ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: موجی از غارت و کشتار تکریت را فرا گرفته است

مقامات محلی گفته‌اند خشونت و آشوب زيادی در شهر وجود دارد؛ شبه‌نظامیان ده‌ها خانه‌ را آتش زدند و فروشگاه‌ها را غارت کردند. به گزارش رویترز موجی از انتقام‌گیری آغاز شده است.

در حالی که نهاد‌های حقوق بشری بارها نسبت به خشونت شبه‌نظاميان شيعی پس از بازپسگيری شهر تکريت هشدار داده بودند، اکنون خبرگزاری «رويترز» در گزارشی اختصاصی نوشت که نيروهای پيروز در نبرد تکريت دست به انتقام‌گيری زده‌اند.

رئیس شورای استانی صلاح‌الدین گفته تکریت از کنترل خارج شده

در نخستين روز ماه آوريل(۱۲ فروردين)، دولت مرکزی عراق همراه با شبه‌نظامی شيعه و هواپيماهای جنگنده ائتلاف موفق شدند که نيروهای دولت اسلامی را از تکريت بيرون برانند. پس از آزادی تکريت برخی نيروهای حاضر در عمليات شروع به انتقام‌گيری از سنی‌های اين شهر کردند.

بنابر گزارش رويترز، در نزديکی ستاد فرماندهی دولت، دو پليس فدرال عراق پس از مشکوک شدن به فردی که مظنون به جنگجويان داعش بود، گلوی او را با چاقو بريدند. دو خبرنگار رويترز اين قتل را مشاهده کردند.

در واکنش به گزارش رویترز سخنگوی وزارت کشور عراق، سعد معان که افسری بلند پایه است، به رويترز گفته اين حادثه در حال بررسی است.

اجسادی که خودروها با طناب پشت خود می‌کشیدند

علاوه بر قتل پيکارجويان داعشی که اسير شده‌اند، کاروانی از نيروهای شبه‌نظامی شيعی متحد با دولت که در آزاد سازی تکريت شرکت داشته‌اند، جسد‌هايی را پشت ماشين‌های خود بر روی زمين می‌کشند.

نزدیک به دو سوم نیروهایی که در عملیات تکریت شرکت دارند نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) هستند. این نیروها که پس از فتوای آیت‌الله علی حسینی سیستانی، مرجع  بزرگ شیعیان به جنگ با داعش فراخوانده شدند، از طرف ایران پشتیبانی می‌شوند.

مقامات محلی گفته‌اند ضرب و شتم و آشوب زيادی در شهر وجود دارد. دو مقام امنيتی که به شرط ناشناس حاضر به مصاحبه شدند، از آتش زدن ده‌ها خانه در شهر تکريت خبر دادند. همچنين بسياری از شاهدان می‌گويند شبه‌نظاميان شروع به غارت فروشگاه‌ها کرده‌اند.

کاروانی از نيروهای شبه‌نظامی، جسد‌های پیکارجویان را پشت ماشين‌های خود بر روی زمين می‌کشند.

احمد کريم، رئيس شورای استانی صلاح‌الدين به رويترز گفت دسته‌های اوباش «صدها خانه» را به آتش کشيده‌اند واغلب فروشگاه‌ها را در دو روز گذشته غارت کردند.

رئيس شورای استانی صلاح‌الدين گفته تکريت از کنترل خارج شده و او به همين دليل اين شهر را تنها دو روز پس از آزادی آن، ترک کرده است. احمد کريم ادامه داد که «شهر پيش چشمانمان سوخت و ما نتوانستيم کاری برای آن بکنيم.»

اين مقام ارشد دولت عراق می‌گويد نيروهای امنيتی از مقابله با اوباش وحشت دارند.

بی‌اعتمادی به دولت

به عقيده برخی مقامات ارشد عراقی، حيدر عبادی، نخست‌وزير اين کشور از ائتلاف با شبه‌نظاميان شيعه تحت حمايت ايران در عملیات باز پسگيری تکريت برای نمايش قدرت خود استفاده کرده است.

همزمان مردم اهل سنت عراق عميقا از اعدام‌های خودسرانه شبه‌نظاميان شيعه ترسيده‌اند و نسبت به دولت بی‌اعتماد شده اند.

دولت عراق ادعا می‌کند که از اواسط عمليات تکريب، برای عقب کشاندن نيروهای شيعه تحت حمايت ايران تلاش کرده بود. اما به گفته منابع محلی، سازمان‌های مسلح شيعی تحت حمایت ايران تا آخرين لحظات اين عمليات حاضر بودند.

عبادی پيش‌تر به نيروی هوايی آمريکا گفته بود که بر شبه‌نظاميان شيعه تحت فرمان ايران مسلط است.

بر اساس گزارش رويترز، در حال حاضر با توجه به غارت و کشتار در تکريت، پيروزی عبادی در تکريت زير سوال رفته و سنی‌های عراق را به اين نتيجه رسانده که دولت مرکزی برای بازپسگيری موصل ضعيف و نا کارآمد است.

