ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب تحریم تسلیحاتی شیعیان حوثی‌ در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای از شیعیان حوثی در یمن خواست تا از مناطق تحت اشغال‌شان از جمله صنعا خارج شوند و بدون قید و شرط به درگیری‌ها پایان دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در روز سه‌شنبه ۱۴ آوريل / ۲۵ فروردين قطعنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن هرگونه ارسال سلاح به شیعیان حوثی ممنوع اعلام شد و از حوثی‌ها خواسته شد تا مناطق تحت اشغال خود را به دولت یمن واگذارند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۴ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت به این قطعنامه که توسط کشورهای حوزه خلیج فارس و به‌ویژه اردن تهیه شده بود رأی مثبت دادند. روسیه از دادن رأی پرهیز کرد.

این قطعنامه از «تمام طرف‌های درگیر» در یمن خواسته است تا به‌منظور خاتمه هر چه سریع‌تر درگیری‌ها پای میز مذاکره بنشینند. اما از ائتلاف منطقه‌ای به‌رهبری عربستان نخواسته است تا حملات هوایی خود به یمن را متوقف کند. این حملات برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها از حدود سه هفته پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

شورای امنیت همچنین در قطعنامه خود خواسته بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را مبنی بر «تلاش دو چندان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری» را تصویب کرده است.

این قطعنامه نخستین واکنش سازمان ملل به رویدادهای یمن از آغاز حملات کشورهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان در ۲۶ مارس است، در حالی که بحران انسانی در این کشور روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود.

شورای امنیت تاکنون از رئیس‌جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی حمایت کرده است. منصور هادی با پیشروی شیعیان حوثی از مقر خود در عدن به ریاض گریخته است.

شورای امنیت از شیعیان حوثی خواسته است که «فوری و بدون قید و شرط» درگیری‌ها را متوقف کنند و از تمام مناطقی که به اشغال خود در آورده‌اند، از جمله صنعا، پایتخت یمن خارج شوند.

کشورهای منطقه با تصویب ممنوعیت ارسال سلاح به حوثی‌ها می‌توانند محموله‌های ارسالی به یمن را مورد بازرسی قرار دهند. ایران به‌عنوان مظنون در ارسال کمک‌های تسلیحاتی به حوثی‌ها شناخته شده است اما مقامات ایرانی این موضوع را رد می‌کنند.

شورای امنیت همچنین دارایی‌های عبدالمالک حوثی، رهبر شیعیان حوثی و احمد علی عبدالله صالح پسر بزرگ علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را مسدود و سفر آن‌ها به کشورهای دیگر را ممنوع کرد.

این تدابیرِ ديپلمات‌های شورای امنیت جای ترديد دارد چرا که به‌گفته کارشناسان سازمان ملل، در حال حاضر در یمن بيش از ۴۰ ميليون سلاح از همه نوع کاليبر وجود دارد و حوثی‌ها نیز اغلب به مسافرت نمی‌روند و يا حساب‌های بانکی بزرگ در خارج از کشور ندارند.

پیش از این دو تن از رهبران شیعیان حوثی و علی عبدالله صالح از سوی سازمان ملل مورد تحریم قرار گرفته بودند اما تأثیری در جریان رویدادهای یمن نداشت.

در مورد تحریم سلاح برای حوثی‌ها نیز باید گفت ایران که مظنون به کمک‌رسانی به حوثی‌هاست خود به‌دلیل برنامه هسته‌ای‌اش تحت تحریم شورای امنیت قرار دارد.

برای تصویب این قطعنامه یک هفته مذاکرات فشرده‌ای با روسیه، هم‌پیمان ایران، صورت گرفته بود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که ترجیح می‌داد تحریم تسلیحاتی «عمومی» باشد، یعنی شامل دو طرف درگیری‌ها شود و نه فقط شیعیان حوثی.

او همچنین با بیان این‌که قطعنامه شورای امنیت بر ضرورت آتش‌بس بشردوستانه تأکید نکرده است، افزود: «این قطعنامه نباید برای توجیه تشدید درگیری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»

به‌گفته ویتالی چورکین «هرج‌ومرج در یمن به سود تروریست‌های القاعده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    از روسیه خائن تر و فاسدتر در جهان ، دولتی وجود ندارد . پوتین دیکتاتور هم امروز اجازه داد تا سامانه بحث برانگیز موشکی اس 300 علیرغم تحریمهای سازمان ملل به ایران داده شود ، این در حالیست که به بهانه توافق نیم بند و در حالی که هنوز هیچیک از تحریمها برداشته نشده است این تصمیم اشتباه گرفته شده ، البته دست خیانتهای روسیه در جهان باز و همگان میدانند که تنها هدف آنها ایجاد حساسیت و بر هم زدن همین نیمچه توافق اولیه به خاطر منافع سرشار حاصل از تحریمهاست .