ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای دولت اسد مبنی بر قتل‌عام غيرنظاميان در شمال غرب سوریه

درگیری‌ها در شمال سوریه بالاگرفته است. تلویزیون دولتی از قتل‌عام غیر نظامیان در شهر سقوط کرده جسر الشغور می‌گوید، دیدبان حقوق‌بشر سوریه اما این ادعا‌ها را رد می‌کند.

تلويزيون دولتی سوريه يکشنبه ۲۶ آوريل/ ششم ارديبهشت اعلام کرد که پيکارجويان اسلام‌گرا پس از تصرف شهر کليدی «جسر الشغور» در شمال اين کشور، دست به کشتار فجيع ساکنان آن زدند. ناظران جنگ سوريه اما می‌گويند تنها حاميان دولت بازداشت شده‌اند و هيچ‌کس کشته نشده است.

با حمله شورشيان به مواضع نيروهای دولتی، جبهه اصلی نبرد به دشت‌های کشاورزی جنوب شهر جسر الشغور کشيده شده است

به گزارش خبرگزاری رویترز، جبهه النصره، شاخه القاعده سوريه ديروز شنبه، برای اولين‌بار طی چهار سال گذشته و در طول جنگ داخلی سوريه موفق به تصرف «جسر الشغور» شد. شهری نزديک به استان ساحلی «لاذقيه» که اهميتی حياتی برای بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوريه دارد.

اکنون تلويزون دولتی سوريه به نقل از يک منبع نظامی می‌گويد: «گروه‌های تروريست پس از ورود به شهر جسر الشغور به قتل‌عام هولناک شهروندان دست زدند.»

با اين حال ديدبان حقوق بشر سوريه که در لندن مستقر است و با استفاده از منابع محلی گزارش‌هايی از جنگ فرسايشی سوريه را منتشر می‌کند، درباره ادعای «قتل‌عام» گفته «تنها حاميان دولت بازداشت شده‌اند و تا اين لحظه هيچ منبعی تأييد نکرده که آنها [پیکارجویان] کسی را کشته‌اند.»

رامی عبدالرحمان، بنيان‌گذار اين گروه مدافع حقوق بشر گفته «اگر ما می‌دانستيم که مردم به دست آنها کشته شدند، حتماً گزارش می‌‌کرديم.»

درگیری‌های شدید در استان ادلب

همچنين به گفته او تا کنون هيچ زن يا کودکی نيز دستگير نشده است.

بنابر اين گزارش همچنان درگيری‌های سنگينی در جنوب شهر جسر الشغور در جريان است و دست‌کم ۲۷ تن در پی عمليان جت‌های ارتش سوريه کشته شدند. افراد کشته شده عمدتاً پيکارجويان مخالف دولت بودند. خبرگزاری آسوشیتدپرسس می‌گوید ۲۰ تن از اين افراد از اعضای گروه‌های اسلامگرای شورشی بودند.

در حال حاضر با حمله شورشيان به مواضع نيروهای دولتی، جبهه اصلی جنگ به دشت‌های وسيع کشاورزی در سه کيلومتری جنوب اين شهر کشيده شده است.

درگيری‌ها بر سر تصرف جسر الشغور از چهار روز پيش، چهارشنبه آغاز شده بود که به عقب‌نشينی نيروهای دولتی انجاميد. اگرچه آنگونه که تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد، دولت عمليات گسترده‌ای را برای عقب‌راندن شورشيان آغاز کرده که در يک مورد با حمله هواپيماهای جنگی، ارتش توانسته يک کاروان از خودروهای پيکاجويان را بمباران کند.

جسر الشغور در نزديکی مرز ترکيه و در استان ادلب قرار دارد، جايی که چندی پيش جنگجويان جبهه النصره توانسته بودند، مرکز آن يعنی شهر ادلب را تصرف کنند.

تشکیل «ارتش فتح»

پيشروی‌های اخير در استان ادلب، زمينه‌‌ساز اتحاد پاره‌ای از گروه‌های پيکارجو اسلام‌گرا شده که اکنون زير نام«ارتش فتح» گردهم آمده‌اند. ارتشی که از به هم پيوست گروه‌هايی همچون جبهه النصره، جنبش احرار الشام و جند الاقصی سازمان يافته‌ است.

نام ارتش فتح اشاره‌ای است به عزم اين اتحاد تازه تأسيس برای فتح کامل استان ادلب.

پس از سقوط شهر ادلب، دولت سوريه ترکيه را متهم به حمايت از شورشيان کرد. استانبول اما اين اتهامات را تکذيب می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آریا

    واقعا دستخوش داره که پوزه رژیم آخوندی و قاسم سوپرمن آخوندها به خاک مالیده شد