ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حضور برجسته زنان در جشنواره فیلم کن

اسامی هیأت داوران جشنواره فیلم کن اعلام شد. چهار زن و پنج مرد سینماگر از چهره‌‌های سینمای جهان درباره ۲۰ فیلم نظر می‌دهند. سینمای ایران با دو فیلم در بخش‌های جانبی حضور دارد.

برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن اسامی هیأت داوران را اعلام کرده‌اند. زنان در این دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا حضور برجسته‌ای دارند: چهار زن و پنج مرد به ریاست برادران کوئن، داوری درباره ۲۰ فیلم را به عهده گرفته‌اند.

همراهی هفت سینماگر شاخص با برادران کوئن

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن روز گذشته اعلام کردند که در مجموع هفت سینماگر که به گفته آنان از «چهره‌های شاخص» سینمای جهان‌اند، برادران کوئن را در هیأت داوران جشنواره فیلم کن همراهی می‌کنند.

حضور برجسته زنان در جشنواره فیلم کن: سوفی مارسو، بازیگر فرانسوی

سوفی مارسو (بازیگر فرانسوی)، سیه‌نا میلر (بازیگر بریتانیایی) و روسی دی پالما (بازیگر اسپانیایی) از اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۵ هستند.

زاویه دولان، فیلمساز جوان و خوش‌آتیه کانادایی که سال گذشته با فیلم «مامان» توجه منتقدان سینمایی را برانگیخت و جایزه ویژه هیأت داوران کن را هم به دست آورد، این‌بار جزو هیأت داوران جشنواره فیلم کن است.

دی پالما، بازیگر اولین فیلم‌های موفق پدرو آلمودوار و گی‌یرمو دل تورو، کارگردان مکزیکی از دیگر اعضای هیأت داوران شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن هستند.

گی‌یرمو دل تورو یک سینماگر شناخته‌شده در کن است. «کرونوس» اولین فیلم بلند داستانی او در سال ۱۹۹۳ در هفته منتقدان کن نمایش داده شد و با «هزار توی پن» که در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درآمد، خود را به عنوان یک سینماگر صاحب‌سبک شناساند.

جیک جیلنهال، بازیگر آمریکایی نیز در هیأت داوران کن حضور دارد. پیش از این فیلم «زودیاک» به کارگردانی دیوید فینچر و با نقش‌آفرینی او در سال ۲۰۰۷ در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بود.

روکیا ترائوره، خواننده و ترانه‌سرای اهل مالی نیز جزو کسانی‌ست که تصمیم می‌گیرند نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به کدام فیلم تعلق می‌گیرد.

حضور برجسته سینمای فرانسه

حضور برجسته سینمای فرانسه در کن: «اران» ساخته ژاک اودیار

در این دوره از جشنواره فیلم کن سینمای فرانسه حضور برجسته‌ای دارد. از میان ۲۰ فیلمی که بر سر به دست آوردن نخل طلا با هم رقابت می‌کنند، ۱۰ فیلم از سینمای فرانسه است یا با مشارکت فرانسوی‌ها ساخته شده است.

ژاک اودیار که پیش از این با «زنگار و استخوان» در کن شرکت داشت، با فیلم «اران» (Erran) به کن بازمی‌گردد. مای‌ ون، فیلمساز زن فرانسوی با درام «پادشاه من»، استفان بریز با فیلم «یک مرد ساده» و همچنین والری دونزلی با فیلم «مارگارت و ژولین» (Marguerite and Julien) از فیلمسازان برجسته فرانسوی‌اند که در این دوره از کن با هم رقابت می‌کنند.

«جوانی» سورنتینو در کن

نمایی از فیلم «جوانی» تازه‌ترین ساخته سورنتینو

سینماگران آمریکایی، ایتالیایی و آسیایی هر یک با سه فیلم در بخش اصلی شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن حضور دارند: گاس ون سنت که از کارگردانان محبوب جشنواره فیلم کن است با فیلم «دریای درختان» (The Sea of Trees) به کن برمی‌گردد. درام جنایی «قاتل حرفه‌ای» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو و «کارول» (Carol) به کارگردانی تاد هینز با «دریای درختان» ون‌ سنت رقابت می‌کنند.

«آدمکش» (The Assassin) به کارگردانی هو سیائو-سین، «کوه‌ها شاید حرکت کنند» (Mountains May Depart) به کارگردانی جیا ژانکه و «خواهر کوچک ما» (Our Little Sister) ساخته هیروکازو کوره-ادا فیلمساز ژاپنی به نمایندگی از سینمای آسیا در این دوره از کن حضور دارند. پیش از این هیروکازو کوره-ادا در سال ۲۰۱۳ جایزه داوران کن را از آن خود کرده بود.

نانی مورتی با فیلم «مادرم»، ماتیو گارون با فیلم قصه قصه‌ها «(The Tale of Tales) و پائولو سورنتینو با فیلم «جوانی» به نمایندگی از ایتالیا در کن حضور دارند.

سورنتینو پیش از این با فیلم «زیبایی بزرگ» اسکار فیلم خارجی‌زبان ۲۰۱۴ را به دست آورده است. فیلم «جوانی» تازه‌ترین فیلم این فیلمساز سرشناس سینمای ایتالیایی ششمین فیلمی‌ست که از او در کن به نمایش درمی‌آید.

«ناهید» و «کشتارگاه» از ایران

پژمان بازغی و ساره بیات در صحنه‌ای از فیلم «ناهید»

فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم کن است. این فیلم در بخش «نوعی نگاه» این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

ایزابلا روسلینی بازیگر ایتالیایی - آمریکایی ریاست داوران بخش «نوعی نگاه» این دوره جشنواره کن را به عهده دارد.

در بخش سینه‌فونداسیون نیز ۱۸ فیلم (۱۴ فیلم داستانی و چهار انیمیشن) نمایش داده می‌شوند. «کشتارگاه» به کارگردانی بهزاد آزادی از دانشگاه هنر تهران یکی از فیلم‌های این بخش است. امسال در مجموع ۱۶ کشور از چهار قاره در بخش سینه فونداسیون حضور دارند. این فیلم‌ها از میان ۱۶۰۰ اثر انتخاب شده است.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن ۱۳ مه کارش را آغاز می‌کند و تا ۲۴ مه نیز ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 95

    […]  حضور برجسته زنان در جشنواره فیلم کن رادیو زمانه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن اسامی هیأت داوران را اعلام کرده‌اند. زنان در این دوره مهم‌ترین جشنواره سینمایی اروپا حضور برجسته‌ای دارند: چهار زن و پنج مرد به ریاست برادران کوئن، داوری درباره ۲۰ فیلم را به عهده گرفته‌اند. […]