ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان: تحریم‌ها علیه ایران به‌طور مشروط لغو خواهند شد

در روزهای اخیر رهبر و رئیس‌جمهوری ایران از لغو فوری تحریم‌ها همراه با توافق هسته‌ای احتمالی سخن گفته‌اند اما دولت آلمان می‌گوید تحریم‌ها بدون قید و شرط لغو نخواهند شد.

آلمان و پنج کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند در لوزان سوئیس با ایران به یک تفاهم هسته‌ای رسیدند تا مذاکرات خود را بر اساس آن ادامه دهند. اکنون رهبران ایران پس از گذشت بیش از یک هفته از این مذاکرات خواستار لغو فوری تمامی تحریم‌ها در صورت توافق هسته‌ای شده‌اند. برلین اما نرمشی در این زمینه نشان نمی‌دهد.

به‌گزارش رویترز، دولت آلمان در برابر خواست جامعه اقتصادی این کشور و رهبران ایران برای لغو فوری تحریم‌ها علیه تهران می‌ایستد.

سوسن شبلی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان که فلسطینی‌تبار است، جمعه ۱۰ آوريل / ۲۱ فروردين در برلین گفت «تحریم‌ها [علیه ایران] زمانی لغو خواهند شد که ایران شرایط توافق را به اجرا گذارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن‌ها را تأیید کند.»

او افزود: «این‌که چه روزی این اقدام (لغو تحریم‌ها) صورت خواهد گرفت بسته به ایران دارد.»

واکنش این مقام وزارت خارجه آلمان به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و خواست انجمن خاورمیانه و خاور نزدیک اقتصاد آلمان (Numov) است.

انجمن خاورمیانه و خاور نزدیک اقتصاد آلمان خواهان لغو تحریم‌ها علیه ایران است. راینر سیله، رئیس آن شهریورماه گذشته در جشن ۸۰ سالگی این انجمن در وزارت اقتصاد آلمان گفته بود: «اقتصاد آلمان چشم امید به مذاکرات جاری برای پایان تحریم‌ها علیه ایران بسته است.»

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ آوريل / ۲۰ فروردين‌ماه پس از یک هفته سکوت درباره تفاهم هسته‌ای لوزان گفت: «تحریم‌ها باید در همان روز توافق به‌طور کامل لغو شوند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در همان روز به‌مناسبت «روز ملی فن‌آوری هسته‌ای» اعلام کرد که این کشور هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد مگر آن‌که در نخستین روز اجرا تمام تحریم‌های اقتصادی در‌‌ همان روز لغو شود.

بر اساس تفاهم صورت گرفته در لوزان بازرسی‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تضمین کنند که استفاده ایران از انرژی هسته‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. بر همین اساس لغو تحریم‌ها نیز گام به گام خواهد بود، موضوعی که ایران آن را چنین قلمداد نکرده و لغو تحریم‌ها را فوری می‌داند.

سوسن شبلی با اشاره به موارد مورد توافق که به‌عنوان دستیابی به موفقیت در مناقشه هسته‌ای با ایران عنوان شد، می‌گوید: «ما تاکنون درباره تعیین زمان در چند ماه و یا چند روز [برای لغو تحریم‌ها] صحبتی نکرده‌ایم.»

کریستیانه ویرتس، معاون سخنگوی دولت آلمان نیز می‌گوید تعهدات ایران باید قابل اثبات باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    با کاغذ پاره خواندن تحریمها توسط نوچه شان احمدی نژاد ، فکر میکردند میتوانند بمب را بسازند ! ولی دیدند تحریم جدی است و تغییر تاکتیک دادند و ظریف و رفسنجانی وروحانی و ... را فراخواندند تا با مذاکره و فتوای اتمی و متوقف کردن موقتی غنی سازی و کلاهک سازی ٬ تحریمها لغو شود بعدا دوباره موشک و بمب را بسازند! ولی اشتباه کرد ند و غرب تحریمها را بسادگی و بدون انجام کاری لغو نمی کند.! چه کسی جوابگوی این بیخردیها و نابودی میلیاردها دلار میباشد؟

  • nader

    شتر در خواب بیند پنبه دانه ... بساط بمب و موشک را جمع کنید تا تحریمها لغو شود .. پرده ها بالا رفته و دستها رو شده.... باشعار و دروغ و مخفیکاری و کتمان و تهدید چیزی تغییر نخواهد کرد....