ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نابودی میراث‌ فرهنگی و معابد تاریخی در زلزله نپال

زلزله ۲۵ آوریل نپال و پس‌لرزه‌های بعدی آن نه تنها منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر شد، بلکه به آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی این کشور نیز آسیب‌ جدی وارد کرد.

در پی زلزله روز شنبه ۲۵ آوریل/ پنجم اردیبهشت نپال و پس‌لرزه‌های متعدد آن، افزون بر کشته شدن بیش از چهار هزار نفر و زخمی شدن دست‌کم شش هزار و ۵۰۰ نفر، چندین اثر فرهنگی، معبد و زيارتگاه تاریخی این کشور نیز آسیب دیده است.

در زمین‌لرزه ۲۵ آوریل نپال، بیش از چهار هزار نفر کشته و آثار فرهنگی و زیارتگاه‌های تاریخی ویران شدند.

به گزارش روزنامه لوموند فرانسه، آثاری که به‌طور جدی آسیب دیده‌اند جزو میراث فرهنگی جهانی سازمان یونسکو به‌ شمار می‌رفتند.

نپال نسبت به جمعیت خود بالاترین درصد پیروان هندوئیسم را دارد و معبدهای تاریخی این آیین در این کشور متمرکز است. کاتماندو، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور نپال، دروازه‌ گردشگری این کشور به‌شمار می‌رود و قلب اقتصادی آن است. تاریخ غنی این شهر به حدود دو هزار سال قبل برمی‌گردد و آثار تاریخی مذاهب هندو و بودایی در آن به فراوانی دیده می‌شوند.

معبد ترایلوکیا موهان نارایان

این معبد سه‌گانه در سال ۱۶۸۰ و تحت سلطنت پریتویبندرا مالا ساخته شد. معبد ترایلوکیا موهان نارایان در میدان دوربار کاتماندو، پایتخت نپال قرار دارد و در زلزله سال ۱۹۳۴ نیز آسیب دید اما بعد بازسازی شد. تصاویر جدید این معبد پس از زلزله روز جمعه غیرقابل باور است:

این بنا به نارایان شاه (ویشنو) تقدیم شده است. نارایان شاه در سال ۱۷۶۸ نپال را یکپارچه کرد.

معبد ترایلوکیا موهان نارایان

گادی بایتاک

این بنا در سال ۱۹۰۸ ساخته شد، با سبک اروپایی که با بناهای با سبک نپالی در میدان دوربار متفاوت است. به‌ نظر می‌رسد گادی بایتاک تا حدودی سالم مانده باشد:

معبد ماجو دِوال

این معبد در سال ۱۶۹۰ ساخته شده و به «شیوا»، یکی از بلند پایه‌ترین ایزدان آیین هندو اختصاص یافته است. در آیین هندو «شیوا» خدای آفریننده، نگهدار آسمان و زمین، نابودکننده اهریمنان و بخشاینده گناهان است.

این معبد با ۹ سطح پلکان، مکان برجسته میدان دوربار و یکی از نقاط اصلی دیدارها در پایتخت نپال است:

معبد ماجو دِوال
معبد ماجو دِوال

خانه کوماری

خانه کوماری گار، که ورودی آن به روی میدان دوربار باز می‌شود، به‌نظر می‌رسد در زلزله اخیر مقاومت کرده است. این خانه تقدیم به «کوماری»، الهه زندگی در آیین هندو شده است. این معبد بودایی - هندویی که در سال ۱۷۵۷ ساخته شده، به‌ دلیل کنده‌کاری‌های چوبی خیره‌کننده خدایان و نمادهای خود بسیار مشهور است. این معبد در سال ۱۹۶۶ بازسازی شد.

خانه کوماری
خانه کوماری

برج داراهارا

داراهارا يا برج بيمسن، در سال ۱۸۳۲ به دستور نخست وزير وقت، بيمسن تاپا ساخته شد. این برج بیش از ۶۰ متر ارتفاع داشت با ۲۱۳ پله که در زلزله اخیر کاملاً ویران شد.

این برج در زلزله ۱۹۳۴ نیز ویران شد و در سال ۱۹۳۶ بازسازی شد. برج داراهارا در سال ۲۰۰۵ به روی مردم گشوده شد:

برج داراهارا
برج داراهارا

زلزله نپال همچنان قربانی می‌گیرد. بر اساس برآورد دفتر کودکان سازمان ملل، وابسته به سازمان یونیسف، یک میلیون کودک بر اثر این زلزله آواره شده‌اند. همچنین مردم به آب سالم و امکانات بهداشتی دسترسی ندارند و شیوع بیماری‌های واگیر نیز رو به افزایش است.

زمین‌لرزه روز شنبه ۲۵ آوریل، ۷.۹ درجه در مقیاس ریشتر بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.