ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بکتاش آبتين، شاعر و فيلمساز تحت بازجویی است

یک هفته پیش خانه این عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران تفتیش شد و دو روز است که مأموران امنیتی از او درباره فعالیت‌های کانون و امور ادبی و سينمايی پرس‌وجو می‌کنند.

بکتاش آبتين، شاعر، فيلمساز و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران دو روز است که تحت بازجویی مأموران امنیتی ایران قرار دارد.

بکتاش آبتين ساخت و انتشار چندين فيلم مستند و دفتر شعر را در کارنامه خود دارد.

بکتاش آبتين نخستین بار صبح روز یکشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه با احضار قبلی به ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات مراجعه کرد.

از آن زمان مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با مراجعه این مستندساز به وزارت اطلاعات او را تحت بازجویی قرار داده‌اند و این بازجویی‌ها تا روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

بکتاش آبتین در پنجمین مجمع عمومی کانون نويسندگان ایران که در پی ممانعت‌های پی‌درپی نهادهای امنیتی پس از ۱۲ سال در روز هفتم شهريورماه ۱۳۹۳ برگزار شد، در کنار رضا خندان (مهابادی)، حسن اصغری، علی‌اشرف درويشيان و مهدی غبرايی، به‌عنوان عضو هیأت دبیران کانون برگزیده شد.

از آبتین در بازجویی‌ها درباره فعاليت‌هايش در کانون نويسندگان ايران و نيز امور ادبی و سينمايی بازجويی شده است.

پيش از اين روز سه‌شنبه یکم ارديبهشت‌ماه پنج تن از مأموران وزارت اطلاعات با حکم شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه بکتاش آبتين رفتند و ضمن تفتيش منزل او بيش از هزار قلم فيلم، عکس‌های خانوادگی، موبايل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نويسندگان ايران را ضبط کردند. آن‌ها به بکتاش آبتين اعلام کردند روز يکشنبه ششم ارديبهشت برای بازجويی در وزارت اطلاعات حاضر شود.

آبتين متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندين فيلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فيلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوريس چکناواريان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ايرانی؛ «همايون خرم»، مستندی درباره اين آهنگساز نامی ايران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی عليشاه مولوی، شاعر فقيد عضو کانون نويسندگان ايران است و گویا هنوز نمایش عمومی نیافته است.

بکتاش آبتين از ميانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چندين مجموعه شعر نیز منتشر کرده که می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هايم را بخيه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگرديم»، «خلوت»، «پتک» و «در ميمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.