ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام حسین کشته شد»

یک مقام محلی دولت عراق گفته است عزت ابراهیم الدوری در عملیات نظامی در شمال عراق کشته شده است. آزمایش دی‌ان‌ای او برای تأیید قطعی مرگ‌اش در جریان است.

منابع محلی در استان صلاح‌الدین عراق، روز جمعه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین اعلام کردند که عزت ابراهیم الدوری، معاون اول صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق و رهبر کنونی حزب بعث شاخه عراق در عملیات نظامی در منطقه «حمیرین» کشته شده است.

عزت ابراهیم الدوری، معاون اول صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق و رهبر کنونی حزب بعث شاخه عراق

شبکه خبری العربیه، گزارش داد، رائد الجبوری، استاندار صلاح‌الدین این خبر را اعلام کرده است. با این حال نیویورک تایمز نوشته است در طول سال مقامات عراقی بارها خبر کشته شدن الدوری را اعلام کرده‌اند و تا نتیجه آزمایش دی‌ان‌ای او مشخص نشود نمی‌توان صحت این خبر را تأیید کرد. اکنون نیروهای آمریکایی در حال آزمایش دی‌ان‌‌ای جسد الدوری هستند.

العربیه همچنین تصویری از جنازه الدوری ۷۳ ساله را منتشر کرده که به او شباهت دارد.

عزت ابراهیم الدوری، مرد شماره دو حکومت عراق در دوران صدام حسین محسوب می‌شد و از جمله بلندپایه‌ترین مقامات دولت پیشین عراق بود که تحت تعقیب قرار داشت.

او معاونت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و در زمان حملات شیمیایی سال ۱۹۸۸ به حلبچه و کشتار کردها، از اعضای ارشد کمیته‌ مسئول امور آن مناطق بود.

الدوری همچنین نایب رئیس شورای رهبری انقلاب عراق بود که در دوران حکومت دیکتاتوری صدام حسین عراق را رهبری می‌کرد.

پس از سقوط بغداد، الدوری به‌شکل مخفی به نیروهای ضدآمریکایی پیوست و رهبر حزب بعث شد. او موفق شد از تور شکار سربازان آمریکایی بگریزد و جان سالم به‌در برد.

سازمان سیا برای کشتن او ۱۰ هزار دلار جایزه تعیین کرد اما هیچ‌کس نمی‌دانست الدوری کجاست و آیا هنوز زنده است یا خیر.

شبح بلند و باریک او در سوریه، در پادشاهی‌های خلیج فارس و سپس در نهایت در عراق دیده شد، جایی که سال گذشته پسرش توسط نیروهای امنیتی در استان دیالی کشته شد.

الدوری به القاعده پیوسته بود

الدوری متولد روستای الدور است. این روستا مخفیگاه صدام حسین تا دسامبر ۲۰۰۳ (آذر ۱۳۸۲) بود که سرانجام توسط نیروهای آمریکایی در همین روستا دستگیر شد.

مقامات عراقی او را «مغز متفکر گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق» می‌دانند. او با گروه «ارتش نقشبندی»، از گروه‌های شورشی فعال برای مقاومت علیه نیروهای خارجی نیز ارتباط داشت و از چند سال پیش به القاعده عراق پیوسته بود.

الدوری در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ دو پیام ویدئویی منتشر کرد و ضمن فراخواندن تمام «نیروهای ملی اسلامی» عراق به مقاومت در مقابل دولت عراق، این دولت را دست‌نشانده ایران خواند.

اگر مرگ عزت ابراهیم الدوری تأیید شود آخرین بازمانده حکومت دیکتاتوری صدام حسین، طارق عزیز وزیر امور خارجه او خواهد بود که در سال ۲۰۰۳ دستگیر شد و هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    جنایتکار کشته شد .

  • زوارکی

    ژنرالی که برای دستیابی و یا حفظ قدرت از هیچ جنایتی فروگذار نبود . چه کشتن اقوام مختلف چه کرد ، عرب ، ایرانی و امریکائی و با هر پلیدی همساز بود چه القاعده و یا داعش .

  • naseem

    ژنرالی که برعلیه متجاوزین خارجی  و عواملشان نبرد و کشته شد. 

  • جعفری

    دستهای او آلوده به خون هزاران آزادیخواه عراقی و کردهای عراقی و مردم ایراناست