شهر تکريت به عنوان قلب مردم سنی در عراق شناخته می‌شود.

ديروز دولت عبادی به مردم برای دفاع از جان و مال‌شان اطمينان داد. عبادی در بيانيه‌ای به نيروهای امنيتی فرمان داد تا تمام قانون‌شکنان را دستگير کنند.

سخنگوی دولت رفيد جبوری نيز اعلام کرد:«جان و مال مردم اولويت ماست، چه در اين عمليات و چه در باز پسگيری نقاط ديگر عراق.»

نمايندگان سنی مجلس عراق در بازديد از تکريت، با انتقاد از وضعيت اين‌ شهر، آن را خارج از کنترل دانستند.

منابع خبری گزارش می‌دهند که از تکريت تنها ويرانه‌ای بر جا مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 94

    […] یمن صلیب سرخ: ارسال کمک‌های اضطراری با مشکل روبرو شد عراق رویترز: موجی از غارت و کشتار تکریت را فرا گرفته است […]

  • حمید

    خیلی هم کار خوبی میکنن واسه انداختن ترس و دلهره بر دل دشمنان

  • اسماعیل

    این خبر چنان با آب و تاب نوشته شده کردم میگه اینها بی گناه بودند و الان تجاوزکارانه مسلحانه شیعی هستند.تا کی دروغ !!! چرا تجاوز داعش این چنین نبود!!!! سر بریدند کشتند تجاوز کردند هیچ خبری مخابره نشد.الان کاسه داغتر از آش شدی

  • دهوند

    ای کسانی که به اسلام ایمان آورده اید بدانید در همین شهرهای تکریت و جلولا و ... مجاهدان و سپاهیان اسلام در قرن هفتم میلادی بسیار بیشتر و وحشتناک تر و بیرحمانه تر از داعش و بوکوحرام و القاعده و اینها جنایت کردند. مسلمانان وحشی مثل مور و ملخ از بیابانهای عربستان به هر سمت که حمله بردند به جان و مال و ناموس مردم رحم نکردند. ای شیعیان ، ای موالی ! بدانید آن بیت المالی که می گویید امام اول با عدالت و به تساوی تقسیم میکرد، دارایی ها و ناموس شما بودند که تقسیمشان میکرد و شما به آن افتخار می کنید ! بدانید که هجر بن عدی و عمار یاسر هم از فرماندهانی بودند که جنایت و غارت و دست درازی به ناموس شما کردند. برایشان گریه می کنید ؟ ای بدبخت های نادان ! نادانی و خواری و خفت تا کی ؟ بردگی تا کی ؟ تا کی برای جنایتکاران و متجاوزان به ناموس خود عزاداری می کنید ؟ بیدار شوید و به خود آیید . تا کی می خواهید موالی باشید ؟ این از جمهوری اسلامی، آن از القاعده ، آن حکومت اسلامی عربستان ، آن بوکوحرام، این داعش، آن هم از مسلمانان کابل که دختر بی گناهی را با تهمت قرآن سوزی با بی رحمی تمام و بطرزی دلخراش کشتند و آتش زدند. تا کی در خواب غفلت و جهل و تعصب هستید ؟ برای چه ؟ سودش را کی می برد ؟ مردم بی نوای ایران انقلاب کردند و کشور را به دست مشتی آخوند و حزب الهی بی وجدان دادند ببینید کارشان به کجا کشید. صدور زن و دختر و ناموسشان به دبی و امارات عربی و .... تا مالزی ! ثروتشان هم به کیسه آخوندهای حکومتی و فرماندهان سپاه و دارو دسته داخلی و خارجیشان سرازیر است و این مردم گرسنه اند ! بر سر توزیع بسته های غذا در اول ریاست جمهوری شیخ حسن روحانی دیدید چه افتضاحی ببار آمد ؟ صدقه خورها ثروت مردم را تاراج میکنند ولی کار مردم به کجا کشید ؟

  • جواد

    قابل پیش بینی بود که نیروی تحت فرمان اخوند چه در عراق میکند

  • بهنام

    شبه نظامیان وحشی شیعه هیچ چیزی از گروه داعش در جنایت و قتل و غارت و تجاوز کم ندارند و جالب اینجاست که تمامی این جنایتها تحت لوای دین مبینشان یعنی اسلام صورت میگیرد . دینی من در آوردی که خشونت جزء لاینفک آن بوده و محمد با آیات من در آوردیش به نام خداوند ، فتنه ای به پا کرده که تا ابدیت جاریست .

  • شاهین امینی

    فعلاّ که اصلاح طلبان  چهره امام زمان را در حاج قاسم دیده اند

  • بکتاش مشفق

    این کار شبه نظامیان عراق و ایران بحران را در منطقه بیشتر میسازد و باعث عقده مند شدن سنی های دولت عراق در بازپسگیری نقاط از دست رفته عراق میانجامد ....