ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حوثی‌های یمن آمادگی خود را برای مذاکرات صلح اعلام کردند

حوثی‌ها می‌گویند که اگر حملات هوایی عربستان متوقف شود، مذاکره خواهند کرد. لاریجانی نیز گفته است موضع ایران «حل مسئله از طریق گفت‌وگوهای ملی و داخلی» بین طرفین است.

شبه‌نظامیان حوثی گفته‌اند که اگر حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن متوقف شود، مذاکره خواهند کرد. علی لاریجانی نیز گفته است که موضع ایران در مورد بحران یمن «حل مسئله از طریق گفت‌وگوهای ملی و داخلی» بین طرفین است.

یک عضو ارشد شورشیان شیعه روز یکشنبه ۵ آوریل / ۱۶ مارس گفت که حوثی‌ها آماده‌اند که تا در مذاکرات صلح شرکت کنند، به این شرط که کمپین حملات هوایی به رهبری عربستان متوقف شود و کشورهای «غیر متهاجم» بر روند مذاکرات نظارت کنند.

صالح الصماد، از فرمانده‌های ارشد حوثی‌ها، این پیشنهاد را درست پس از درخواست روسیه برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوعیت بحران یمن، مطرح کرده است.

روسیه و صلیب سرخ جهانی، خواستار توقف فوری، تخلیه غیرنظامیان و انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن شدند. روسیه خواستار ارائه پیش‌نویس قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده تا بر اساس آن حمله‌های هوایی معلق شود و غیرنظامی‌ها و دیپلمات‌ها از یمن خارج شوند.

نیروهای مخالف شورشیان شیعه و طرفدار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، روسیه و ایران را متهم می‌کنند که در جهت منافع حوثی‌ها عمل می‌کنند.

منصور هادی، شش ماه پیش به دلیل شورش حوثی‌ها از پایتخت خود در صنعا به شهر عدن گریخت و ۱۲ روز پیش نیز به دنبال کودتای نظامی نیروهای حامی علی عبدالله صالح (رئیس‌جمهور پیش از منصور هادی) و حمله نظامی دو جنگنده به قرارگاهش از عدن به عربستان سعودی رفت.

صالح الصماد، که پیش از شورش شیعیان یمن، مشاور منصور هادی بوده، در ایمیل به رویترز گفته است که در جریان این مذاکرات صلح پیشنهادی، حوثی‌ها بازگشت مجدد منصور هادی به‌قدرت را نمی‌پذیرند.

الصماد در بخش دیگری از پاسخ‌هایش به پرسش‌های رویتز گفته است: «ما هنوز بر سر مواضع قبلی خود در باره گفت‌وگو هستیم، و با وجود هر آنچه تاکنون روی‌داده خواهان ادامه یافتن مذاکرات هستیم و می‌خواهیم براساس احترام به‌طرف مقابل این مذاکرات ادامه یابد، و تنها شرط ما برای این امر خاتمه یافتن تجاوزها به یمن و نشستن بر سر میز مذاکرات است.»

پس از شورش حوثی‌ها در صنعا، سازمان ملل برای صلح بین طرفین رایزنی کردن اما این مذاکرات صلح بین حوثی‌ها و منصور هادی شکست خورد.

الصماد همچنین خواسته که جلسات گفت‌وگوهای صلح به شکل عمومی برای مردم یمن پخش رسانه‌ای شود تا آن‌ها بفهمند چه کسانی مقابل رسیدن به صلح ایستاده‌اند.

لاریجانی: پاکستان وارد جنگ یمن نشود

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، گفته است موضع ایران درباره بحران یمن «حل مسئله از طریق گفت‌وگوهای ملی و داخلی» بین طرفین است.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان، شب ۱۶ فروردین ماه با لاریجانی تلفنی صحبت کرده است و گفته که روز دوشنبه در جلسه مشترک مجلس و سنای پاکستان، بحران یمن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته صادق، پاکستان قصد مداخله در هیچ طرف این جنگ را ندارد، خواهان برقراری آرامش در منطقه است.

لاریجانی در این گفت‌وگو با اشاره به توافق‌های اخیر ایران و ۱+۵ در لوزان گفته است که: «این گونه توافق‌ها در جهت ثبات منطقه‌ای و اتحاد بین مسلمانان به کار گرفته خواهد شد.»

لاریجانی ضمن تقدیر از مواضع رییس مجلس ملی پاکستان در خصوص عدم مداخله نظامی در جنگ یمن گفت است که: «ایران با هرگونه مداخله ارتش کشورهای منطقه از جمله پاکستان مخالف است و آن را به زیان ملت مسلمان پاکستان می‌داند و موضع ایران، حل مسئله یمن از طریق گفت‌وگوهای ملی داخلی طرفین است و هرگونه مداخله‌ای می‌تواند موضوع را پیچیده‌تر کند.»

سازمان ملل متحد می‌گوید که در دو هفته گذشته پیش از ۵۰۰ نفر در یمن کشته و نزدیک به ۱۷۰۰ نفر زخمی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    حالا که دیدند پدرشان دارد زیر بار بمباران در می آید به شکر خوری افتاده اند و التماس میکنند تا بلکه نابود نشوند و این شکر خوری ها دیگر هیچ فایده ای ندارد .