ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جيسون رضائيان، قربانی جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی»

گزارشگران بدون مرز ابراز تأسف کرده که آزادی روزنامه‌نگاران زندانی به اولويت رؤسای جمهور ايران و آمريکا تبديل نشده است.

گزارشگران بدون مرز آن‌چه را که «استفاده ابزاری» از وضعيت جيسون رضائيان، روزنامه‌نگار زندانی در ايران و «قربانی کردن» اين روزنامه‌نگار در جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی ناميده، محکوم کرد.

جيسون رضائيان، روزنامه‌نگار زندانی در ايران

به گزارش سايت گزارشگران بدون مرز، جيسون رضائيان به شکل «غيرقانونی و خودسرانه» از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده و از آن تاريخ در بند امنيتی زندان اوين نگهداری می‌شود.

رضائیان نيز همچون ديگر روزنامه‌نگاران زندانی در ايران، به مدت طولانی در انفرادی‌ نگهداری شده و برای اعتراف «تحت فشار» قرار گرفته است. اعتراف‌هايی که به گفته گزارشگران بدون مرز «در دادگاه عليه او مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

جيسون رضائيان، خبرنگار روزنامه واشنگتن ‌پست که در تاريخ ۳۰ تيرماه ١٣٩٣ بازداشت شده، به «جاسوسی از طريق جمع‌آوری تصميمات کشور در مورد مسائل سياست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم» متهم شده است.

آمريکا اتهامات رضائيان را «بی‌پايه و اساس» می‌داند.

بيشتر بخوانيد: آمريکا اتهامات جيسون رضائيان را «بی‌پايه و اساس» توصيف کرد

رضا معينی مسئول بخش ايران گزارشگران بدون مرز می‌گويد: «اين امری تصادفی نيست که از تاريح ۱۴ فروردين و در پی توافق ميان ايران و کشورهای ۱+۵ درباره مسأله هسته‌ای، ماجرای جيسون رضائيان به مسأله روز مخالفان اين توافق و عادی‌سازی روابط ايران با جامعه جهانی تبديل شده است.»

ايران و شش قدرت جهانی روز ۱۳ فروردين پس از چند دور مذاکره به چارچوب‌های تفاهم هسته‌ای دست يافتند.

به گفته رضا معينی، جيسون رضائيان از آغاز برای «بهره‌برداری سياسی» در جنگ قدرت ميان جناح‌های حکومت ايران بازداشت و زندانی شد.

مسئول بخش ايران گزارشگران بدون مرز ابراز تأسف کرده که حقوق بشر و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی به اولويت رؤسای جمهور ايران و آمريکا تبديل نشده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گويد خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط جيسون رضائيان و همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران است.

بر پايه اين گزارش تاکنون ۴۰۰ هزار نفر طومار درخواست آزادی جيسون رضائيان را که از سوی گزارشگران بدون مرز نيز حمايت می‌شود، امضا کرده‌اند.

نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کريستين امانپور، مارتين بارون و جون هوگ رئيس نشنال کلوپ پرس، کريستف دولوار دبير اول گزارشگران بدون مرز، نيز طی نامه‌ای به صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

محکوميت دو فعال رسانه‌ای با تابعیت دوگانه در ايران

افزون بر جيسون رضائيان، دو فعال رسانه‌ای ديگر نيز که مليت دوگانه دارند در ايران زندانی هستند. رؤيا صابری‌نژاد نيکبخت، دارای مليت بريتانيايی است و فريده شاهگلی، دارا مليت آلمانی، اين دو به دليل فعاليت در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن در صفحه فيس‌بوک خود بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

رؤيا صابری‌نژاد در دادگاه نخست از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ۲۰ سال زندان محکوم شد. اما اين حکم به‌تازگی از سوی دادگاه تجديدنظر به پنج سال کاهش يافته است. فريده شاهگلی نيز در تاريخ ٣١ ارديبهشت ماه ١٣٩٣ برای سپری کردن سه سال محکوميت روانه زندان اوين شد.

گزارشگران بدون مرز می‌گويد ايران يکی از «سرکوبگرترين» کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است و در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۵ ، اين کشور از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.