ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماينده مجلس ايران: توافق لوزان ضريب حمله به نطنز را افزايش می‌دهد

جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس می‌گويد که توافق لوزان «بر خلاف امنيت ملی» ايران است.

جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران می‌گويد که توافق لوزان «ضريب حمله نظامی به تأسيسات هسته‌ای نطنز را افزايش می‌دهد.»

جواد کريمی قدوسی: ما پيروز ميدان نبرد هستيم و هيچ‌گاه امتياز نخواهيم داد.

خبرگزاری فارس شامگاه چهارشنبه ۲۶ فروردين به نقل از اين نماينده مجلس نوشت که تعطيلی تأسيسات هسته‌ای در فردو، باعث افزايش احتمال حمله به تأسيسات هسته‌ای نظنز خواهد شد.

ايران کار غنی‌سازی اورانيوم را در تأسيسات هسته‌ای نطنز و فردو انجام می‌دهد.

بر پايه چارچوب تفاهم مذاکرات هسته‌ای لوزان که نيمه نخست فروردين جاری در سوئيس برگزار شد، ايران موافقت کرده است که برای ۱۵ سال در فردو غنی سازی نکرده و تحقيق و توسعه مرتبط با غنی‌سازی نيز در اين سايت انجام ندهد. همچنين در نطنز نيز تنها بايد ۵۰۶۰ سانتريفيوژ IR1   فعال باشند.

ايران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه ضرب‌الاجل از پيش تعيين شده تا ۱۰ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به اين توافق دست پيدا کنند.

مجلس پروتکل الحاقی را تصويب نمی‌کند

کريمی قدوسی در بخش ديگری از سخنانش گفته که «مجلس هيچ‌گاه پروتکل الحاقی را تصويب نخواهد کرد.» پروتکل الحاقی اجازه بازرسی‌های بيشتر از تأسيسات هسته‌ای را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌دهد.

بر پايه گزارش وزارت خارجه آمريکا از مذاکرات لوزان، تهران پذيرفته که پروتکل الحاقی را اجرا کند و به آژانس اجازه دسترسی‌های بسيار بيشتری را در رابطه با برنامه هسته‌ای خود بدهد.

اما ايران می‌گويد که اين پروتکل را پس از تصويب مجلس، به‌صورت «داوطلبانه» و«موقت» اجرا می‌کند. ايران و آمريکا پس از پايان مذاکرات لوزان روايت‌های متفاوتی از اين مذاکرات ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد طرفين هنوز تا دستيابی به يک توافق فاصله زيادی دارند.

به گفته کريمی قدوسی، توافق لوزان با «امنيت ملی» ايران «منافات» دارد.

او می‌گويد: «امروز ملت ايران بعد از ۳۶ سال در اوج عزت و قدرت قرار دارد، دچار جنگ داخلی هم نيست که بخواهد امتياز و باج به دشمن بدهد تا در مقابل، تحريم‌ها برداشته شود. باج را کسی می‌دهد که در جنگ شکست خورده باشد اما ما پيروز ميدان نبرد هستيم و هيچ‌گاه امتياز نخواهيم داد.»

اين نماينده مجلس بر اين باور است که «معيشت مردم، صنعت و کشاورزی کشور به چرخش سانتريفيوژ و فن‌آوری هسته‌ای وابسته است و نبايد گفت که چرخ زندگی مردم با چرخش سانتريفيوژهای هسته‌ای نمی‌چرخد.»

با اين حال برخی از کارشناسان معتقد هستند که ايران به فن‌آوری هسته‌ای نياز ندارد. از جمله مهران مصطفوی، متخصص اثرات تشعشعات هسته‌ای می‌گويد:‌ «اگر در جهان فقط چند کشور وجود داشته باشند که برای توليد انرژی نيازی به انرژی هسته‌ای نداشته باشند مسلماً يکی از آن‌ها ايران است.»

به گفته مصطفوی، ايران با توجه به منابع نفتی، گازی، خورشيدی و بادی برای چند سده به توليد انرژی از طريق ديگری «نياز ندارد» و «سرمايه‌های ملی بايد در بهينه ساختن تأسيسات توليد برق، خصوصاً از طريق نيروگاه‌های گازی جديد و به‌راه انداختن تأسيسات برای استفاده از انرژی‌های تجديدپذير صورت گيرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    او می‌گوید: «امروز ملت ایران بعد از ۳۶ سال در اوج عزت و قدرت قرار دارد، دچار جنگ داخلی هم نیست که بخواهد امتیاز و باج به دشمن بدهد تا در مقابل، تحریم‌ها برداشته شود. باج را کسی می‌دهد که در جنگ شکست خورده باشد اما ما پیروز میدان نبرد هستیم و هیچ‌گاه امتیاز نخواهیم داد.» او هر چه میخواهد بگوید که او مثل یک مسلمان نمیگوید. که اوج عزت و قدرت فقط از آن خالق عزت و قدرت است. او همچنین از  شکست در جنگ ۸ ساله خودش و همسایه عراقیش عبرت نگرفت  و دروغ میگوید که دچار جنگ داخلی نیست که خود و دیگر اویان ملت  ایران در داخل وجود خود در جنگ است با خود از کودکی تا لحظه  وداع از دنیا. که ملت ایران قرنها است دچار سرکوب و خفگی بوده  و هست توسط اویان سرکوبگر چه در خانه و چه در جامعه خود.