ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر یک‌ روزه اردوغان به ایران آغاز شد

در حالی که از چند روز پیش گروهی از نمایندگان مجلس ایران به‌دلیل سخنان اردوغان علیه نقش جمهوری اسلامی در منطقه خواهان لغو سفر او به ایران شده بودند، رئیس‌جمهوری ترکیه وارد تهران شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۸ فروردین‌ماه همراه با هيأتی بلندپایه وارد تهران شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان چندی پیش علیه نقش ایران در رویدادهای منطقه سخن گفته بود و گروهی از نمایندگان مجلس خواهان لغو سفر او به ایران شده بودند.

روحانی در کاخ سعدآباد از اردوغان استقبال کرد- عکس از آرشیو

اردوغان در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران قرار گرفت.

این سفر یک روزه به دعوت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران صورت گرفته است. روحانی در سعدآباد از اردوغان استقبال کرد.

در این سفر قرار است اردوغان با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کند و با مقامات ایرانی درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رویدادهای سوریه، عراق و یمن گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان در روز پنج‌شنبه ۶ فروردین‌ماه در سخنانی ایران را به «تلاش برای تسلط بر خاورمیانه» متهم کرد و گفت آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل اقدامات ایران به ستوه آمده‌اند.

او همچنین از حمله‌های هوایی عربستان و متحدان‌اش به یمن حمایت کرد و خواهان خروج «ایران و گروه‌های تروریستی» از یمن شد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها، شورشیان شیعه یمن حمایت می‌کند.

در واکنش به این سخنان، ابتدا اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران خواهان لغو سفر اردوغان به ایران شد و سپس مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، کاردار ترکیه را در غیاب سفیر این کشور برای پاسخگویی درباره گفته‌های اردوغان به وزارت خارجه ایران فراخواند. اردوغان هم در فرودگاه آتاتورک در استانبول در پاسخ به نمایندگان منتقد مجلس ایران گفته بود که آن‌ها در سطح او نیستند.

پس از این گفته اردوغان، بار دیگر محمدحسن آصفری، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اعتراض گفت: «ملت ایران هیچ نیازی به ترکیه ندارد و آن‌ها چیزی ندارند که به ما کمک کنند.» آصفری از حسن روحانی خواست تا شخصاً پاسخ آن‌چه او «اهانت آقای اردوغان» نامید بدهد و «برخورد دیپلماتیک قاطعی با اردوغان صورت گیرد». با این حال حسن روحانی پاسخی به این سخنان نداد.

گسترش همکاری‌های دو کشور

وزیران ترکیه و ایران نیز نشست‌هایی خواهند داشت و تلاش خواهند کرد که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به رقم ۳۰ ميليارد دلار در سال جاری ميلادی برسد.

ایران برنامه‌هایی در بخش‌های انرژی، پتروشيمی و گسترش شبکه ريلی و تجهيز بنادر جنوبی دارد که زمينه‌هایی را برای حضور سرمايه‌گذاران ترکيه فراهم می‌سازد. تنها در بخش پتروشيمی، رقم طرح‌های ایران برای اجرا ۷۰ ميليارد دلار اعلام شده و این کشور قصد دارد سرمایه‌گذاران ترکیه را به آن جذب کند.

در زمینه حمل و نقل نيز تهران و آنکارا قصد همکاری دارند و می‌خواهند خط آهن بین دو کشور را گسترش دهند.

ابراهيم کالين، سخنگوی رياست‌جمهوری ترکيه تفاهم هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ که منجر به لغو تحریم‌ها شود را عاملی برای ایجاد فرصت‌های جدید برای ایران، منطقه و ترکیه دانست و گفت: «ترکيه به‌عنوان کشور همسايه شريک تجاری مهمی برای ايران بوده و تهران تأمين‌کننده بخش مهمی از انرژی آنکارا است.»

نخستين نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور در جريان سفر خردادماه سال گذشته حسن روحانی به آنکارا برگزار شده بود.

رجب طیب اردوغان در بهمن ۱۳۹۲ نیز به ایران سفر کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.