ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار تاریخی: کاسترو و اوباما دست یکدیگر را فشردند

باراک اوباما در آغاز اجلاس سران قاره آمريکا و در ديدار با رهبران این قاره گفته روزهای دخالت ما در نيمکره جنوبی اين قاره به سر آمده است.

در آستانه اجلاس سران قاره آمريکا، باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا و رائول کاسترو همتای کوبايی‌اش دست يکديگر را فشردند و خوش و بش کردند.

احتمال می‌رود که با وجود تمام تلاش‌ها اوباما و کاسترو ديدار مشترکی نداشته باشند

هفتمین دوره اين اجلاس که در پاناما در حال برگزاری است، قرار است نقطه عطفی باشد برای از سرگيری روابط ديپلماتيک دو کشور و ممکن است سران دو کشور آمريکا و کوبا روز شنبه ۱۱ آوريل، در نشستی رسمی و دوجانبه با يکديگر ديدار کنند.

باراک اوباما در آغاز اين اين اجلاس و در ديدار با رهبران قاره آمريکا گفت: «روزهای دخالت ما با استفاده از مصونيت خود در نيمکره جنوبی اين قاره به سر آمده است.»

او همچنين نسبت به بهبود روابط تجاری و اقتصادی آمریکا و کوبا نيز ابراز اميدواری کرد.

رئيس جمهوری کلمبيا، خوان مانوئل سانتوس سخنان اوباما را ستايش کرد و گفت اقدام اوباما برای بهبود رابطه با کوبا می‌تواند به اين زخم کهنه را ترميم کند.

برخی مقامات رسمی آمريکا گفته‌اند احتمال می‌رود که با وجود تمام تلاش‌ها اوباما و کاسترو ديدار مشترکی نداشته باشند.

ونزوئلا، چوبی لای چرخ آمریکا و کوبا

اين اجلاس حاشيه جنجالی ديگری هم دارد و آن حضور نيکلاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا است. روابط آمريکا و ونزوئلا بسیار پرتنش شده است. اوباما چندی پيش ونزوئلا را تهديدی علنی برای امنيت آمريکا دانست و بسياری از مقام‌های بلند پايه اين کشور را با فرمان خود تحريم کرد.

بسياری از مردم پاناما عليه حضور نيکلاس مادورو در اين اجلاس تجمع کردند.

مادورو گفت با حضورش در پاناما می‌خواهد «رويدادی تاريخی» رقم بزند.

ونزوئلا از متحدان کوبا در منطقه است و انتظار می‌رود سايه ونزوئلا بر نشست احتمالی اوباما و کاسترو احساس شود.

ونزوئلا از متحدان کوبا در منطقه است و انتظار می رود سايه ونزوئلا بر نشست احتمالی اوباما و کاسترو احساس شود

با این حال، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، باراک اوباما و همتای کوبايی او رائول کاسترو، گام مشترکی برای رفع بی‌اعتمادی در دهه‌های گذشته و تلاش برای بازگرداندن روابط ديپلماتيک برداشته‌اند.

اکنون و تنها چهار ماه پس از اعلام اينکه دو کشور قصد کاهش تنش و افزايش تجارت را دارند، قرار است نشست مشترکی ميان اوباما و کاسترو در اجلاس کشورهای قاره امريکا برگزار شود.

يک مقام رسمی کاخ سفيد به رويترز گفت اوباما قبل از ترک واشنگتن تلفنی با کاسترو صحبت کرد. اين دو کشور برنامه‌های متفاوتی در طول اجلاس دارند با اين حال هر دو کشور در آغاز نشست در جمعه ۱۰ آوريل حضور خواهند داشت.

از سال ۱۹۵۹ پس از فتح هاوانا به دست کاسترو و چريک‌های همراهش اين دو کشور ملاقات رسمی نداشته‌اند.

وزرای خارجه دو کشور در حاشيه نشست هاوانا روز پنجشنبه ديدار کردند. آخرين ديدار وزاری خارجه دو کشور به سپتامبر ۱۹۵۸ باز می‌گردد.

کری و رودريگوئز بيش از دو ساعت در نشستی مشترک صحبت کردند. يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا از اين نشست را همراه با «بحث‌های طولانی و بسيار سازنده» توصيف کرد و گفت پيشرفت‌های بسياری حاصل شده است.

ستایش از اوباما

به نظر می‌رسد اوباما در اولين اقدام مهم خود قصد دارد کوبا را از ليست کشورهای حامی تروريسم خارج کند. ورود کوبا به اين ليست تنش ميان دو کشور را تشديد کرده بود و عملاً هر اقدام تجاری ميان دو کشور را ناممکن ساخته است.

يکی از دستياران کميته روابط خارجی مجلس سنای ايالات متحده روز پنجشنبه گفت وزارت خارجه تأکيد زيادی برای خروج کوبا از ليست کشورهای حامی تروريسم داشته است.

با وجود احتمال زياد برای بهتوافق رسیدن دو کشور، بعيد است اوباما اقدامات خود در قبال کوبا را در اين نشست رسماً اعلام کند.

ستايش‌های زيادی از سياست های جديد اوباما نسبت به کوبا در منطقه شده، با اين حال مناقشه زيادی بر سر اعمال تحريم‌های جديد اوباما بر ونزوئلا يعنی نزديک‌ترين متحد کوبا نيز درگرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    باراک حسین اوباما اینبار در مقابل رائول کاستروی کمونیست جنایتکار تعظیم کرد. این *** آبرو و حیثیت آمریکا را بر باد داده و کسانیکه به این *** رأی دادند (البته سرمایه های میلیاردی خارجی هم بود) از خود باراک حسین هم *** تر بودند. یادم هست که یک کمونیست ایرانی درآمریکا با چه شوری برای این *** (اجازه لازم است بگویم کمونیست ـ مسلمان ؟) قلم فرسائی میکرد. بزودی تعظیم بعدی در مقابل مادورو، خامنه ای، حسن فریدون (روحانی)،.....را هم خواهیم دید. برای همین است که نویسنده، فیلمسازو روزنامه نگار آمریکائی Bill Whittle شخص بنیامین نتانیاهو ( https://www.youtube.com/watch?v=JOtzWwmaGfM) را رهبر جهان آزاد نامیده و حقوق دادن، نویسنده و روزنامه نگار کانادائی Ezra Levant نخست وزیر کانادا Stephen Harper را رهبر جهان آزاد ( https://www.youtube.com/watch?v=Nbj6JTvi33c) میداند.