوار اقتصادی حاکم بر کشورشان کمی بهتر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    هیچکس نفهمیده سر چی توافق شده؟ محمدجواد ظریف تاکید کرد که «هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف نخواهد شد».!!

  • hasani

    گروهی از مردم به خیابان‌ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند شانس اوردند نگرفتند ببرندشان  کهریزک ! فکر کردند قرار است دموکراسی برقرار شود و پولی برای پیشرفت کشور  و رفاه مردم خرج شود؟ پولی اگر برسد میرود بجیب گشاد برادران و  روانه سوریه و عراق و سوریه و غزه خواهد شد.