ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: پایان تنش و پایان خصومت را می‌خواهیم

روحانی به مناسبت خبر تفاهم ایران و گروه۱+۵ مقابل دوربین شبکه خبر از اهمیت «تکریم متقابل» در سیاست خارجی صحبت کرد و گفت: «ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم.»

رئیس‌جمهوری ایران از رویکرد دولت برای تنش‌زدایی در سیاست خارجی صحبت کرد و گفت: «ما با کشورهایی که دارای تنش و خصومت هستیم، پایان تنش و پایان خصومت را می‌خواهیم.» در میان کشورهای منطقه، اسرائیل و عربستان سعودی از کشورهایی هستند که ایران با آن‌ها تنش سیاسی دارد.

عصر روز ۱۴ فروردین ماه، حسن روحانی به مناسبت خبر تفاهم ایران و گروه ۱+۵ مقابل دوربین «شبکه خبر» صداوسیما از اهمیت «تکریم متقابل» در سیاست خارجی صحبت کرد و گفت: «ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم.»

برشمردن مجدد مفاد «بیانیه لوزان»

روحانی در سخنرانی زنده خود مفاد بیانیه لوزان را آن‌چنان که روز ۱۳ فروردین توسط محمدجواد ظریف خوانده شد، بار دیگر بر شمرد.

رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اصول‌گرا از شب قرائت «بیانیه لوزان» اعلام کرده‌اند که میان «فکت شیت» یا همان «سند فاکت‌های» وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا که مفاد «چارچوب کلی توافق» را فهرست می‌کند، تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

سند ایرانی، شامل مفادی است که خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از جمله «مهر»، «تسنیم»، «ایسنا» و «فارس» درست پیش از سخنرانی مشترک وزیر امور خارجه ایران و رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر کردند. این مفاد با بیانیه مشترک ایران و گروه ۵+۱ که در سالن «مرکز رولکس» دانشگاه لوزان برای خبرنگاران خوانده شد، تفاوت دارد.

او در رابطه با محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که ۱+۵ پذیرفته است که ایران در خاک خود غنی‌سازی کند، اراک با فناوری مدرن‌تر فعال باشد و در فردو بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ فعال خواهد بود.

همچنین در رابطه با تحریم‌ها روحانی تصریح کرد که در همان روز اجرای توافق، همه قطعنامه‌ها شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران لغو خواهد شد.

زبانی تازه در رابطه سیاسی با کشورهای «دشمن»

در سخنرانی تلویزیونی، حسن روحانی با اینکه نام کشورهایی را که رابطه پر تنش با ایران دارند، نیاورد در مورد سیاست خارجی‌ای صحبت کرد که مایل است تنش‌زدایی سیاسی کند. کشور اسرائیل از جمله کشورهایی است که برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای بقای این کشور می‌داند.

روحانی بدون ذکر نام کشور اسرائیل گفت: «به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً برای توسعه ایران و علیه هیچ کشوری و جهان نخواهد بود.»

رئیس‌جمهوری ایران مذاکرات هسته‌ای را قدم اول خواند و گفت هدف نهایی ایران تعامل با جهان است.

او با اشاره به وضعیت منطقه‌ای ایران به اهمیت همکاری و هماهنگی با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت پیشرفت، توسعه، ثبات و امنیت در منطقه و جهان بدون همکاری و هماهنگی ممکن نیست: «ما با کشورهایی که دارای تنش و خصومت هستیم، پایان تنش و پایان خصومت را می‌خواهیم.»

حسن روحانی که مذاکرات لوزان را بازی «برد - برد» خواند گفت: «همه باید به فکر برد - برد باشیم. برخی فکر می‌کنیم ما یا باید با دنیا بجنگیم و یا تسلیم آن‌ها شویم ما معتقدیم راه سومی وجود دارد.»

روحانی در پاسخ به استدلال‌هایی که مسئله بی‌اعتمادی به شرایط سیاسی ایران را مطرح می‌کنند، گفت: «دنیا بداند ما اهل فریب نیستیم.» او در ادامه افزود که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، ایران هم عمل خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    اول تنش داخلی با مردم ایران را حل کنید و اعدام و حبس و شلاق و سانسور و خفقان و تبعید و حصر را پایان دهید!  سپس ارسال پول و موشک را به لبنان و سوریه و عراق و یمن و بحرین و غزه و.....را قطع کنید. شعار بس است ....

  • دهوند

    اگر تنش با کشور ها و اگر دشمنی نباشد پس ولایت فقیه چکار کند؟ اگر دشمن نباشد پس ولایت فقیه و ولی امر مسلمین جهان چه بگوید ؟ پس امت حزب اله حاضر در صحنه علیه کی شعار بدهد ؟ پس ائمه جمعه و علما و روحانیت معظم چه کار کنند و چه بگویند ؟ پس سپاه پاسداران چه کار کند ؟ پس فرماندهان سپاه با هزینه ملت ایران علیه کی شاخ و شانه بکشند و شعار بدهند ؟ پس بفرمایید ولی امر مسلمین جهان و امت حزب اله حاضر در صحنه بروند دنبال کار دیگری ! کاری هم بلد نیستند ! کارشنان همین ها است . این که نمی شود.